Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilket skrivprogram till Sierra 10.12.6


Explorer

Rekommendera Poster

Hittar ingen specifik plats, så det får bli här.

I min förra dator Mac Pro med Snowleopard 10.6.8 var mitt pålitliga skrivprogram AppleWork 6, som levererade .cwk-filer. Allt var riktigt bra. Gamla datorn fungerar fortfarande men efter uppgradering till El Capitan i förfjol kunde jag inte längre öppna mina mängder bokmanus i Apple Works. Jag blev tvungen att gradera ner tillbaka till 10.6.8. Där har jag tillgång till dem.

Gamla datorn blev sig aldrig lik efter rabaldret med upp-och nergraderingen. Exempelvis får jag där nu gång på gång Kernel panic, som är ett fler-minut-långt, nervprövande tillstånd, med svart skärm, där jag för varje gång undrar – kommer datorn fortfarande att vara okay, igen med mina värdefulla manus-filer.

Sedan förra våren har jag nu en iMac 27 med Sierra.

Efter den här långa inledningen, nu till saken: För att slippa anstränga gamla datorn med att skriva brev och allmän text, ska jag skaffa ett skrivprogram till min nya dator. Min enda erfarenhet består av Apple Works från 2004 tills nu.

Jag vet helt enkelt inte vad skrivprogram normala moderna människor använder i dessa nya tider. Vänligen lotsa mig framåt i detta !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår Pages. Det är Apples egna och har massor av mallar och bra funktioner. Lättanvänt, fast allt bliver svårt till en början, förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pages är gratis. Hämtas ner från App Store för Mac. Ett utmärkt program att börja med.men, eftersom du är van vid ordbehandlingsdelen i Apple Works så tror jag det är lättare för dig med Mariner Write. Den har en användarmiljö som ligger närmare AppleWorks än Pages. Mariner Write är kraftfullare än ordbehandlingen i AppleWorks någonsin var, utan att vara överbelastad med funktioner. Ett mycket trevligt program helt enkelt som du hittar här:

 

http://marinersoftware.com/products/marinerwrite/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pages är bra, som sagt - och du kan ju kika på de andra Officeprogrammen med. Det finns rättmånga guider med hur man konverterar sina gamla AppleWorks/Claris.../iWork till nyare format. »»»

Sen finns det väl kanske någon online-konverterare man kan använda sig av med.

Ett alternativ kan ju också vara att installera Snow Leopard i Virtualbox, för såna äldre program/filer - så kan man in lugn och ro, varteftersom, konvertera om dem till nya program/filformat.

Exempel: Running Mac OS Snow Leopard in VirtualBox on a Mac – not a hackintosh « Stephen Monro's blog

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pages är gratis. Hämtas ner från App Store för Mac. Ett utmärkt program att börja med.men, eftersom du är van vid ordbehandlingsdelen i Apple Works så tror jag det är lättare för dig med Mariner Write. Den har en användarmiljö som ligger närmare AppleWorks än Pages. Mariner Write är kraftfullare än ordbehandlingen i AppleWorks någonsin var, utan att vara överbelastad med funktioner. Ett mycket trevligt program helt enkelt som du hittar här:

 

http://marinersoftware.com/products/marinerwrite/

 

Jag antar att du nu menar Mariner Write "For the writer in everyone".Som visas I översta fältet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev Mariner Write ja i mitt inlägg och länken jag gav går till Mariner Write på Mariner Softwares hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag skrev Mariner Write ja i mitt inlägg och länken jag gav går till Mariner Write på Mariner Softwares hemsida.

 

Ja, jag köpte hem programmet. Det är nu bara det, att jag lite kommer åt att skriva.

Jag lyckas inte få igång programmets funktion , får inte upp skrivytan.

Längst upp till vänster finns inte kommanot "Öppna". Det finns bara "Spara", vad jag kan se,

Jag har två gånger gått in på deras support och frågat men får inget svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inte öppna under File - Open?

Har du inte New till vänster om Save?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du startar programmet så ska det komma upp ett vitt fönster och i ovankant några symboler. Detta är skrivytan. Det ska gå att skriva direkt, grundinställningen är att starta ett nytt dokument så det ska vara igång. Grundinställningen är att det saknas linjaler etc, så det är bara vitt men det går att slå på linjaler.

Under Arkiv ska det finnas Nytt, Öppna och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, hos mig finns bara det hänt i översta raden. Bifogar dump.

Något kommando "Arkiv" ser jag inte till. Och inte något val av typsnitt.

post-10872-0-20853300-1515968479_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att börja skriva i den vita ytan? Se bifogad bild var 'Arkiv' finns.

 

post-48757-0-63660400-1516001919_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....kommer datorn fortfarande att vara okay, igen med mina värdefulla manus-filer.

 

Det där ger mig kalla kårar på ryggen eftersom jag skriver en hel del själv och vill för allt smör i småland inte bli av med det! Så jag har Backup. Dels har jag en extern hårddisk för Apples inbyggda TimeMachine sen förvarar jag textfilerna på nätet på en server. Borde egentligen ha en hårddisk hos grannen också men har inte kommit så långt. Det finns bara två sorters hårddiskar. Dels den som inte har gått sönder än och dels den som har gått sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den vita ytan är skrivytan, så dokumentet är öppet och färdigt för att börja skriva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju de grundläggande funktionerna rätt lika vad jag har sett mellan olika program, men jag tänker att du, Raphael, gör TS en otjänst som tipsar om ett program som du kan men få andra. Även om det kan vara bättre, vilket jag inte kan bedöma, så begränsar det ju antalet hjälpare. Pages har vi ju allihopa och de flesta kör det och har erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman, anledningen till att jag nämnde Mariner Write är för att det liknar väldigt mycket AppleWorks i sin funktionalitet. Jag utgick alltså från trådstartarens tidigare erfarenheter. Pages är mycket mer olik AppleWorks ordbehandlingsdel än vad Mariner Writer är och därför tänkte jag att det är ett större steg att gå till Pages. Sen ska man självfallet alltid testa att köra programmet själv, Mariner Writer finns som demoversion

Mariner Writer är ett program från samma tid som Claris Works/Apple Works, det är från den gamla Mac tiden för OS 9 och är fortfarande i stort sett samma program om än något tillfräschat och naturligt omgjort för Mac OS. När Mariner Writer kom så innebar det en naturlig uppgradering från Claris Works/Apple Works. Pages är ett mer avancerat program. Jag har faktiskt också nämnt Pages.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman, när det gäller vad jag använder så använder jag Nisus Writer Pro mestadels och även MS Word 2016, som ordbehandlare. Utom för kortare grejjer som brev och offerter, de gör jag i Pages. Men jag skriver mina större textprojekt i en projekthanterare för text - som Scrivener och Ulysses. Varken Scrivener eller Ulysses är vanliga ordbehandlare utan har ett helt annat tänkande och fokuserar på organisation och struktur av ens manus. Texten flyttar jag över till ordbehandlare först i slutfasen för att ordna till indexering, innehållsförteckning, språkgranskning och slutgiltig layout innan den går vidare. Jag har inte nämnt de i tråden för jag tror att om man är van vid Apple Works så kan dessa innebära viss inlärningströskel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi tar detta igen...
När man startar Mariner Writer så får man upp ett tomt vitt fönster med några symboler ovanför. Detta är skrivfönstret. Det går bra att skriva med en gång.

Om man vill öppna en fil så går man överst till skärmen där det finns Arkiv.
Se bild...
post-13591-0-08984000-1516026209_thumb.jpeg


Om man vill slå på linjal och typsnittsmenyn att det ska synas i textfönstret så går man till Visa - Visa / göm - Visa Linjal respektive Visa Stilinstälningsrad, så får man upp det. Då får man ett utseende som ordbehandlingsdelen i Apple Works.
Se bild...
post-13591-0-24927000-1516026220_thumb.jpeg

Typsnitten finns även i en meny högst upp som heter Typsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte har den sedvanliga programmenyn högst upp bredvid äpplet - med Arkiv, Redigera, Visa och så vidare, ja då har jag faktiskt ingen aning om vad det är som har hänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...