Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Inget startljud på min nya iMac


Pocahontas

Rekommendera Poster

Blir lite konfunderad.

tänkte inte på det när jag startade upp min nya iMac igår, om den var tyst eller inte.

 

Sedan har den varit igång ett dygn, och jag gjorde en omstart idag, den var helt tyst. Inget "plong" !

 

Högtalarna fungerar, för jag testade en video, och volymen är uppdragen bra.

 

Provade att stänga av och starta om, likadant, helt tyst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller något startljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller något startljud.

 

Ska det vara så?

NVRAM /PRAM återställning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ska det vara så?

NVRAM /PRAM återställning?

Det funkar som det ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ringer Applesupporten nu, blixtsnabbt framkopplad, han hade för sig det också, men var inte riktigt säker, han skulle kolla upp..

Du visste bättre, han kom efter en stund och sa det du skrev..

 

Det går att få startljud, men det var inget han kunde hjälpa till med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att få startljud, men det var inget han kunde hjälpa till med...

Kanske dum fråga: varför vill du ha startljud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske dum fråga: varför vill du ha startljud?

 

Nja, det kan jag väl vara utan, synd bara att de tar bort något som funnits sen Apple kom.

Kunde ju funnits en valmöjlighet om man vill ha det. Hur svårt kan det vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nja, det kan jag väl vara utan, synd bara att de tar bort något som funnits sen Apple kom.

Kunde ju funnits en valmöjlighet om man vill ha det. Hur svårt kan det vara?

Ja, jag har inget emot det, men har heller inget behov av det. Vad jag vet så kan man aktivera det igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har inget emot det, men har heller inget behov av det.

Behovet är stort, både som rutin, och uppstart. Man vet att nåt inte stämmer när det inte hörs s a s. I kombination med övriga startljud/toner* blir det en del av diagnosen. Däremot, jmf med CP, som har ett inloggningsljud istället... *Det* har man ju inget direkt behov av. Att det försvunnit känns som ytterligare ett tecken på att det kommit in fler och fler “switchers” in i 's utvecklingsfas.

 

* About Mac startup tones - Apple Support, Apple Computer Beep Codes - Library & ITS Wiki

 

I Linux kör jag ett startskript som spelar upp ett startljud (det från ppc6100). Blir ju inte samma sak, men jag kan få det att spela upp rel tidigt - så fort ljudet/modulen aktiveras under bootprocessen. Så någonstans mittemellan blir det. Alltid nåt... :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns igen anledning att aktivera det om det är av per default. Det blir Windowstänk när man ska ”korrigera” Apples nya rutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns igen anledning att aktivera det om det är av per default. Det blir Windowstänk när man ska ”korrigera” Apples nya rutiner.

Jo, det beror ju lite på hur man ser det. Själv tycker jag att det är ett Win-tänkt i 1'a läget - att komma på att man vill ta bort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det beror ju lite på hur man ser det. Själv tycker jag att det är ett Win-tänkt i 1'a läget - att komma på att man vill ta bort det.

Hur då? Apple bestämmer väl själva om uppstartsljudet behövs eller ej. Nyare macar lär indikera hälsa och fel på annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur då? Apple bestämmer väl själva om uppstartsljudet behövs eller ej.

Ja, exakt. :) Det var ju det jag menade med. Så, du svarade på frågan själv.

 

...att det är ett Win-tänkt i 1'a läget - att komma på att man vill ta bort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boinget är ju ganska irriterande i de flesta fall. Tex om man startar upp eller om sin dator sent när någon sover i närheten. BOIINGGGG!!!! :superirriterad:Boingfri Mac tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade det varit ett relativt tyst diskret startljud så hade det kanske varit acceptabelt.

 

Jag har aldrig fattat varför Apple ville spela upp ett startljud på maxvolym vid start. (Ville man demonstrera hur häftiga högtalare man lyckats få in i datorn?). :superirriterad:

 

Tur att Apple (i nyare mac) äntligen förstått att stänga av oljudet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade det varit ett relativt tyst diskret startljud så hade det kanske varit acceptabelt.

 

Jag har aldrig fattat varför Apple ville spela upp ett startljud på maxvolym vid start. (Ville man demonstrera hur häftiga högtalare man lyckats få in i datorn?). :superirriterad:

 

Tur att Apple (i nyare mac) äntligen förstått att stänga av oljudet. :)

Sannolikt är det snarare så att ljudet inte längre behövs som hälsointyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade det varit ett relativt tyst diskret startljud så hade det kanske varit acceptabelt.

Det är bara så tyst och diskret som du själv vill ha det. Fullt inställningsbart. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behovet är stort, både som rutin, och uppstart. Man vet att nåt inte stämmer när det inte hörs s a s. I kombination med övriga startljud/toner* blir det en del av diagnosen. Däremot, jmf med CP, som har ett inloggningsljud istället... *Det* har man ju inget direkt behov av. Att det försvunnit känns som ytterligare ett tecken på att det kommit in fler och fler “switchers” in i 's utvecklingsfas.

 

* About Mac startup tones - Apple Support, Apple Computer Beep Codes - Library & ITS Wiki

 

I Linux kör jag ett startskript som spelar upp ett startljud (det från ppc6100). Blir ju inte samma sak, men jag kan få det att spela upp rel tidigt - så fort ljudet/modulen aktiveras under bootprocessen. Så någonstans mittemellan blir det. Alltid nåt... :ThumbsUp:

Jag tänker att jag lär märka ändå om det är något galet med datorn. Jag är glad att det är borta. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att jag lär märka ändå om det är något galet med datorn. Jag är glad att det är borta. :D

Du kan vara helt trygg. Man måste utgå från att startljudet inte behövs längre. Allt annat vore mycket konstigt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan vara helt trygg. Man måste utgå från att startljudet inte behövs längre. Allt annat vore mycket konstigt.

Jag känner mig trygg. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...