Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad har du haft för mobiltelefoner?


xeric

Rekommendera Poster

Såg en bild på en gammal mobil jag tidigare haft, och tänkte det kunde ju vara kul att gå igenom vad man haft för lurar genom åren.

Här är mina...

Första luren var en Motorola Microtac 5000. Tror det var 1994 som jag köpte den. Hade även “tjockbatteriet” till den som xtra batteri - och dubbelstället. B) Var väl en av de första som kom i “normal” storlek. Fanns väl några andra med. Brorsan hade en Alcatel.

post-64246-0-72086800-1512371250.jpg

- - -


Sen kom ju Ericsson med sina lurar.

GH337... Den var trevlig.
post-64246-0-24745600-1512371335.jpg


- - -

Efter ett tag kom även GH388 - så det blev min nästa.
post-64246-0-14468600-1512371382.jpg

- - -


Nästa lur blev en z800i. Det var riktigt bra lur. Rätt dyr med. Men köper man olåst så...
post-64246-0-83640100-1512371570.jpg

- - -


Eftersom svenska telefoner inte fungerade i USA - så när jag var där köpte jag en begagnad CF768 (900-bandet. SE = 800/1800) och ett kontantkort till den. $50 gick det på, och man fick åka tillbaka dit nästa dag och hämta den då det var klart. I Sverige hette modellen GF768. Samma lur.
post-64246-0-95936200-1512371752.jpg


Ligger fortf kvar i en låda där nere. Skulle inte förvna mig om den fortf fungerade om jag laddade upp den. Och man kan väl köra på 900-bandet i Sverige nu? Då skulle den ju även funka att använda s a s.

- - -


Min z800i gick sönder sen senare vid ett tillfälle, så jag fick köpa nåt som var billigt bara. Fanns en mobil som hette T230. Den var riktigt liten med - typ 4x10cm ≈.
post-64246-0-92833600-1512371863.jpg

Den hade även en ringsignal som hette Digirain (en mid-fil) som var (fortf är) en av de få signaler jag ev vaknar av. Tog ut den och gjorde om till MP3'a och har haft med den i alla telefoner sen dess.

Men den telefonen fick jag bara ha 1 vecka. :shifty: Så jag köpte en likadan till som jag hittade billigt på Expert... Begagnad och låst till Telia. Fick den för några hundra bara - så det var ju bra.

Det var nämligen så att jag kom hem en dag, så var det (5-8) hål i batteriet - nästan rakt igenom. Hade en hund som hade en dyr hobby. Han gillade fjärrkontroller och telefoner. :rolleyes:

Så...

post-64246-0-65724900-1512372178.jpg

Hittade tyvärr inte originalet som var större, där man ser hur djupa hålen är lite bättre.

- - -


Efter där tycker jag Ericsson började trava bort sig lite. Dyra och konstiga modeller - så det blev en Panasonic GD92 sen. :yeahbaby:

post-64246-0-54757500-1512372293.jpg

Den var väl den första som kom med flerstämmiga signaler med. den var också riktigt liten och lätt, men lite mer långsmal - vilket var perfekt, för man fick ju mic'en närmare mun s a s. sen hade (har) den olika färger man kan sätta som bakkrundsbelysning. De flesta köde ju bara med sån grönton. Här kunde man välja orange, lila, blå, och grön. Jag hade blått ljus.

Har faktiskt kvar den telefonen. Laddade upp den så sent som förra året och kollade om den gick. Skall nog ha kvar den som reservlur och reselur. Dvs om man reser/flyger någon gång - så får de gärna kolla i den istället för min nuvarande. :ThumbsUp:

- - -


Sen kom iPhone...

En av de som jobbade på Expert hade den första som kom, så jag visste ju hur den såg ut och kändes. Jag köpte min på Telia - en 3GS... Ringde in och beställde en. Det blev 249,-/m och efter det var det bara 49,- i abonnemang.

post-64246-0-38035800-1512372721.jpg

Vid ett tillfälle åkte telefonen ur min jack/skjort-ficka. Den klarade sig, men fick en lite spricka i plasten på baksidan... och med tiden så kröp det väl in fukt och skit där. Fast... vid tillfället den la av så körde jag kontantkort på den. Och jag är ganska övertygad om att det var Telia som stängde ner det eftersom jag aldrig reggade det. Var ute och körde i stan och stängde av luren vid ett tillfälle. Väl hemma så gick den aldrig igång sen. Fippla som f**n med det och tills lut stoppade jag siM-kortet i panasonic-telefonen - och då kom ett Error xx upp, som jag sen såg i manualen att det var operatören. var väl en 200,- som försvann där - och en halvår kvar innan den automatiskt hae lagt av om jag inte tankade på mer. Lite surt.

Jaja... Då fick det väl vara. Blev ingen ny telefon direkt. Tänkte att det kanske blir lite jobbigt, men det var riktigt skönt. Saknade den inte alls så mycket, och det är klart - bor man på landet och knappt har täckning - och hemma har man ju vanliga telefonen dit de flesta ringer. Så det mesta man använder den (och är väl så fortf) är väl eg när man är ute och reser el nåt sånt och ringer och säger att man t e x har 3tim kvar innan man är framme. Men annars är det fortf så att det är dålig täckning, och när man kör bil så ringer man ju inte - på sin höjd svara om det ringer - och inne på ICA är det ingen signal, så... det är väl mellan bilen och ingången till ICA som man hinner ringa lite på då. ^_^

Men efter ett par 3 år utan så köpte jag mig en telefon förra året... En OnePlus One. 1.000,- på Blocket.

post-64246-0-58406100-1512373167_thumb.jpg

Grymt bra lur... Motsvarar en iPhone 6(S/+) Batteriet räcker ett par 3 dagar, och med den har jag ganska ok täckning nu med Fello (som anv sig av Telias nät). Är riktigt nöjd med den - och jag kan även göra (och ställa in) det jag behöver med den. :yeahbaby: Och ganska lättmeckad är den med ifall man behöver byta batteri el nåt. »»»


Nästa blir en likadan fast nyare... Oneplus 3 el 4 kanske. De nya kostar väl uppåt 5-6k nu. Köper hellre begagnat.

- - -


Av de tidigare telefonerna.... (de osmarta), så var väl z800i riktigt bra, men favoriten var nog Panasonicluren. :yeahbaby: Hade lätt fortsatt med den/flera modeller om inte smartphone-eran slog till.


Så 8-9 telefoner sen 1994... Blir ≈ en vartannat var tredje år. Helt ok. :) Finns ju de som köper 8*9 per år - bara för att det kom så många nya modeller samma år. :shifty:

Och 2 smarta lurar sen -94... “Smartar bäst som smartar sist.” :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte begagnad för 20.000:- vilket var rena fyndet. Fast min var inte så här risig!

 

 

 

post-80921-0-39119200-1512376483_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur får jag in bilden här?

Klicka på "Använd fullständig redigerare" nere till höger och ta det därifrån. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte begagnad för 20.000:- vilket var rena fyndet. Fast min var inte så här risig!

TELE.TKU-4751.jpg

 

Men hur får jag in bilden här?

Använd fullständig redigerar == klicka på förhandsgranska, så ligger uppladdningsdelen där längst ned.

 

post-64246-0-12693700-1415263761_thumb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på "Använd fullständig redigerare" nere till höger och ta det därifrån. :)

 

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd fullständig redigerar == klicka på förhandsgranska, så ligger uppladdningsdelen där längst ned.

 

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade också en sådan Motorola som Moderic som min första, inklusive tjockbatteri och bälteshållare (minns dock inte modellnamnet). Nästa blev en Ericsson som såg ut så här, minns inte exakt vad den hette (kan ha varit GA628).

Sedan en Sony Ericsson T630, den har jag än och den funkar, men med riktigt kass kamera. Därför en vinröd SE K610i, som blev fuktskadad, men som fungerade hyfsat tills den slutligen dog. Därför en silvrig SE Elm, men det blev det fel på, så den gick i retur.

Då köpte jag min första smartmobil, en ZTE Blade, som inte var så rolig, då blev det ett hopp tillbaka till SE och en Xperia mini. Den funkar än, men kameran har pajat.

När så skedde köpte jag Motorola Moto G, och den tuffar på än, sedan en Moto G2, där skärmen gick sönder (yngsta dottern är lite klumpig) och bytet jag gjorde blev inte bra, så den är såld, därpå Moto G3 som jag har kvar (efter att dottern har haft den), en Moto G4 Plus som dottern har fått ta över och nu en Iphone 5s som tuffar och går.

Jag har också en Samsung S7580 med sprucken skärm som jag har som simkortsverktyg. Jag räknar bort alla mobiler som jag har bytt mig till från mina barn och som jag har sålt vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Eftersom svenska telefoner inte fungerade i USA - så när jag var där köpte jag en begagnad CF768 (900-bandet. SE = 800/1800) och ett kontantkort till den. $50 gick det på, och man fick åka tillbaka dit nästa dag och hämta den då det var klart. I Sverige hette modellen GF768. Samma lur.

attachicon.gifEricsson_CF768.jpg

 

Ligger fortf kvar i en låda där nere. Skulle inte förvna mig om den fortf fungerade om jag laddade upp den. Och man kan väl köra på 900-bandet i Sverige nu? Då skulle den ju även funka att använda s a s.

...

Sverige/Europa började med GSM 900 och utökade senare till GSM 1800.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Dancall NMT var den första. Med installation i bil.

 

 

post-43620-0-77239000-1512387026_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige/Europa började med GSM 900 och utökade senare till GSM 1800.

Så är det ja... 800 900 skall byta plats där. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min första mobil 1998, när jag var 18 år. Har haft:

 

  • Ericsson GA628
  • Ericsson T28s
  • Sony Ericsson T610
  • Nokia N91
  • Sony Ericsson W550
  • iPhone 3G
  • iPhone 3G S
  • iPhone 4 S
  • iPhone 5 S
  • iPhone 6 Plus
  • iPhone 6 S
  • iPhone 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är under en 20 års period, från min första till min nuvarande så har det blivit en hel del. Men är nu helt frisk :)

Har säkert missat någon. Fick använda mig av GSM Arena för att återuppliva minnet. Ordningen stämmer väl inte helt heller.

 

Ericsson GA 628 (den första)

Ericsson T28

Ericsson GH 388

Sony Ericsson T68i

Sony Ericsson Z1010

Sony Ericsson S700

Sony Ericsson K700

Sony Ericsson Z800

Sony Ericsson K750

Sony Ericsson W800

Sony Ericsson P990

Sony Ericsson K800

Sony Ericsson W830

Sony Ericsson W880

Sony Ericsson S500

Sony Ericsson Z800i

Sony CMD J5

Sharp GX10i

Samsung A110

Samsung A300

Samsung V200

Samsung C100

Samsung D500

Samsung Z300

Samsung D820

Samsung U700

Qtek 810

Panasonic GD92

Nokia 8110

Nokia 6110

Nokia 7210

Nokia 8850

Nokia 6220

Nokia 6230

Nokia 7200

Nokia 6610i

Nokia 6260

Nokia 6020

Nokia 6101

Nokia 6680

Nokia N70

Nokia 6280

Nokia 7370

Nokia N71

Nokia N80

Nokia 6125

Nokia N73

Nokia N95

NEC e606

NEC N900

Motorola d520

Motorola StarTAC Rainbow

Motorola V50

Motorola V60

Motorola V620

Motorola RAZR V3

Motorola SLVR L7

Motorola RAZR V3x

Motorola RIZR Z8

LG U8120

LG L5100

HTC Touch

Apple iPhone 3G

Apple iPhone 3Gs

Apple iPhone 4

Apple iPhone 4s

Apple iPhone 5

Apple iPhone 5s

Apple iPhone 6

Apple iPhone 6s

Apple iPhone 7

Apple iPhone SE (nuvarande)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är under en 20 års period, från min första till min nuvarande så har det blivit en hel del. Men är nu helt frisk :)

Har säkert missat någon. Fick använda mig av GSM Arena för att återuppliva minnet. Ordningen stämmer väl inte helt heller.

 

Ericsson GA 628 (den första)

Ericsson T28

Ericsson GH 388

Sony Ericsson T68i

Sony Ericsson Z1010

Sony Ericsson S700

Sony Ericsson K700

Sony Ericsson Z800

Sony Ericsson K750

Sony Ericsson W800

Sony Ericsson P990

Sony Ericsson K800

Sony Ericsson W830

Sony Ericsson W880

Sony Ericsson S500

Sony Ericsson Z800i

Sony CMD J5

Sharp GX10i

Samsung A110

Samsung A300

Samsung V200

Samsung C100

Samsung D500

Samsung Z300

Samsung D820

Samsung U700

Qtek 810

Panasonic GD92

Nokia 8110

Nokia 6110

Nokia 7210

Nokia 8850

Nokia 6220

Nokia 6230

Nokia 7200

Nokia 6610i

Nokia 6260

Nokia 6020

Nokia 6101

Nokia 6680

Nokia N70

Nokia 6280

Nokia 7370

Nokia N71

Nokia N80

Nokia 6125

Nokia N73

Nokia N95

NEC e606

NEC N900

Motorola d520

Motorola StarTAC Rainbow

Motorola V50

Motorola V60

Motorola V620

Motorola RAZR V3

Motorola SLVR L7

Motorola RAZR V3x

Motorola RIZR Z8

LG U8120

LG L5100

HTC Touch

Apple iPhone 3G

Apple iPhone 3Gs

Apple iPhone 4

Apple iPhone 4s

Apple iPhone 5

Apple iPhone 5s

Apple iPhone 6

Apple iPhone 6s

Apple iPhone 7

Apple iPhone SE (nuvarande)

 

Varför....varför och varför? :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jösses! Mobilsäljare?

Hehe, nej. Ett väldigt stort intresse bara, eller det var det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, en telefontråd. Så kul, här kommer en smärre essä. :)

 

Jag har bytt telefon så sällan som möjligt.

 

Började år 2000 med en Motorola v2288 med WAP. Kostade ca 500kr, med Telia Kontantkort. Den var nog inte låst för jag vill minnas att jag bytte kort ofta till mitt Comviq Millennium då det var klart billigare att ringa främst kvällstid. Mycket skön telefon att hålla i, bra ljud. Wappade en del, men det var rätt bökigt. Kunde iaf kolla Hotmail. Hade den i flera år, bytte batteri ett par gånger. (den åt batteri rätt bra, de höll nog inte ens 2 år)
Motorola-V2288.jpg

 

Kring år 2002 köpte jag en begagnad Ericsson R310s för 300kr. Bra köp, hade den som extratelefon i flera år. Åkte tvättmaskin en gång, inga problem. Dog när gummit på den desintegrerade efter jag lånat ut den till en tjej som använde mycket kräm i ansiktet. Jag tror alltså det var något i krämen som gjorde det, men tusan vet.

 

Ca 2004 köpte jag en Tre-låst NEC e313 för 299kr. Min första 3G-telefon och även med 0.3MP kamera och färgskärm. Rätt ok specifikationer för det priset. Låste upp den genom att modifiera datakabeln och härja lite. Hade nån enkel browser men jag vill minnas att jag kunde lägga in Opera mini på den. Använde som modem till dator. Vill minnas att Telia hade nån deal om att man kunde "surfa" gratis på helgkvällar eller nåt ett tag. Funkade bra att ersätta mina föräldrars 16.8-modem med när jag hälsade på. Telefonen var rätt stor för sin tid, med dålig batteritid (man fick med 2 batterier, men jag klarade nog 1-2 dagar per batteri). Tröttnade på den när den började kasta bort SMS som jag fått (typ bussbiljetter som kom fram men försvann när de skulle visas). Ringde fortfarande en del med min första Motorola v2288, den var skönare att hålla i. Har kvar min NEC, men den är nog bedrövligt oladdad vid detta laget.
3-mobile-nec-e313.jpg

 

Köpte kring 2007 snabbt en Sony Ericsson w200i för kring tusenlappen. Enda kravet jag hade då var att Opera skulle gå att installera, i övrigt att telefonen var billig (fattig student). Trevlig telefon, har kvar den i en byrålåda, den funkar.
sonyericsson-w200.gif

Men, den hade för dålig kamera etc. Långsamt 2G-internet. Köpte därför en K660i ett tag senare (2008 antar jag). Ingen höjdartelefon, men för kring tusenlappen (återigen ganska billig telefon). Körde Opera mini, hade 2MP-kamera, minneskort, etc. Enda kruxet var att den bootade om ibland.

k660i_3_b.jpg

 

Nu hade ju Apples Iphone kommit. Men den första modellen, som min kusin importerat från USA, var rätt trist i Sverige. Och 3GS var inte heller nåt vidare, rätt kass skärm och ganska blek som telefon. Och Androidmobiler som var vettiga var också rätt dyra. Jag satsade på en ny Sony Ericsson Elm istället på våren 2010 istället. Den kostade nästan 2000kr, men då hade den "allt" jag ville ha från en telefon. Bra batteritid, 5MP kamera, GPS, 3G på flera band, "HD Voice", Opera Mini som klarar de flesta sidor, minneskort, etc. Har den fortfarande som "fritidstelefon", kan ligga månader avstängd och sen funka. En av de bästa "gammeldagsa" telefonerna. Stänktålig så den duger vid segling, och går utan problem att ha i skyddsfodral och hantera med tjocka handskar.
sony-ericsson-elm-svart-metall.jpg

Nå, jag hade bestämt mig för att köpa en Android-telefon när de blivit vettiga och fått vettiga priser. Det dröjde till hösten 2011, då jag köpte en SE Xperia Neo V. Betalade 99kr/månad för Telenor Fri Surf-abb och telefon. Dvs, riktigt billigt. Köpte större minneskort än det 2GB som följde med. Skeppades med Android 2.3 (första användbara) och uppgraderades sedan till 4.0. Sedan ville inte SE uppdatera mer. Det spelade ingen roll, på XDA-community fanns fantastiska Custom-ROMar, jag tror jag körde den upp till Android 5 Lollipop och strippade den på allt bloat - vilket behövdes, den hade bara 512MB RAM och internlagringen var väl 1GB varav en del användes av systemet. Men det gick att tweaka genom att länka program till SD-kortet. Som sagt, kul telefon. Hade den tills 2014 då dottern sparkade ner den i vattnet. Så kan det gå. Men då hängde den på gärdsgården ändå, programmen började bli för stora och krävande. Klockade upp den från 1GHz till 1.6GHz, rätt ok faktiskt. Behövdes lite extra klock för att spela in 720p-video bra.
Sony-Ericsson-Xperia-neo-V_923201125727_

Så, 2014 blev det en Nexus 4. Modellen kom 2012, så den var en smula gammal, men jag fick den på utförsäljning för under 2000 och för de pengarna var den fortfarande bättre än halvbudgettelefonerna år 2014, då den hade 2GB RAM, Quadcore CPU på 1.5GHz (klockade upp den till 1.7 tror jag), 4.7" skärm i Retinaklass, många CustomROMar (Nexus är ju ofta de bästa lurarna att leka med) osv. Men, det som gjorde mig lite besviken var kameran. Jag hade fått barn, och det märktes att mobilen var från 2012 (och inte ens då var kameran top-of-the-line så att säga). Så, jag stängde av telefondelen i den, och lät barnen ha den som mini-surfplatta (och det funkar den fortfarande till - är få spel som kräver mer kräm fortfarande).

xgoogle-nexus-4-android-5-0-lollipop.jpg


Så, 2015 bytte jag bort en dator mot min brors avlagda Samsung Galaxy S4 i9506. Det är modellen från hösten 2013, så det är inte heller en ny telefon, men den har en ok 13MP-kamera, Full HD Amoled-skärm, 2GB internminne, kan köra många Custom-ROM, spela in i 60fps i full HD ellelr 30fps i 4K, och har allt jag behöver egentligen. Ser inga egentliga skäl till att uppgradera. Skulle vara för att få bättre kamera inomhus då, för där märks det ju att den har 4 år på nacken. Jag har egentligen slutat hålla på med Custom-ROM, det behövs inte längre. Jämför med Jailbreak på iPhone, det är inte lika viktigt numera. Men jag kör rootat för att kunna göra kompletta backuper och ha lite mer koll på grejorna. Klockat upp den från 2.2 till 2.6GHz, gör väl ingen märkbar skillnad men om det ändå går så. Kan väl hjälpa om man ska spela in i 4K kanske vilket modellen inte levereras med som standard, men då det är samma bottenplatta som Note 3 så kan man använda kameraappen från den modellen för att få fler funktioner.
samsung-i9295-galaxy-s4-active-ofic.jpg

Som ni märker, inga iPhone, och det beror mestadels på priset numera. Jag har inga stora krav på det absolut värsta och om min S4 drasar i betongen så kommer jag nog att köpa en mobil för ca 2000 gissar jag, kanske någon Kinamodell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, en telefontråd. Så kul, här kommer en smärre essä. :)

 

 

Jag har bytt telefon så sällan som möjligt.

 

Började år 2000 med en Motorola v2288 med WAP. Kostade ca 500kr, med Telia Kontantkort. Den var nog inte låst för jag vill minnas att jag bytte kort ofta till mitt Comviq Millennium då det var klart billigare att ringa främst kvällstid. Mycket skön telefon att hålla i, bra ljud. Wappade en del, men det var rätt bökigt. Kunde iaf kolla Hotmail. Hade den i flera år, bytte batteri ett par gånger. (den åt batteri rätt bra, de höll nog inte ens 2 år)

Motorola-V2288.jpg

 

Kring år 2002 köpte jag en begagnad Ericsson R310s för 300kr. Bra köp, hade den som extratelefon i flera år. Åkte tvättmaskin en gång, inga problem. Dog när gummit på den desintegrerade efter jag lånat ut den till en tjej som använde mycket kräm i ansiktet. Jag tror alltså det var något i krämen som gjorde det, men tusan vet.

 

Ca 2004 köpte jag en Tre-låst NEC e313 för 299kr. Min första 3G-telefon och även med 0.3MP kamera och färgskärm. Rätt ok specifikationer för det priset. Låste upp den genom att modifiera datakabeln och härja lite. Hade nån enkel browser men jag vill minnas att jag kunde lägga in Opera mini på den. Använde som modem till dator. Vill minnas att Telia hade nån deal om att man kunde "surfa" gratis på helgkvällar eller nåt ett tag. Funkade bra att ersätta mina föräldrars 16.8-modem med när jag hälsade på. Telefonen var rätt stor för sin tid, med dålig batteritid (man fick med 2 batterier, men jag klarade nog 1-2 dagar per batteri). Tröttnade på den när den började kasta bort SMS som jag fått (typ bussbiljetter som kom fram men försvann när de skulle visas). Ringde fortfarande en del med min första Motorola v2288, den var skönare att hålla i. Har kvar min NEC, men den är nog bedrövligt oladdad vid detta laget.

3-mobile-nec-e313.jpg

 

Köpte kring 2007 snabbt en Sony Ericsson w200i för kring tusenlappen. Enda kravet jag hade då var att Opera skulle gå att installera, i övrigt att telefonen var billig (fattig student). Trevlig telefon, har kvar den i en byrålåda, den funkar.

sonyericsson-w200.gif

 

Men, den hade för dålig kamera etc. Långsamt 2G-internet. Köpte därför en K660i ett tag senare (2008 antar jag). Ingen höjdartelefon, men för kring tusenlappen (återigen ganska billig telefon). Körde Opera mini, hade 2MP-kamera, minneskort, etc. Enda kruxet var att den bootade om ibland.

k660i_3_b.jpg

 

Nu hade ju Apples Iphone kommit. Men den första modellen, som min kusin importerat från USA, var rätt trist i Sverige. Och 3GS var inte heller nåt vidare, rätt kass skärm och ganska blek som telefon. Och Androidmobiler som var vettiga var också rätt dyra. Jag satsade på en ny Sony Ericsson Elm istället på våren 2010 istället. Den kostade nästan 2000kr, men då hade den "allt" jag ville ha från en telefon. Bra batteritid, 5MP kamera, GPS, 3G på flera band, "HD Voice", Opera Mini som klarar de flesta sidor, minneskort, etc. Har den fortfarande som "fritidstelefon", kan ligga månader avstängd och sen funka. En av de bästa "gammeldagsa" telefonerna. Stänktålig så den duger vid segling, och går utan problem att ha i skyddsfodral och hantera med tjocka handskar.

sony-ericsson-elm-svart-metall.jpg

 

Nå, jag hade bestämt mig för att köpa en Android-telefon när de blivit vettiga och fått vettiga priser. Det dröjde till hösten 2011, då jag köpte en SE Xperia Neo V. Betalade 99kr/månad för Telenor Fri Surf-abb och telefon. Dvs, riktigt billigt. Köpte större minneskort än det 2GB som följde med. Skeppades med Android 2.3 (första användbara) och uppgraderades sedan till 4.0. Sedan ville inte SE uppdatera mer. Det spelade ingen roll, på XDA-community fanns fantastiska Custom-ROMar, jag tror jag körde den upp till Android 5 Lollipop och strippade den på allt bloat - vilket behövdes, den hade bara 512MB RAM och internlagringen var väl 1GB varav en del användes av systemet. Men det gick att tweaka genom att länka program till SD-kortet. Som sagt, kul telefon. Hade den tills 2014 då dottern sparkade ner den i vattnet. Så kan det gå. Men då hängde den på gärdsgården ändå, programmen började bli för stora och krävande. Klockade upp den från 1GHz till 1.6GHz, rätt ok faktiskt. Behövdes lite extra klock för att spela in 720p-video bra.

Sony-Ericsson-Xperia-neo-V_923201125727_

 

Så, 2014 blev det en Nexus 4. Modellen kom 2012, så den var en smula gammal, men jag fick den på utförsäljning för under 2000 och för de pengarna var den fortfarande bättre än halvbudgettelefonerna år 2014, då den hade 2GB RAM, Quadcore CPU på 1.5GHz (klockade upp den till 1.7 tror jag), 4.7" skärm i Retinaklass, många CustomROMar (Nexus är ju ofta de bästa lurarna att leka med) osv. Men, det som gjorde mig lite besviken var kameran. Jag hade fått barn, och det märktes att mobilen var från 2012 (och inte ens då var kameran top-of-the-line så att säga). Så, jag stängde av telefondelen i den, och lät barnen ha den som mini-surfplatta (och det funkar den fortfarande till - är få spel som kräver mer kräm fortfarande).

xgoogle-nexus-4-android-5-0-lollipop.jpg

 

 

Så, 2015 bytte jag bort en dator mot min brors avlagda Samsung Galaxy S4 i9506. Det är modellen från hösten 2013, så det är inte heller en ny telefon, men den har en ok 13MP-kamera, Full HD Amoled-skärm, 2GB internminne, kan köra många Custom-ROM, spela in i 60fps i full HD ellelr 30fps i 4K, och har allt jag behöver egentligen. Ser inga egentliga skäl till att uppgradera. Skulle vara för att få bättre kamera inomhus då, för där märks det ju att den har 4 år på nacken. Jag har egentligen slutat hålla på med Custom-ROM, det behövs inte längre. Jämför med Jailbreak på iPhone, det är inte lika viktigt numera. Men jag kör rootat för att kunna göra kompletta backuper och ha lite mer koll på grejorna. Klockat upp den från 2.2 till 2.6GHz, gör väl ingen märkbar skillnad men om det ändå går så. Kan väl hjälpa om man ska spela in i 4K kanske vilket modellen inte levereras med som standard, men då det är samma bottenplatta som Note 3 så kan man använda kameraappen från den modellen för att få fler funktioner.

samsung-i9295-galaxy-s4-active-ofic.jpg

 

Som ni märker, inga iPhone, och det beror mestadels på priset numera. Jag har inga stora krav på det absolut värsta och om min S4 drasar i betongen så kommer jag nog att köpa en mobil för ca 2000 gissar jag, kanske någon Kinamodell.

 

Intressant läsning! :yeahbaby:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sony-ericsson-elm-svart-metall.jpg

Den Ericsson-luren där var/är riktigt bra. Skaffade en sån till min mamma - den rosa.

 

Sony Ericsson j10 (J108i, Cedar). Vid ett tillfälle gick den sönder men jag fick tag på en likadan, fast den mörkare (som på din bild). Bra siffror i displayen - och sen knapparna... de klickade till lite lagom, så man kände att man tryckt en siffra. Viktigt för mamma (som f ö är 100% teknofob när det gäller mobiler). Ett µSD på 2GB satt i den modellen med. :) Har det som satt i hennes gamla lur i min skärm nu. :ThumbsUp: Alltid bra med lite avlastning om man behöver lägga nåt åt sidan.

Skulle vara för att få bättre kamera inomhus då, för där märks det ju att den har 4 år på nacken. Jag har egentligen slutat hålla på med Custom-ROM, det behövs inte längre. Jämför med Jailbreak på iPhone, det är inte lika viktigt numera. Men jag kör rootat för att kunna göra kompletta backuper och ha lite mer koll på grejorna.

Ja, exakt... På iPhone har de väl på sikt fixat till lite de grejjer som gjorde att folk jailbreakade, om än inte allt kanske - vilket gör att JB blir mer jobbigt än vad man får ut av det. typ.

 

På Android är det väl lite skillnad, för där kan man ju göra såpass mycket mer med sin telefon (läs; inte bara pilla för pillandets skull). Precis som du skriver, med kompletta backups och bättre koll. Och f f a tillgången till filsystemet man har på ett helt annat sätt. Jag kör också rootat på OnePlus One, med LineageOS. Det är väl det med kameran där som man ev skulle byta upp sig lite - annars är det en väldigt bra telefon. Men när man tar bilder med blixt, så blir det som 2 halvor - där ena är mörkare/ljusare. Tror det är nåt med all jobbig avkänning och sånt den gör innan... det blixtrar och fixar en bra stund innan den tar kortet - och sen får den väl inte ihop rätt då, antar jag.

 

Men det är svårt att köra utan root tycker jag... spec när man skall installera saker som behöver det. Finns ett bra inslag på XDA TV om/varför vi rootar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Det är väl det med kameran där som man ev skulle byta upp sig lite - annars är det en väldigt bra telefon. Men när man tar bilder med blixt, så blir det som 2 halvor - där ena är mörkare/ljusare. Tror det är nåt med all jobbig avkänning och sånt den gör innan... det blixtrar och fixar en bra stund innan den tar kortet - och sen får den väl inte ihop rätt då, antar jag. ...

Den inbyggda kameraappen i Lineage OS är inte bra. På min Moto G 3 har jag flashat en moddad variant av Lenovos senaste kamera eftersom Lineage OS innehåller blobbar som stöder den. Kanske kan du hitta en som funkar för dig, här finns något på G. Mjukvaran betyder väldigt mycket för att kunna använda hårdvaran optimalt, särskilt vad gäller kameran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, nej. Ett väldigt stort intresse bara, eller det var det.

 

Mitt intresse har oftast varit att ha pengar kvar när månaden är slut..... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och själv är jag helt ointresserad av mobiler. Köpte min första när jag startade firma en Motorola man viker ihop. Sen tror jag att det blev en sådan där Eriksson för hantverkare med gummi runt. Fick en Ericsson på en firma jag jobbade på. Tror att jag tog över en HTC från frun som tog över den från ett barn. Sen en lågpris Experia och sen tog jag över fruns iPhone 5 när hon fick en ny iPhone SE. Tror jag. Och stämmer det inte så gör det väl inte det. Tycker att nya smartphones är så galet dyra att det är komiskt tragiskt. Att betala typ 10,000:- för en ny iPhone X är i min värld anledning för ett psykbesök. :totaltgalen::stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar också på landa i en SE. Har en 5s nu. :)

 

Om du är nöjd med din 5s så kommer du bli väldigt nöjd med SE.

Köpte min SE 32GB på NetOnNet för ca 3200:- vilket är ett galet bra pris för en sådan telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är nöjd med din 5s så kommer du bli väldigt nöjd med SE.

Köpte min SE 32GB på NetOnNet för ca 3200:- vilket är ett galet bra pris för en sådan telefon.

Priserna var ännu bättre på svarta fredagen men jag bestämde mig för att se tiden an. Det kommer sannolikt en SE 2 i mars. Tycker jag att den är för dyr och/eller spejsig slår jag till på nuvarande SE. Lär väl komma bra deals då. Jag kan vänta eftersom min bank inte använder Apple Pay än, och i övrigt duger 5s till i allt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...