Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Usb-Seriekabel mellan Mac och Pc


macbook_user

Rekommendera Poster

Mellan min pc och Macbook (mb) har jag kopplat två seriekablar (male), mellan kablarna finns en female adapter. Meningen är att skicka gps-data från pc:n till mb, i mb finns ett kartprogram som ska visa position etc... med hjälp av datan (nmea). Men jag får det inte att fungera, i mb:n är drivrutinerna installerade och det borde vara ok (dev/tty* visar usbserial). Via terminalen i mb övervakas förbindelsen med hjälp av screen men ingen data tas emot. Hoppas här få hjälp med problemet. Tack

 

pc -> usb ->serial male <female adapter> serial male -> usb -> mb

 

 

RS232 Serial DB9 Male to A Male with PL2303 chipset supports for 10/8/7/Vista/XP/Win10/2000, Mac OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så baudrate, antal bitar, paritet och handskakning stämmer på båda datorerna?

Hur kopplar hona-hona-adaptern? Kopplar den transmit till receive och vice versa? Eller koppla den transmit till transmit (och därmed receive till receive)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är inte svar på frågan men borde det inte vara lättare att ansluta till samma router och slå på fildelning med smb i bägge datorerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är inte svar på frågan men borde det inte vara lättare att ansluta till samma router och slå på fildelning med smb i bägge datorerna?

Hur får man över GPS-data på det sättet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan hade det väl varit både lättare och billigare att köpa en GPS-mottagare för en femhundring än att köpa två serieadaptar och behöva släpa på två datorer.

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/gps-och-tillbehor/gps-mottagare/navilock-nl-442u-gps-mottagare-p34015

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur får man över GPS-data på det sättet?

Jag vet inte men trodde att gpsdata är en fil..Jag har en gasbil och har i gps'en lagt in alla gasmacker i SE iofs som poi. Detta var en fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte men trodde att gpsdata är en fil..Jag har en gasbil och har i gps'en lagt in alla gasmacker i SE iofs som poi. Inser att jag inte förstår eller förstått vad TS vill åstedkomma. :dumstrut:

Ah, du tänkte så. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mellan min pc och Macbook (mb) har jag kopplat två seriekablar (male), mellan kablarna finns en female adapter. Meningen är att skicka gps-data från pc:n till mb, i mb finns ett kartprogram som ska visa position etc... med hjälp av datan (nmea). Men jag får det inte att fungera

Fungerar inte programmet? Kanske skall börja där och kolla så programmet fungerar som det skall.

 

i mb:n är drivrutinerna installerade och det borde vara ok (dev/tty* visar usbserial). Via terminalen i mb övervakas förbindelsen med hjälp av screen men ingen data tas emot.

Och vad gör/kör du får att sätta igång övervakningen? ...eller överföringen öht? En anslutning är bara en anslutning.

 

pc -> usb ->serial male <female adapter> serial male -> usb -> mb

 

RS232 Serial DB9 Male to A Male with PL2303 chipset supports for 10/8/7/Vista/XP/Win10/2000, Mac OS.

Eftersom det är 2 USB2serial-adapterar... Du har installerat det ordenligt i båda datorerna?

 

Jag har en sån här: https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/kablar-adaptrar/usb/usb-till-seriell/UC-232C9 (som använder FTDI's grejjer). Fr o m 10.9 har Apple inbyggt FTDI-stöd.

 

Har inte fått igång den än riktigt - och jag har inget att testa mot just nu. Men det är 2 drivrutiner och så tar man bort (avaktiverar) Apple's ketxfil.

 

För din kabel (PL2303) fanns den här sidan: Installing a USB Serial Adapter on Mac OS X - Plugable. Och den här kanske kan vara till hjälp med: Mac's and serial TTY's

 

Har du fått upp den i Systeminställningar->Nätverk. Jag har inte det med min, än. Fast jag får upp allt annat i /dev/tty*.

 

 

Du kan kika lite på den här med: Serial - Modern Terminal for the Mac - Decisive Tactics, Inc. Den skall tydligen vara rätt bra.

 

- - -

 

Är det specifikt för programmet att använda serial? Om det bara skall flyttas data är det nog enklare att fixa en SSH-inloggning. Antar att båda datorerna redan är kopplade till nätverket (Ethernet el WiFi).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan hade det väl varit både lättare och billigare att köpa en GPS-mottagare för en femhundring än att köpa två serieadaptar och behöva släpa på två datorer.

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/gps-och-tillbehor/gps-mottagare/navilock-nl-442u-gps-mottagare-p34015

I pc:n finns en fartygsimulator som skickar ut nmea via den virtuella serieporten. Mb:n ska visa fartygets position i det elektroniska sjökortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar inte programmet? Kanske skall börja där och kolla så programmet fungerar som det skall.

 

Och vad gör/kör du får att sätta igång övervakningen? ...eller överföringen öht? En anslutning är bara en anslutning.

 

Eftersom det är 2 USB2serial-adapterar... Du har installerat det ordenligt i båda datorerna?

 

Jag har en sån här: https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/kablar-adaptrar/usb/usb-till-seriell/UC-232C9 (som använder FTDI's grejjer). Fr o m 10.9 har Apple inbyggt FTDI-stöd.

 

Har inte fått igång den än riktigt - och jag har inget att testa mot just nu. Men det är 2 drivrutiner och så tar man bort (avaktiverar) Apple's ketxfil.

 

För din kabel (PL2303) fanns den här sidan: Installing a USB Serial Adapter on Mac OS X - Plugable. Och den här kanske kan vara till hjälp med: Mac's and serial TTY's

 

Har du fått upp den i Systeminställningar->Nätverk. Jag har inte det med min, än. Fast jag får upp allt annat i /dev/tty*.

 

 

Du kan kika lite på den här med: Serial - Modern Terminal for the Mac - Decisive Tactics, Inc. Den skall tydligen vara rätt bra.

 

- - -

 

Är det specifikt för programmet att använda serial? Om det bara skall flyttas data är det nog enklare att fixa en SSH-inloggning. Antar att båda datorerna redan är kopplade till nätverket (Ethernet el WiFi).

Jo, det är ordentligt installerat i båda datorer.

 

"Och vad gör/kör du får att sätta igång övervakningen? ...eller överföringen öht? En anslutning är bara en anslutning." Hm, nu förstår jag inte vad du menar. Först startas simulatorn i pc:n, sen öppnar jag en terminal i mb:n och "screenar" anslutningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju två male-kablar, rent spontant skulle man nästan tycka att dom motarbetar varandra, att datan som skickas stannar vid female-adaptern? Finns det någon skillnad i hur male- och female-kablar fungerar eller är det bara ändorna av kablarna som är skillnaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så baudrate, antal bitar, paritet och handskakning stämmer på båda datorerna?

Hur kopplar hona-hona-adaptern? Kopplar den transmit till receive och vice versa? Eller koppla den transmit till transmit (och därmed receive till receive)?

Baudrate etc, stämmer överens. Handskakningen vet jag inget om. Adaptern är en sådan här: https://www.amazon.de/gp/product/B000Q8FDAS/ref=oh_aui_detailpage_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla upp datorerna. Testa sedan att enkelt kommunicera via två terminalprogram utan att starta din simulator och ditt sjökortsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ordentligt installerat i båda datorer.

 

"Och vad gör/kör du får att sätta igång övervakningen? ...eller överföringen öht? En anslutning är bara en anslutning." Hm, nu förstår jag inte vad du menar. Först startas simulatorn i pc:n, sen öppnar jag en terminal i mb:n och "screenar" anslutningen.

Ja, det där kan du säkert bättre än mig, men oavsett hur man ansluter 2 enheter - inget startar ju av sig självt. Ex. Själv anv jag serial där inte SSH finns och anv den istället. Ex. När man skall in i en router, switch, Raspberry Pi, osv.

 

Det blir ju tomt i skärmen när man anslutit. Tryck enter några gånger »»» och se om du får upp nåt - och ev får logga in.

 

Det finns några speciella Terminaler/GUI för just serial. Ett sånt program kanske är bättre att anv än Terminal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baudrate etc, stämmer överens. Handskakningen vet jag inget om. Adaptern är en sådan här: https://www.amazon.de/gp/product/B000Q8FDAS/ref=oh_aui_detailpage_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

Gaaah. Tyska!!!!!

Jag kan inte tillräckligt mycket tyska för att förstå hur den är kopplad, och något kopplingsschema fanns ju inte heller. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gaaah. Tyska!!!!!

Jag kan inte tillräckligt mycket tyska för att förstå hur den är kopplad, och något kopplingsschema fanns ju inte heller. :(

 

Achtung betyder att man ska koppla in radion där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gaaah. Tyska!!!!!

Jag kan inte tillräckligt mycket tyska för att förstå hur den är kopplad, och något kopplingsschema fanns ju inte heller. :(

Förlåt! Jag var inloggad i Amazon.de och då var språket engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan här hade nog hjälpt:

https://gglabs.us/node/1077

 

Lysdioder indikerar vilka pinnar det skickas signal på (fast respektive blinkade beroende på när data skickas) och du kan korskoppla pinnar vid behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju två male-kablar, rent spontant skulle man nästan tycka att dom motarbetar varandra, att datan som skickas stannar vid female-adaptern? Finns det någon skillnad i hur male- och female-kablar fungerar eller är det bara ändorna av kablarna som är skillnaden?

 

Det är ju det som är frågan.

Det finns raka och korsade adaptrar. Frågan är (som sagt) vad du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju det som är frågan.

Det finns raka och korsade adaptrar. Frågan är (som sagt) vad du har.

Jag har en sån här: DEL-93, spec. (ha/ha). Eftersom 1'an ligger på 1'an på båda sidor så hamnar den ju rätt. Den byter ju kön bara. Skall nog köpa den DEL-94 med (ho/ho). Kostar typ 20-30,- ....så kan man ta vilken kabel som helst sen (ho/ho, ho/ha, osv).

 

Annars köpte jag den här: SA0141 (+ ha/ha-adaptern ovanför) eftersom min router har seriella uttaget med en RJ45. På mina gamla Netgearroutrar sitter den en hane, på nya datorn är det en hane, och USB2serial-adaptern är en hane. Finns ju färdiga såna “Cisco-kablar” för RJ45. Men den adaptern gör ju samma sak - så tar man en gammal nätverkskabel bara och gör en s k rollover. (1->8, 2->7 osv.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en sån här: DEL-93, spec. (ha/ha). Eftersom 1'an ligger på 1'an på båda sidor så hamnar den ju rätt. Den byter ju kön bara. Skall nog köpa den DEL-94 med (ho/ho). Kostar typ 20-30,- ....så kan man ta vilken kabel som helst sen (ho/ho, ho/ha, osv).

 

Annars köpte jag den här: SA0141 (+ ha/ha-adaptern ovanför) eftersom min router har seriella uttaget med en RJ45. På mina gamla Netgearroutrar sitter den en hane, på nya datorn är det en hane, och USB2serial-adaptern är en hane. Finns ju färdiga såna “Cisco-kablar” för RJ45. Men den adaptern gör ju samma sak - så tar man en gammal nätverkskabel bara och gör en s k rollover. (1->8, 2->7 osv.)

 

Det är ju 2:an och 3:an som måste byta plats när man kopplar dator till dator, så bara en könbytare blir inte rätt. Du måste ha en nollmodemkabel (eller nollmodemadapter).

post-11001-0-47577200-1513018046_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju 2:an och 3:an som måste byta plats när man kopplar dator till dator, så bara en könbytare blir inte rätt. Du måste ha en nollmodemkabel (eller nollmodemadapter).

attachicon.gifSkärmavbild 2017-12-11 kl. 19.46.52.png

Ja, exakt... Könsvändarna gör ju bara att man kan vända/förlänga kablarna. Jag antar att det är rätt kabel f ö. Tänkte på det... Nu har ju TS 2 adaptrar. Alla PC har ju en COM-port (MB). Finns ingen serieport på baksidan (I/O-plattan) så kanske det är bättre att ha en bakplatta i PC'n. 1 “adapter” mindre s a s:

 

PLATE9M16.Main.jpg

 

Satte en sån i nya datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...