Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac mini - extra SSD/flash eller ersätta SATA?


Cronica

Rekommendera Poster

1 timme sedan, PumpTompa säger:

Hittat en SanDisk SSD Plus 960Gb på Elgiganten för 1890kr, dvs 1000kr billigare än alternativen.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-ssd-och-nas/SANSSDP960GB/sandisk-plus-intern-ssd-960-gb?scid=5_EXT_PRICECOMP_PRISJAKT_EGAB

Det är en gammal konstruktion, men det är ju min Mac Mini oxå, kommer den begränsa min dators prestanda, eller är det datorns prestanda som begränsar hur väl SSD:n kan användas, dvs det spelar ingen roll vilken SSD jag köper, bara att jag köper en SSD?

Det beror ju på hur man ser det. Hårddiskens prestanda är den största svagheten i datorn. Å andra sidan används den inte hela tiden. Vilken SSD du än stoppar in kommer det att bli stor skillnad mot en mekanisk. 960 GB är ett stort plus. Minus är följande:

 

Tyvärr är resultatet fortfarande inte något att hurra för. SSD Plus G26 fortsätter kvala in som en av de långsammaste enheterna vi har testat hittills.

https://www.datormagazin.se/2017/test-sandisk-ssd-plus-g26-480-gb/

 

Men om lagringsförmågan är en viktigare parameter för dig, så kör på denna hårddisk. Jag tror du blir nöjd. Det blir också extra intressant om du sen vill köra Black Magic Disk Speed test och visa vilka siffror du får!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 82
  • Created
  • Senaste svar
PumpTompa

Tack, satsar på dyrare :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Lyckades till slut att byta till en Samsung 860 EVO 1TB SSD. Köpte den på Inet för 2590kr (https://www.inet.se/produkt/4300687/samsung-860-evo-1tb ) Köpte ett verktygsset på Biltema för 159kr (https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitssatser/bitsats-50-delar-2000032753 ) och en kabel att föra över data till nya SSDn från Webhallen för 119kr (https://www.webhallen.com/se/product/252694-Deltaco-USB-3-0-till-SATA-6Gbs-adapter-for-2-5-harddiskar-svart ).

 

Kollade på tre videos och på iFixit instruktionen (https://www.ifixit.com/Guide/Mac+Mini+Late+2014+Hard+Drive+Replacement/32815 ) och var ordentligt mentalt förberedd (första gången någonsin jag grävt i djupet på en dator själv). Började med att göra en "Backup - all files" med  SuperDuper! (https://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html ) och såg till att ha ett par vanliga backuper på mina foton utöver det.

 

Själva urtagandet av HDD tog ca 15 minuter, att stoppa i den nya SSD tog ca 20 minuter. Filmade allt för att lägga upp, men har inte fått tummen ur och redigerat filmerna än. Tänkte att det kunde vara trevligt med en film på svenska ?

 

Spatel och specialverktyg för att ta ur moderkortet behövs inte. Istället för spateln använder man naglar eller en skruvmejsel, inga problem. För att få ut moderkortet använder man två tunna skruvmejslar, jag hade sådan sen tidigare. Det gick smidigt.

 

Vid första uppstart vart jag besviken, det tog rätt lång tid och datorn var inte speciellt snabb när den väl var igång heller. Men sen verkar den ha optimerat sig (eller vad den gör), så nu är den snabb som en riktigt bra dator. Med tanke på att den sög fullständigt innan så är jag överlyckligt. Inga konstiga snurrhjul, inga långa uppstartstider verken på datorn eller på program. Att rulla igenom mina mängder av foton i Bilder går galant, man ser alla foton direkt när de scrollar förbi, även om man scrollar så fort det går, det gjorde man inte alls tidigare.

 

Tusen tack för alla råd och tips ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Om man ansluter en extern SSD till en mini (late 2014) och har Mac OS på den, skiljer det mycket i hastighet jämfört med att köra Mac OS på enbart den inbyggda 1TB SATA-disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-06-26 på 21:37, PumpTompa säger:

 

Vid första uppstart vart jag besviken, det tog rätt lång tid och datorn var inte speciellt snabb när den väl var igång heller. Men sen verkar den ha optimerat sig (eller vad den gör), så nu är den snabb som en riktigt bra dator. Med tanke på att den sög fullständigt innan så är jag överlyckligt.

Om du klonar över från den gamla hårddisken följer alla eventuella problem med den installationen med till den nya hårddisken. Även om den nya disken är blixtsnabb så kan ett OS X med brister dra ner farten. Så en bra ide är att ominstallera OS X för att ha en fräsch sådan. Ladda ner Black Magic Disk Speed test och prova och se vad den säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, iMarc säger:

Om man ansluter en extern SSD till en mini (late 2014) och har Mac OS på den, skiljer det mycket i hastighet jämfört med att köra Mac OS på enbart den inbyggda 1TB SATA-disken?

Om du installerar en vanlig SSD internt på en SATA-plats klarar den ca 500 MB/s läs/skriv. Via USB 3 ca 400 MB/s läs och skriv. En liten skillnad som knappast märks i verkligheten. Men en 2014 borde ha en snabbare PCIE-baserad hårddiskplats också. Då snackar vi en 750 MB/s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Axelman säger:

Om du installerar en vanlig SSD internt på en SATA-plats klarar den ca 500 MB/s läs/skriv. Via USB 3 ca 400 MB/s läs och skriv. En liten skillnad som knappast märks i verkligheten. Men en 2014 borde ha en snabbare PCIE-baserad hårddiskplats också. Då snackar vi en 750 MB/s.

Ok vad tror du att 1TB-disken har för läshastighet/sek?

Sen detta med att öppna minin känns lite som rysk roulette, verkar väldigt krångligt att byta HDD. Frågan är också om det finns plats för både 1TB-disken och en SSD i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, iMarc säger:

Ok vad tror du att 1TB-disken har för läshastighet/sek?

Sen detta med att öppna minin känns lite som rysk roulette, verkar väldigt krångligt att byta HDD. Frågan är också om det finns plats för både 1TB-disken och en SSD i?

500 och 1 TB klarar ca 500 MB/s med SATA och 400 MB/s via USB 3. Mindre SSD kan gå lite saktare när det gäller att skriva. 

...

Med iFixits utmärkta beskrivning lär det inte gå fel. Tittade nyss i den och konstaterade att det borde finnas plats för båda samtidigt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
2019-01-30 på 16:58, Axelman säger:

500 och 1 TB klarar ca 500 MB/s med SATA och 400 MB/s via USB 3. Mindre SSD kan gå lite saktare när det gäller att skriva. 

...

Med iFixits utmärkta beskrivning lär det inte gå fel. Tittade nyss i den och konstaterade att det borde finnas plats för båda samtidigt.

 

 

Har funderat lite vad gäller att snabba upp datorn. Vill inte öppna den utan funderar att frampå att köpa en extern ssd och ansluta den via USB och ha Mac OS på den. Det borde väl bli en hyfsad prestandaökning med exempelvis denna ssd?:

 

https://www.cyberphoto.se/foto-video/lagring-minnen/harddiskar/ssd-harddisk/t5-barbar-ssd-usb-3-1-500gb-havsbla?utm_medium=cpc&utm_content=MU-PA500BEU&utm_source=prisjakt&utm_campaign=prisjakt_se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMarc säger:

Har funderat lite vad gäller att snabba upp datorn. Vill inte öppna den utan funderar på frampå köpa en extern ssd och ansluta den via USB och ha Mac OS på den. Det borde väl bli en hyfsad prestandaökning med exempelvis denna ssd?:

 

https://www.cyberphoto.se/foto-video/lagring-minnen/harddiskar/ssd-harddisk/t5-barbar-ssd-usb-3-1-500gb-havsbla?utm_medium=cpc&utm_content=MU-PA500BEU&utm_source=prisjakt&utm_campaign=prisjakt_se

 

Nej den kommer att begränsas av den hastighet USB klarar av. Slöseri med pengarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, iMarc säger:

Har funderat lite vad gäller att snabba upp datorn. Vill inte öppna den utan funderar att frampå att köpa en extern ssd och ansluta den via USB och ha Mac OS på den. Det borde väl bli en hyfsad prestandaökning med exempelvis denna ssd?:

 

https://www.cyberphoto.se/foto-video/lagring-minnen/harddiskar/ssd-harddisk/t5-barbar-ssd-usb-3-1-500gb-havsbla?utm_medium=cpc&utm_content=MU-PA500BEU&utm_source=prisjakt&utm_campaign=prisjakt_se

Med USB 3 kommer disken att prestera ca 400 MB/s då gränsen för USB 3 är där oavsett vad du kopplar in. 400 MB/s är riktigt bra jämfört mot mekanisk disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Nej den kommer att begränsas av den hastighet USB klarar av. Slöseri med pengarna

Med tanke på det utmärkta priset blir det inget slöseri..... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, iMarc säger:

Har funderat lite vad gäller att snabba upp datorn. Vill inte öppna den utan funderar att frampå att köpa en extern ssd och ansluta den via USB och ha Mac OS på den. Det borde väl bli en hyfsad prestandaökning med exempelvis denna ssd?:

 

https://www.cyberphoto.se/foto-video/lagring-minnen/harddiskar/ssd-harddisk/t5-barbar-ssd-usb-3-1-500gb-havsbla?utm_medium=cpc&utm_content=MU-PA500BEU&utm_source=prisjakt&utm_campaign=prisjakt_se

 

7 minuter sedan, lappen71 säger:

Nej den kommer att begränsas av den hastighet USB klarar av. Slöseri med pengarna

Jo, det begränsas, men USB 3 har 5 Gbps att jämföra med Sata 3 som har 6 Gbps. Så det blir nästan lika bra. I alla fall mycket bättre än med en hårddisk ansluten till Sata 3.

 

Just nu, Axelman säger:

Med USB 3 kommer disken att prestera ca 400 MB/s då gränsen för USB 3 är där oavsett vad du kopplar in. 400 MB/s är riktigt bra jämfört mot mekanisk disk.

Exakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

Med tanke på det utmärkta priset blir det inget slöseri..... :)

 

Med tanke på vad en intern SSD kan prestera så tycker jag det är slöseri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

 

Med tanke på vad en intern SSD kan prestera så tycker jag det är slöseri.

900:- spänn för en extern Samsung 500 GB är väldigt bra pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upptäcker nu att Imarc frågade 30 januari, och fick svar, angående vad han nu har frågat igen, och har fått svar om igen. Jag känner igen mig i demensen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inne på en sida ang byte till SSD i min Mini (Late 2014), funderar över om det är värt pengarna eller om man ska köpa en extern SSD, eller rent av byta den interna själv? Om jag skaffar en extern på 500GB för 1000kr så sparar jag en tusenlapp och får större disk. Men frågan är om det är värt det, behöver ju snabba upp datorn rejält. 
Det är en Samsung 860 EVO SSD 256GB de skulle sätta i isåfall. 
 
Priset varierar lite beroende på storlek på SSD. Vi monterar SSD, kopierar över dina gamla grejer från den gamla disken till den nya SSD:n och rengör samtidigt datorn. 
Hör av dig om du har några frågor!

 

3EF7945E-A5E6-4799-8608-26834976E7DB.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sparar många fina kronor om du gör det själv. Är inte svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, lappen71 säger:

Sparar många fina kronor om du gör det själv. Är inte svårt.

ifixit har en väldigt bra guide. Men frågan är om det lönar sig att göra det själv då jag behöver ifixits verktygskit samt köpa en intern SSD, och isåfall vilken SSD, hade suttit fint med en Apple SSD vad jag förstår är mycket snabbare än tex EVO?

 

Edit: Såg att ifixit verktygskit på Dustin kostar 899kr. 

Suck. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, iMarc säger:

ifixit har en väldigt bra guide. Men frågan är om det lönar sig att göra det själv då jag behöver ifixits verktygskit samt köpa en intern SSD, och isåfall vilken SSD, hade suttit fint med en Apple SSD vad jag förstår är mycket snabbare än tex EVO?

 

Du missuppfattar. Det är inte Apples hdd som är snabbare utan det gränssnitt dom använder för att ansluta till moderkortet.

Den dator du har spelar det i princip ingen roll vilken hårddisk du köper.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det går i din men jag köpte detta för att kunna sätta två diskar i min.

https://eustore.ifixit.com/en/Upgrades-Kits/Mac-Mini-Dual-Hard-Drive-Kit.html?listtype=search&searchparam=Mac mini

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, iMarc säger:

ifixit har en väldigt bra guide. Men frågan är om det lönar sig att göra det själv då jag behöver ifixits verktygskit samt köpa en intern SSD, och isåfall vilken SSD, hade suttit fint med en Apple SSD vad jag förstår är mycket snabbare än tex EVO?

 

Edit: Såg att ifixit verktygskit på Dustin kostar 899kr. 

Suck. 

 

Blir billigare att beställa direkt från iFixit. Typ halva priset 400:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Jag vet inte om det går i din men jag köpte detta för att kunna sätta två diskar i min.

https://eustore.ifixit.com/en/Upgrades-Kits/Mac-Mini-Dual-Hard-Drive-Kit.html?listtype=search&searchparam=Mac mini

Om jag inte minns fel så går det inte att sätta i två diskar i min. Ska kolla om de där verktygen är rätt sedan. Jag har ett litet verktygskit som jag använde när jag reparerade elektronik förr, kanske det skulle fungera, men bygeln samt spudgers har jag inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Blir billigare att beställa direkt från iFixit. Typ halva priset 400:-

Samsung 860 EVO kostar ca 900kr, sedan verktygen 400kr. Frågan är om det är värt 700kr för att lämna in den och få det gjort. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:
Var inne på en sida ang byte till SSD i min Mini (Late 2014), funderar över om det är värt pengarna eller om man ska köpa en extern SSD, eller rent av byta den interna själv? Om jag skaffar en extern på 500GB för 1000kr så sparar jag en tusenlapp och får större disk. Men frågan är om det är värt det, behöver ju snabba upp datorn rejält. 
Det är en Samsung 860 EVO SSD 256GB de skulle sätta i isåfall. 
 

Evon är marknadens bästa konsument-SSD. I datorn klarar den 500 MB/s läs/skriv. Externt i ett USB-3-kabinett ca 400 MB/s läs/skriv. Du kommer inte att märka skillnad. Men jag skulle ha monterat den internt för att slippa ha prylar i onödan utanför. Sen skulle jag inte köpa mindre än 500 GB. Vilket jag gjort till min iMac 2013. Går som ett skott!! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...