Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur lär jag iPhone att stava rätt vid diktering?


Macjanne

Rekommendera Poster

Jag använder diktering ofta och tycker att det är smidigt. Samtidigt är det irriterande när vissa ord alltid blir felstavade/feltolkade. Exempelvis skulle det vara bra att kunna läsa in mitt efternamn (ovanligt men ändå tydlig svenskspråkig uppbyggnad). Det blir alltid fel. Ska inte programmet kunna lära sig varefter? Sedan finns det många fackuttryck och ortnamn som ofta återkommer och som det vore bra om telefonen lärde sig. Siri vet ju vad jag heter, men vid diktering fungerar det inte.

 

Jag antar att dikteringsfunktionen ligger i systemet och används i olika program, men jag upplever att vissa program får det mer rätt än andra. Kan det vara så eller är det jag som inbillar mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder diktering ofta och tycker att det är smidigt. Samtidigt är det irriterande när vissa ord alltid blir felstavade/feltolkade. Exempelvis skulle det vara bra att kunna läsa in mitt efternamn (ovanligt men ändå tydlig svenskspråkig uppbyggnad). Det blir alltid fel. Ska inte programmet kunna lära sig varefter? Sedan finns det många fackuttryck och ortnamn som ofta återkommer och som det vore bra om telefonen lärde sig. Siri vet ju vad jag heter, men vid diktering fungerar det inte.

 

Jag antar att dikteringsfunktionen ligger i systemet och används i olika program, men jag upplever att vissa program får det mer rätt än andra. Kan det vara så eller är det jag som inbillar mig?

Som jag förstår det jobbar dikteringsfunktionen autonomt. Bästa tipset är att prata som man skriver. Vill man skriva ”de” så säger man ”de” och inte ”dom”. Diktera hämtar uppenbarligen inte ord ur adressbok eller liknande. Men det finns i alla fall några arbetsbesparande kommandon, där man får tecken/åtgärd för det man pratar in:

 

citattecken
nytt stycke
ny rad
versal – ger nästa ord stor bokstav
versaler på … versaler av – om du vill börja alla ord med stor bokstav
bara versaler – om du vill att nästa ord ska skrivas med stora bokstäver
bara versaler på … bara versaler av – om du vill att ordet däremellan ska skrivas med stora bokstäver
inga versaler på … inga versaler av – om du vill att ordet däremellan ska skrivas med små bokstäver
inget mellanslag – om du vill ta bort mellanslaget mellan två ord (ej tillgängligt på alla språk)
inget mellanslag på … inget mellanslag av – om du vill att en grupp ord ska skrivas tillsammans (ej tillgängligt på alla språk)
smiley – när du vill infoga :-)
frowny – när du vill infoga :-(
winky – när du vill infoga ;-)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En besläktad fråga, ngn som ver hur man raderar senaste ord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I telefonens kontaktlista kan man lägga in "Förnamn fonetiskt" och "Efternamn fonetiskt"

Det gör ingen skillnad för mig vad gäller dikteringsfunktionen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En besläktad fråga, ngn som ver hur man raderar senaste ord?

Vid diktering borde jag skrivit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid diktering borde jag skrivit

Finns inget. Men Apple borde kanske införa ”backspace/backsteg” som kommando utöver de som finns och nämns här ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...