Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hibernate restore error på iMac 27" 2017


DruttenSE

Rekommendera Poster

Varför är du så snabb att stoppa in minnena som du köpt?

 

Kör på originalminnena en vecka eller 2 innan du sätter in dina nya.

Just för att utesluta.

 

 

Antagligen för att TS tidigare i tråden har fått klara direktiv om att det inte kan vara fel på de nya minnena.

Själv tycker jag precis som du.

Jag håller med er båda. När jag köpte min iMac så gjorde jag dock inte så, jag startade upp datorn så jag såg att den startade. Sedan petade jag i mina nya minnen direkt, dock flyttade jag 2X4 GB RAM till plats 3 och 4, för att sätta mina 2X16 GB på plats 1 och 2. Allt har rullat fint sedan 31/7 då jag fick hem den. Hade den strulat hade jag dock plockat ur mina nya minnen för att utesluta dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Hej

Jag kan tala om att exakt samma fel hände på min jobb Mac mini efter CMD+R installation och den rapporten har jag sänt till Apple.

Jag tror att det är mjukvara relaterad eftersom det hände på två olika maskiner, om det inte har något med Apple id, vilket jag inte tror men man inte vara för säker.

Berättar mer när jag vet mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej

Nu har jag tipset från apple att jag ska göra en del saker (som jag redan har gjort).

För att göra dom till lags så har gjort det ändå, som t.ex ta bort dom extra 16Gb ram, installera om systemet och det var det sista som det har sk-t sig.

 

Eftersom jag har upptäckt att systemet är APFS utan HSF+ så tänkte jag formaterar som APFS, vilket fanns som ett av valen.

 

När jag sedan drar igång installationen så säger datorn, att den inte kan installera på den disken kolla på någon sida som har beta.

 

Det här är irriterande eftersom datorn är från juni i år och den borde stöda det nya systemet.

 

Det här betyder att du kan formatera i APFS men du kan inte installera på den och i det här fallet en fusion drive.

Jag formatera om till HFS+ och börjar installerar om datorn men när det är cirka 25-20 sek kvar så avbryts installationen och ett fönster dyker upp som säger något att det har hänt något i förberedelse av installationen.

Ni kan själv se på bilden som jag sänder med.

 

Något har hänt med fusiondriver delen som gör att den kraschar.

Frågan är vad man kan göra?

 

Det är tur att jag har min media mac som jag kan köra med men man vill ju ha igång den som man har köpt

post-19277-0-50849700-1514018788_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju vara ett hårdvarufel, eftersom du inte ens kan installera ett nytt OS på en nyformaterad disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tänkte göra ett försök med att särskilja SSD och vanliga hårddisken genom att när man har kört igång återställning köra i terminal läge.

 

Om det lyckas så får jag två hårddiskar, en vanlig och en SSD.

Sedan testa med att installera på den vanliga, även installera på SSD disken.

 

Sedan får vi se vad det utfaller.

 

Det som misstänker är att SSD disken i fusiondriven är defekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror inte man ska installera APFS på Fusiondrive

 

https://support.apple.com/sv-se/HT208033

 

 

Om du fått en delad Finder så fixar du det med Terminal

https://support.apple.com/sv-se/HT207584

 

OBS det raderar all data

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Är medveten om att alla data försvinner, men eftersom disken är tom så gör det ingeting.

 

Ska testa under kvällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Detta har hänt.

 

Jag gjorde så här.

Börja med att dela på fusiondriven så att jag fick två hårddisk, en SSD (28Gb) och en vanlig HD (1Tb).

Dom här två formatera jag om så att dom fick HFS+, installera OS på båda för att sedan skapa en installations disk med 10.13.2 på eftersom skulle jag ta den från nätet så hade det blivit 10.12.3 (tror jag) men inte den senaste version och det är konstigt.

Där i terminalfönster sammanfoga jag dom båda diskarna och formatera om dom till HFS+, sedan installera jag systemet på nytt och körde igång den som vanligt.

 

Jag tror när jag formatera om fusiondriven till APFS system så skrev den några tecken i SSD disken eftersom den var först och där orsaka den problem även om jag hade formaterat disken i HFS+ system.

 

Det jag tycker är mest konstigt är att man inte kan använda APFS system med en fusiondrive, så det får dom jobba på.

 

Min framtids plan är när datorn fungerar och garantin har gått ut, byta vanliga HD mot en SSD samt öka SSD disken till en 128Gb.

 

Nog om detta, nu får jag testa igen om den startar om, och med det tänker jag ta lite jul.

 

 

GOD JUL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej

Har nu lämnat in datorn för reparation och efter mycket om och men så lutar det mot att det är grafikkortet som spökar, men det kan också vara moderkortet.

 

I alla fall så är den inlämnad.

 

Det är lite besvärligt eftersom jag får sitta i stora rummet där jag har min media mac, en Mac mini kopplad till tv.

Så det blir inte så mycket surfande eller liknade utan man får göra något annat, t.ex har jag hört att man kan umgås med folk, men det är vad jag har hört.

 

Vi får se vad dom kommer fram till, och skulle det vara moderkortet så byter dom ut datorn och då tar det upp till tre veckor så man får härda ut.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Hej

Har nu lämnat in datorn för reparation och efter mycket om och men så lutar det mot att det är grafikkortet som spökar, men det kan också vara moderkortet.

 

I alla fall så är den inlämnad.

 

Det är lite besvärligt eftersom jag får sitta i stora rummet där jag har min media mac, en Mac mini kopplad till tv.

Så det blir inte så mycket surfande eller liknade utan man får göra något annat, t.ex har jag hört att man kan umgås med folk, men det är vad jag har hört.

 

Vi får se vad dom kommer fram till, och skulle det vara moderkortet så byter dom ut datorn och då tar det upp till tre veckor så man får härda ut.

 

 

Segt att behöva lämna in, men hoppas det löser sig snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att det skall gå så långt.

 

Skall bli intressant och se vad domen blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej

Nu har äntligen datorn kommit till verkstaden, efter strul hos dom som jag lämna in datorn till.

Dom glömd och sända den på en vecka, så efter påstötningar har den nu hamnat på verkstan.

 

Det dom har upptäckt är att den får kernal panic, men frågan är varför den får det så det är nästa kapitel.

Det sista dom hörde av sig var att dom ville installera om systemet, igen.

 

Dom fråga om dom fick det, och jag sa kör hårt, har redan backat upp allt.

 

Där står vi nu och jag åter kommer när jag vet något bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu har äntligen datorn kommit till verkstaden, efter strul hos dom som jag lämna in datorn till.

Dom glömd och sända den på en vecka, så efter påstötningar har den nu hamnat på verkstan.

 

Det dom har upptäckt är att den får kernal panic, men frågan är varför den får det så det är nästa kapitel.

Det sista dom hörde av sig var att dom ville installera om systemet, igen.

 

Dom fråga om dom fick det, och jag sa kör hårt, har redan backat upp allt.

 

Där står vi nu och jag åter kommer när jag vet något bättre.

Glömt skicka den på en vecka? Eh... Be att få någon typ av kompensation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till vilka har du lämnat in datorn?

Tog du kontakt med Apple innan du lämnade in datorn, och fick ett "casenummer" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu är datorn på väg tillbaka till Netonnet.

Eftersom jag har hade rensat datorn på det viktigaste så ringde dom till mig och fråga om dom fick blåsa om datorn och lägga in ett rent system.

Jag svara "kör hårt,rensa på"

 

Fick i slutet av förra veckan ett mail att dom hade blåst om den men den fick fort farande "mardrömmar" och starta om.

Det sluta med att dom har byt ut logik kortet och i dag så fick jag meddelande att dom hade bytt det samt provat datorn, så fungerar det som den ska.

 

Hårdvaro fel med andra ord, var det på moderkortet som felet satt i det vet jag inte mer än att datorn fick kernal Panic och boota om.

 

Nog om det, nu får vi se hur länge det dröjer innan jag får datorn, sedan ska vi prata om kompensation för deras glömska med att skicka in den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu är datorn på väg tillbaka till Netonnet.

Eftersom jag har hade rensat datorn på det viktigaste så ringde dom till mig och fråga om dom fick blåsa om datorn och lägga in ett rent system.

Jag svara "kör hårt,rensa på"

 

Fick i slutet av förra veckan ett mail att dom hade blåst om den men den fick fort farande "mardrömmar" och starta om.

Det sluta med att dom har byt ut logik kortet och i dag så fick jag meddelande att dom hade bytt det samt provat datorn, så fungerar det som den ska.

 

Hårdvaro fel med andra ord, var det på moderkortet som felet satt i det vet jag inte mer än att datorn fick kernal Panic och boota om.

 

Nog om det, nu får vi se hur länge det dröjer innan jag får datorn, sedan ska vi prata om kompensation för deras glömska med att skicka in den.

Hoppas du får den snart och att den funkar som den ska. :) Jag hade blivit galen om min nya, fina iMac strulade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu sitter jag och kör på maskinen, inga problem än så länge men där emot måste jag sätta upp ett varnings finger för Netonnet lagershop i Haninge, dom har den mest arroganta varuhus chef man får leta efter.

 

När jag vill diskutera kompensation för att dom hade missa att skicka iväg min dator på en vecka så kom han att la lappen på disken och satt båda arman på på disken och sa arrogant "Vad gäller saken?".

Då jag förklara att dom hade daddat sig så säger han att det var inom dom tre veckorna.

Har fortsätter att vara arrogant så det sluta med att jag går där ifrån och säger att jag ska kontakta Netonnet för att tala om hur han har betet sig.

Det sista jag hör är "gör det"

 

Nu har jag gjort det nu så vi får se vad som händer.

 

Nog om det, nu är datorn hemma och den fungerar drar.

 

Tack för allt stöd och hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otroligt trist att höra. Hoppas iallafall att datorn är som den ska. Fråga: hur kommer det sig att du inte direkt från Apple? När de klantade till det i min beställning så fick jag 2000 kr som kompensation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otroligt trist att höra. Hoppas iallafall att datorn är som den ska. Fråga: hur kommer det sig att du inte direkt från Apple? När de klantade till det i min beställning så fick jag 2000 kr som kompensation.

 

Hej

Varför jag köpte på Netonnet hänger ihop med Black Freday, där fick över 1700kr rabatt.

 

Nu är datorn igång och kör och eftersom dom bytt moderkortet så fungera den klick rent (Fingra i kors)

Håller en diskussion med Netonnet huvudkontor om hur jag har blivit bemöt, så vi ser hur det utmynnar i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

Varför jag köpte på Netonnet hänger ihop med Black Freday, där fick över 1700kr rabatt.

 

Nu är datorn igång och kör och eftersom dom bytt moderkortet så fungera den klick rent (Fingra i kors)

Håller en diskussion med Netonnet huvudkontor om hur jag har blivit bemöt, så vi ser hur det utmynnar i.

Ah, fair enough. Hoppas du får mer rabatt då. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen och tipsen för problem.

Problemet med Netonnet så ska dom ta upp det internt och då lämnar jag det hela.

 

Föresten är det någon som vet var mikrofonen sitter på Imac 5k 2017.

Det hörs dåligt när man skall förra ett samtal via FaceTime.

Har knackat på datorn och då reagera den.

Så frågan är om den har hamnat fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...