Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bränd skärm iPhone 10


Thommy

Rekommendera Poster

Är det fler än jag som ser detta på sina skärmar på iPhone 10? Denna bild som är en skärmdump, från det läge där telefonen letar efter ansiktet, har jag redigerat till så vida att jag ökat ljusstyrkan och kontrasten för att det tydligare ska framträda på denna uppladdning till forumet, hur klockan, ficklampan och kameran bränt in från den aktiverade låsta skärmen. Hur det krokiga sträcket hamnat där vet jag inte. Men nu är det i varje fall borta av sig själv. Men det är mystiskt var det kommer ifrån. (OBS, jag har inte manipulerat dit strecket på bilden i efterhand, utan det finns med i original skärmdump).

post-61657-0-26870900-1512585052_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har råkat rita i skärmavbilden. Just den typen av linje är default. Se mitt exempel nedan.

 

attachicon.gif7D80D3EC-13F7-4AFE-B42A-2C91A07D3C4E.png

 

Ja så måste det gått till. Då fick det en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller inbränningar har Apple skrivit att man får räkna med det.

 

Jaså har dom sagt det. Men då är det alltså bara att finna sig i detta. Ändå är detta bara i början av användandet. Tänk när telefonen blir ett par år. Trist på en så dyr lur. Jag är inte imponerad av att montera OLED på en telefon. Dels detta och sedan att den ändrar färgnyans vid olika betraktningsvinklingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså har dom sagt det. Men då är det alltså bara att finna sig i detta. Ändå är detta bara i början av användandet. Tänk när telefonen blir ett par år. Trist på en så dyr lur. Jag är inte imponerad av att montera OLED på en telefon. Dels detta och sedan att den ändrar färgnyans vid olika betraktningsvinklingar.

Ja, jag tycker att det är dåligt. Du kan läsa mer här. Citat:

 

”With extended long-term use, OLED displays can also show slight visual changes. This is also expected behavior and can include “image persistence” or “burn-in,” where the display shows a faint remnant of an image even after a new image appears on the screen. This can occur in more extreme cases such as when the same high contrast image is continuously displayed for prolonged periods of time. We’ve engineered the Super Retina display to be the best in the industry in reducing the effects of OLED "burn-in."”

 

Jag tycker inte att din mobil faller under de kategorierna, hur skulle den ha hunnit med det, som de beskriver, det fetstilta ovan? Klaga! :byrakrat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OLED Skräm teknologin används just för Apple's nya iPhone X för att kunna få den "Pitch Black" effekten, vilket gör att kontraster är extremt mycket bättre, ett exempel är när man kollar på en videon i utzoomat läge och man får två svarta remsor på sidorna, vilket om man kollar med mänskliga ögat ser men inte den så kallade notchen som innehäller "The TrueDepth Camera". Att använda denna teknologin passar just iPhone X perfekt för att svarta bakgrunder och annat svart runt notchen ska kunna blenda in med den satt man ens knappt märker den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tycker att det är dåligt. Du kan läsa mer här. Citat:

 

”With extended long-term use, OLED displays can also show slight visual changes. This is also expected behavior and can include “image persistence” or “burn-in,” where the display shows a faint remnant of an image even after a new image appears on the screen. This can occur in more extreme cases such as when the same high contrast image is continuously displayed for prolonged periods of time. We’ve engineered the Super Retina display to be the best in the industry in reducing the effects of OLED "burn-in."”

 

Jag tycker inte att din mobil faller under de kategorierna, hur skulle den ha hunnit med det, som de beskriver, det fetstilta ovan? Klaga! :byrakrat:

 

OLED Skrämar får inbrända bilder efter ha varit statiskt alltså stil i 2+ timmar generellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OLED Skrämar får inbrända bilder efter ha varit statiskt alltså stil i 2+ timmar generellt.

Så uttrycken ”extended long-term use” och ”prolonged periods of time” är alltså två beskrivningar av lite över två timmar? De flesta tolkar nog sådana uttryck som avsevärt längre tid än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple säger inte själva hur länge det tar förns man får en inbränd bild, men generellt är det så tar det ungefär 2 eller mer timmar för en OLED skärm att få en inbränd bild, vilket i det här fallet iPhone X har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple säger inte själva hur länge det tar förns man får en inbränd bild, men generellt är det så tar det ungefär 2 eller mer timmar för en OLED skärm att få en inbränd bild, vilket i det här fallet iPhone X har.

Nej, det är riktigt att de inte anger någon exakt tid och på så vis kommer de väl undan med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på att man inte kan generalisera ett svar. Apple kan då inte säga att man får en inbränd bild efter tre timmar med en icke hög kontrast delade bild och sedan så får någon en inbränd skärm inom 1 timme istället med då en hög kontrast delade bild. Det är svårt att avgör hur länge det tar beroende på många faktorer tillexempelt kontrast, tid mm. Men generellt sätt så borde man inte ha en statiskt bild på för längre än 2 timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... generellt sätt så borde man inte ha en statiskt bild på för längre än 2 timmar.

Varför skriver inte Apple det då? Utan svamlar ospecifikt om långa perioder som kan tolkas hur som helst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar hur det är fatt med vissa... En eventuell inbränning syns ju inte på en skärmdump.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar hur det är fatt med vissa... En eventuell inbränning syns ju inte på en skärmdump.

Nej... därför är det väl konstigt att Thommy säger att hans bild är en skärmdump.

Kanske är det nån grafisk effekt som lyser igenom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS skriver att bilden är redigerad, jag tolkade det som ”photoshoppad”. Fast mer sannolikt är kanske att bilden man ser är nästan ogenomskinlig, och att det egentligen inte är inbränningar, utan funktioner ”bakom”. Jag vet inte, jag har ingen sådan Iphone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS skriver att bilden är redigerad, jag tolkade det som ”photoshoppad”. Fast mer sannolikt är kanske att bilden man ser är nästan ogenomskinlig, och att det egentligen inte är inbränningar, utan funktioner ”bakom”. Jag vet inte, jag har ingen sådan Iphone.

Precis så är det, när man tillexempelt tar fram Control Center får man en blurrade bakgrund samma sak när man går in på mappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS skriver att bilden är redigerad, jag tolkade det som ”photoshoppad”. Fast mer sannolikt är kanske att bilden man ser är nästan ogenomskinlig, och att det egentligen inte är inbränningar, utan funktioner ”bakom”. Jag vet inte, jag har ingen sådan Iphone.

 

Kan vara så att det är meningen att det ska se ut som det ska lysa igenom. I så fall är det som det ska. Dåligt gjord effekt är det i varje fall. En sak som man kan observera också är att den svarta skärmen inte är absolut svart för då skulle den inte gå att redigera till ljusare tillskillnad mot kluddet på skärmen. Det tyder ju då på att den svarta bakgrunden är fingerad genomskinlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar hur det är fatt med vissa... En eventuell inbränning syns ju inte på en skärmdump.

Då gäller det att man är så insatt i tekniken att man vet hur skärmdumpen hämtar sin information och vet vad en inbränningen rent tekniskt är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att det är meningen att det ska se ut som det ska lysa igenom. I så fall är det som det ska. Dåligt gjord effekt är det i varje fall. En sak som man kan observera också är att den svarta skärmen inte är absolut svart för då skulle den inte gå att redigera till ljusare tillskillnad mot kluddet på skärmen. Det tyder ju då på att den svarta bakgrunden är fingerad genomskinlig.

It's not a fault, it's a feature, som det brukar heta. Men det blir ju lite förfelat om det ser ut som ett fel snarare än en funktion.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...