Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iTunes AAC problem


SFL

Rekommendera Poster

Om jag försöker konvertera ett album i mp3 till aac i itunes så blir alla låtar lika långa som den första. Om tex första spåret är på 2 min blir alltså alla låtar efter de konverterats till aac 2 min långa. Samma sak händer om jag försöker konvertera dem en och en också.

 

Någon som vet hur man fixar detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag försöker konvertera ett album i mp3 till aac i itunes så blir alla låtar lika långa som den första. Om tex första spåret är på 2 min blir alltså alla låtar efter de konverterats till aac 2 min långa. Samma sak händer om jag försöker konvertera dem en och en också.

 

Någon som vet hur man fixar detta?

Vilken version av iTunes har du?

Du kan annars spana in programmet Adapter av Macroplant. Det är gratis och kan konvertera som du önskar.

Själv använder jag iFFmpeg som kostar, men båda är bättre än iTunes.

 

PS. Till saken hör att det inte är bra att konvertera från MP3 till AAC, det förstör ljudkvaliteten ytterligare. Konvertera istället från originalet. Om du nu har något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken version av iTunes har du?

Du kan annars spana in programmet Adapter av Macroplant. Det är gratis och kan konvertera som du önskar.

Själv använder jag iFFmpeg som kostar, men båda är bättre än iTunes.

 

PS. Till saken hör att det inte är bra att konvertera från MP3 till AAC, det förstör ljudkvaliteten ytterligare. Konvertera istället från originalet. Om du nu har något.

 

 

Senaste, 12.7.2.

Gjorde en sökning, verkar som att aac visar på bättre kvalité.

Tack för tipset ska kolla in något program!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AAC är ett bättre format än MP3, men man kan inte återskapa ljud som inte finns. MP3 innehåller alltså ett sämre ljud från början än AAC, ljudet blir inte bättre av att omvandlas till AAC, faktum är att det snarare blir tvärtom eftersom AAC - precis som MP3 - omvandlar ljudet och tar bort de bitar som inte behövs för att det ändå ska bli ljud. Så AAC krymper ljudet, både AAC och MP3 har samma funktion, baseras på samma grundidé, men AAC är nyare, modernare och mer effektivt och därmed blir ljudet bättre när man har ett original som man omvandlar. Omvandla MP3 till AAC finns det överhuvudtaget inget syfte med att göra. Om man inte vill ha upp det i iCloud molnet för iTunes översätter till AAC då det är deras standardformat. iCloud biblioteket kan även ersätta MP3-filer med AAC-versioner från original och därmed blir högre ljudkvalitet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Uttalade mig lite otydligt, menar inte att det blir bättre. Men när jag googlade så fick jag typ bara upp artiklar där det stod att aac har bättre kvalité. Men jag fattar inte riktigt, om man omvandlar original till aac blir det bättre än mp3? Hur kan det då bli sämre om man omvandlar mp3 till aac? Borde väl bli typ samma kvalité som den mp3 man omvandlade från? Hur kan aac vara bättre än mp3 fast samtidigt sämre?

 

Sen har jag konverterat dem också för att de tar mindre plats på datorn. Men blir det märkbart sämre kvalité från mp3 till aac om det nu blir sämre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uttalade mig lite otydligt, menar inte att det blir bättre. Men när jag googlade så fick jag typ bara upp artiklar där det stod att aac har bättre kvalité. Men jag fattar inte riktigt, om man omvandlar original till aac blir det bättre än mp3? Hur kan det då bli sämre om man omvandlar mp3 till aac? Borde väl bli typ samma kvalité som den mp3 man omvandlade från? Hur kan aac vara bättre än mp3 fast samtidigt sämre?

 

Sen har jag konverterat dem också för att de tar mindre plats på datorn. Men blir det märkbart sämre kvalité från mp3 till aac om det nu blir sämre?

Både mp3 och aac reducerar filstorleken genom att ta bort ljudinformation som inte påverkar den upplevda ljudkvaliteten på ett alltför påtagligt sätt. Men den fullständiga ljudinformationen behövs för att göra detta på ett optimalt sätt. Om den är borta kan man inte göra det. Alltså blir en aac av en mp3 sämre än den redan befintliga mp3. Fördelen med aac (m4a) är främst att filstorleken blir ännu mindre än mp3 fast med bibehållen ljudkvalitet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Original till AAC har högre kvalitet (och dessutom mindre filstorlelk) än original till MP3, men fortfarande sämre än original. I övrigt, se Alix förtjänstfulla redogörelse. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Original till AAC har högre kvalitet (och dessutom mindre filstorlelk) än original till MP3, men fortfarande sämre än original. I övrigt, se Alix förtjänstfulla redogörelse. :)

Okej tror jag fattat då. Men skulle ni säga att man hör skillnaden på mp3 och sedan samma fil som man konverterar till aac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså att mp3 till aac blir så pass mycket sämre att man hör det? Jävla skit i så fall för har alltid tagit som vana att konvertera mina mp3 till aac då jag trott att kvalitén blir densamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Men skulle ni säga att man hör skillnaden på mp3 och sedan samma fil som man konverterar till aac?

 

Alltså att mp3 till aac blir så pass mycket sämre att man hör det? ...

Nej, det är inte säkert att man hör skillnad. Audiofiler kanske gör det, men de skulle å andra sidan aldrig nöja sig med förlustformat, utan använda ALAC, FLAC, AIFF eller dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...