Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Applekonto hackat, ipad i förlorat läge. Hur återfår jag ipaden utan a


Evolved

Rekommendera Poster

När jag kom in i lägenheten och ipaden anslöts till wifit i somras så låstes hela ipaden i "förlorat läge" och ett meddelande kom upp om att jag skulle mejla en adress och betala x antal kronor för att få koden.
Jag har ingen Itunes installerat någonstans, ipaden har använts som min "dator"

Applesupportens lösning är att radera allt på ipaden. Det är inget alternativ för mig, jag har så mycket viktig information i appar som inte ens finns kvar i appstore.

Hur löser jag det här? Finns det företag som kan hacka sig förbi det? Jailbreaka eller vad det heter? Vad som! Bara jag kommer åt min information.

Väldigt tacksam för hjälpsamma svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu hade så mycket viktigt, varför har du aldrig tagit back-up?

 

En iPad skall ses som ett komplement till en dator, inte istället för en dator.

 

 

I somras?! Varför ta itu med problemet nu, flera månader senare.

 

(Trollvarnming??)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu hade så mycket viktigt, varför har du aldrig tagit back-up?

 

En iPad skall ses som ett komplement till en dator, inte istället för en dator.

 

 

I somras?! Varför ta itu med problemet nu, flera månader senare.

 

(Trollvarnming??)

Fråga dig själv om ett eventuellt svar på dina frågor leder i en riktning mot en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag tagit backup - Inga problem att återställa den via iTunes

 

Hade jag haft en dator - Inga problem att ta back-up för att återställa den via iTunes.

 

Ingen mer än de som fått dig att "installera" den här programvaran som låser iPaden, pröjsa eller återställ och förlora allt förutom de program du laddat ner genom Appstore med ditt Apple-ID.

Kan vara en länk om ett program som verkar intressant, komma från porrsidor, från PirateBay eller varsom.

Var många som drabbades av detta i somras minns jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid haft samma lösen och login till samtliga sidor. Efter denna händelsen så har jag dock ändrat detta. Enligt Haveibeenpwned så har mina uppgifter exponerats från flera sidor där jag är medlem, däribland Last.fm, Adobe mfl. Så det är säkerligen därifrån de fick uppgifterna. På lunchen fick jag mail till telefonen om att någon loggat in på mitt icloud från en ny dator, jag tänkte att det kollar jag upp senare när jag kommer hem. Och så anslöt ipaden automatiskt som sagt och så hamnade jag där jag är.

Applekonto har jag fått tillbaka efter samtal och flera verifieringar med Apple, men de lyckas inte hjälpa mig att låsa upp ipaden då den inte får någon kontakt med internet. "Hackaren" har alltså satt min ipad i förlorat läge och ändrat koden som behövs för att låsa upp den. Och ipaden kan ju inte märka att jag avaktiverat förlorat läge då den inte får kontakt med internet. Jag har provat att ansluta den via kabel till ett nyinstallerat itunes för att uppdatera ipaden, då tänkte jag att den får kontakt med internet och märker att förlorat läge är avaktiverat. Men ipaden lyckas inte ta sig igenom uppdateringen. Vill ju ogärna lägga ipaden i malpåse i flera år. Så många som drabbats av detta så borde det väl finnas en lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...