Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Iphotos bibliotek är låst!


Karin.i.p

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Imac från 2009 där jag inte kommer åt mina 12000 bilder längre :( Får till svar att Iphotobiblioteket är låst, lagras på en låst disk eller så har jag inte behörigheter att göra ändringar. Iphoto kan försöka att reparera behörigheterna. Dock så lyckas inte Iphoto göra detta. Man ska kunna rätta till detta. Någon som råkat ut för samma och vet hur man åtgärdar för att få tillgång till sina bilder igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit.

 

Det låter oroväckande...

 

Har du läst detta från Apple

https://support.apple.com/kb/PH2512?locale=sv_SE&viewlocale=sv_SE

 

Finns flera inlägg om detta problem, här i forumet.

Här ett

https://forum.macworld.se/topic/172593-iphoto-biblioteket-gaar-inte-att-oeppna/

 

 

Du har väl backup på din dator hoppas jag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigerar ämnesrubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och stort tack för länkarna! Ska testa imorgon. Återkommer om det lyckas. Eller ej :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla även din behörighet till hela iphotobilioteket: hemmamappen-Bilder-iPhoto Library.photolibrary- Högerklick på detta bibliotek-visa info så ser du infon nedan.

 

Är din user inte med på listan, klicka på låset nere th på bilden, sedan på + och lägg till din user med behörighet läsa och skriva.

post-48757-0-52579700-1512892709_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Ska testa imorgon. Återkommer om det lyckas. Eller ej :(

Innan du gör något alls, ta en backup på ditt Iphoto-bibliotek och övrigt i datorn. Köp en extern hårddisk om du inte redan har en och använd Time Machine.

 

När detta är klart skulle jag om jag hade varit du börjat med att försöka rädda bilderna som sådana (om man tycker att de är väldigt viktiga). De finns undangömda men om man högerklickar på Iphotobiblioteket och väljer Visa paketets innehåll så kommer man åt mapparna med bilderna.

 

Det finns två mappar att hålla reda på, och de heter lite olika beroende på Iphotoversion. Den första är Originals eller Masters och innehåller alla obearbetade filer. Den andra heter Modified och innehåller alla redigerade bilder. Exempelbild på hur det kan se ut, se här.

 

Dessa mappar bör du säkerhetskopiera (dra och släpp) till extern hårddisk innan du börjar experimentera med Iphoto-biblioteket som sådant. Rör dock ingenting annat inne i Iphotobibliotekets struktur, för då kan det också gå sönder.

 

Min gissning är dock att hårddisken som sådan håller på att ge sig, och det är det som ger dessa symtom. Jag antar nämligen att du har haft samma hårddisk sedan 2009. Och då är lösningen i grunden en annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla även din behörighet till hela iphotobilioteket: hemmamappen-Bilder-iPhoto Library.photolibrary- Högerklick på detta bibliotek-visa info så ser du infon nedan.

 

Är din user inte med på listan, klicka på låset nere th på bilden, sedan på + och lägg till din user med behörighet läsa och skriva.

 

Tack Jan, jag kommer göra alla försök få att få tillbaka mina bilder som är betydelsefulla för mig ❤️

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du gör något alls, ta en backup på ditt Iphoto-bibliotek och övrigt i datorn. Köp en extern hårddisk om du inte redan har en och använd Time Machine.

 

När detta är klart skulle jag om jag hade varit du börjat med att försöka rädda bilderna som sådana (om man tycker att de är väldigt viktiga). De finns undangömda men om man högerklickar på Iphotobiblioteket och väljer Visa paketets innehåll så kommer man åt mapparna med bilderna.

 

Det finns två mappar att hålla reda på, och de heter lite olika beroende på Iphotoversion. Den första är Originals eller Masters och innehåller alla obearbetade filer. Den andra heter Modified och innehåller alla redigerade bilder. Exempelbild på hur det kan se ut, se här.

 

Dessa mappar bör du säkerhetskopiera (dra och släpp) till extern hårddisk innan du börjar experimentera med Iphoto-biblioteket som sådant. Rör dock ingenting annat inne i Iphotobibliotekets struktur, för då kan det också gå sönder.

 

Min gissning är dock att hårddisken som sådan håller på att ge sig, och det är det som ger dessa symtom. Jag antar nämligen att du har haft samma hårddisk sedan 2009. Och då är lösningen i grunden en annan.

 

Innan du gör något alls, ta en backup på ditt Iphoto-bibliotek och övrigt i datorn. Köp en extern hårddisk om du inte redan har en och använd Time Machine.

 

När detta är klart skulle jag om jag hade varit du börjat med att försöka rädda bilderna som sådana (om man tycker att de är väldigt viktiga). De finns undangömda men om man högerklickar på Iphotobiblioteket och väljer Visa paketets innehåll så kommer man åt mapparna med bilderna.

 

Det finns två mappar att hålla reda på, och de heter lite olika beroende på Iphotoversion. Den första är Originals eller Masters och innehåller alla obearbetade filer. Den andra heter Modified och innehåller alla redigerade bilder. Exempelbild på hur det kan se ut, se här.

 

Dessa mappar bör du säkerhetskopiera (dra och släpp) till extern hårddisk innan du börjar experimentera med Iphoto-biblioteket som sådant. Rör dock ingenting annat inne i Iphotobibliotekets struktur, för då kan det också gå sönder.

 

Min gissning är dock att hårddisken som sådan håller på att ge sig, och det är det som ger dessa symtom. Jag antar nämligen att du har haft samma hårddisk sedan 2009. Och då är lösningen i grunden en annan.

Tack Alix, för dina tips o råd för att rädda mina kära bilder ❤️ Ja hårddisken är samma sedan 2009. Datorn är seg och används näst intill inte sedan jag köpte en MacBook Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...