Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Behöver hjälp med Mails inställningar


McIgge

Rekommendera Poster

Jag har en iMac samt en MackBook Air, bägge med macOS High Sierra Version 10.13.1.

Mail Version 11.1 (3445.4 7)

Om jag ställer in i Mail Inställningar Brevlådefunktioner att;

Radera skräpbrev Efter en vecka

Radera borttagna brev efter en vecka

Så händer det inte!

Jag får vackert öppna skräplådan och ta bort allt själv tillika i borttagna brev.

ÄR DET BARA JAG SOM HAR DET PROBLEMET?

Skall det vara så in i h...e svårt att få det att fungera, folk har gått på månen sedan många år och gör rymdresor, frågar en Irriterad pensionär som har varit med sedan Amigan´s tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en iMac samt en MackBook Air, bägge med macOS High Sierra Version 10.13.1.

Mail Version 11.1 (3445.4 7)

Om jag ställer in i Mail Inställningar Brevlådefunktioner att;

Radera skräpbrev Efter en vecka

Radera borttagna brev efter en vecka

Så händer det inte!

Jag får vackert öppna skräplådan och ta bort allt själv tillika i borttagna brev.

ÄR DET BARA JAG SOM HAR DET PROBLEMET?

Skall det vara så in i h...e svårt att få det att fungera, folk har gått på månen sedan många år och gör rymdresor, frågar en Irriterad pensionär som har varit med sedan Amigan´s tid.

Min bästa gissning: Om du använder IMAP:s mappar för dessa brevlådor fungerar det inte per automatik, utan de återskapas beroende på serverinställningarna. Gå till Inställningar > Konton > Markera rätt konto > Klicka på fliken Brevlådefunktioner. Där kan du under respektive rullgardinsmeny styra om det är servern eller din mac som ska gälla. Du kan också laborera med din server, men det varierar vad man har för möjligheter beroende på tjänsteleverantör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mapparna ligger till vänster i Mail när jag öppnar det. Jag har också ställt in för min e-postadress som är markerad och sedan i brevlådefunktioner. Min leverantör Bahnhof skall jag väl inte be att radera post i min dator?

Jag har ingen server ute datorerna är fristående.

Bara en AirPort Time Capsule samt en Airport Express som WiFi för att kunna gå runt i min stora villa (skryt) utan att tappa kontakten med omvärlden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mapparna ligger till vänster i Mail när jag öppnar det. Jag har också ställt in för min e-postadress som är markerad och sedan i brevlådefunktioner. Min leverantör Bahnhof skall jag väl inte be att radera post i min dator?

Om du använder IMAP är utgångspunkten att din epostklient, här Mail, bara speglar vad som ligger på din server*, och vilka inställningar som gäller där. Under ”Inställningar > Konton > Brevlådefunktioner” kan du ändra hur mejlen uppför sig i nämnda mappar, förutsatt att de är skapade på din mac. Se dump.

 

*Förtydligande: Inte din egen fysiska server, utan ditt epostkontos server som finns hos Bahnhof.

 

post-28798-0-70422100-1512131679_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen server ute datorerna är fristående.

Alla som har e-post har en e-post-server. Din server står hos Bahnhof. Dina datorer kommunicerar med din server via ett av tre protokoll: POP3, IMAP eller Exchange.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla som har e-post har en e-post-server. Din server står hos Bahnhof. Dina datorer kommunicerar med din server via ett av tre protokoll: POP3, IMAP eller Exchange.

Just Bahnhof använder POP3, IMAP och SMTP, med SSL och kryptering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder IMAP är utgångspunkten att din epostklient, här Mail, bara speglar vad som ligger på din server*, och vilka inställningar som gäller där. Under ”Inställningar > Konton > Brevlådefunktioner” kan du ändra hur mejlen uppför sig i nämnda mappar, förutsatt att de är skapade på din mac. Se dump.

 

*Förtydligande: Inte din egen fysiska server, utan ditt epostkontos server som finns hos Bahnhof.

 

attachicon.gifmail.jpg

 

Jasså jaha!

Var det servern du talade om. Det förklarar en hel del.

Skall kolla in i Bahnhof och se om jag kan fixa till det nu när jag fattar. Men jag får nog ta en hjärntablett först. Hi

Tack för förtydligande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså jaha!

Var det servern du talade om. Det förklarar en hel del.

Skall kolla in i Bahnhof och se om jag kan fixa till det nu när jag fattar. Men jag får nog ta en hjärntablett först. Hi

Tack för förtydligande

Lycka till! Men även om du inte kan ändra något på Bahnhofs server kan du som sagt styra vissa delar på din egen Mac, i alla fall de mejl som skapas där och laddas ned där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigerade en intetsägande rubrik!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja IMAP betyder att mejlen i datorn speglar webbservern och webbserverns funktioner "overrules" datorn. Min mor har IMAP och där raderar inte Apple Mail fast det är inställt, hon kör El Capitan. Men för mig som kör High Sierra fungerar de inställningarna, Mail raderar. Men vi använder olika mejlservers. Jag kör iCloud och One.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja IMAP betyder att mejlen i datorn speglar webbservern och webbserverns funktioner "overrules" datorn. Min mor har IMAP och där raderar inte Apple Mail fast det är inställt, hon kör El Capitan. Men för mig som kör High Sierra fungerar de inställningarna, Mail raderar. Men vi använder olika mejlservers. Jag kör iCloud och One.com.

 

Jag har provat att ändra inställningarna i Bahnhof.

Fungerar inte på min hemmadator men väl i webbläsaren. Så det måste vara något konstigt i macken?

Brevlådan med dess undergrupper ligger väl i MIN mack?

Jag slänger skiten manuellt och håller käften för jag lyckas inte lösa det. Jag har i alla fall fått MIN brevlåda att sortera bort SPAM och annan skräppost men inte tömma den fb lådan.

Ha en trevlig helg, jag skall på barnbarnsbarndop i helgen och lämnar datorvärlden bakom ett tag. Ingen radio eller mastklättrande heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på. Det som ligger lokalt på Mac finns under "På min Mac". De brevlådor och undermappar som inte ligger där, tillhör något av dina mejlkonton och synkar/speglar servern om det är IMAP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...