Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spela in högtalare?


lappen71

Rekommendera Poster

Är det något man behöver göra nu för tiden eller har det alltid varit en myt?

Tänkte på det nu när jag köpte Sonos Play1 och började spela så vågade jag inte riktigt dra på lite volym för det satt i bakhuvudet att man kanske måste spela in dom.

Vad säger ni andra som är mer kunniga inom högtalare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget speciellt med att spela starkt på nya högtalare. Bara det att inkörda högtalare kan låta bättre.

 

På den gamla goda tiden när man hade "vanliga" stereohögtalare så satte man dem nära och front mot front samt körde dem i motfas. På så sätt körde man in dem utan att störa grannarna alltför mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När högtalaren distar ljudet har du passerat gränsen och måste sänka eftersom konrörelsen är okontrollerad och ger skador om man fortsätter. Så länge ljudet är rent fungerar högtalaren som den ska och skadas inte. Ska i alla fall inte skadas. Jag har aldrig lyckats spela sönder en enda högtalare. Å andra sidan har jag väldigt bra hörsel för min ålder...... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag hörde något om det och att man skulle spela en viss frekvens för att skynda på processen :D

Vitt brus kanske det hette.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När högtalaren distar ljudet har du passerat gränsen och måste sänka eftersom konrörelsen är okontrollerad och ger skador om man fortsätter. Så länge ljudet är rent fungerar högtalaren som den ska och skadas inte. Ska i alla fall inte skadas. Jag har aldrig lyckats spela sönder en enda högtalare. Å andra sidan har jag väldigt bra hörsel för min ålder...... :whistling:

 

Nä jag har inte heller lyckats spela sönder någon högtalare fast man har krämat på rejält på någon fest (stackars grannar)

 

Ja men då vet jag att det är en process man kan skita i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag hörde något om det och att man skulle spela en viss frekvens för att skynda på processen :D

Vitt brus kanske det hette.

Jodå, fast vitt brus innehåller alla frekvenser, det är inte bara en frekvens.

 

Om du har en FM-tuner, ställer den mellan två stationer och slår av mutingen så har du (nästan) vitt brus.

 

Bra för att köra in högtalare, men knappast njutbart under tiden. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inspelning är en fysisk process som handlar om att mjuka upp membranens upphängning, men hur mycket inspelning som behövs eller ens om det behövs beror helt på högtalarens konstruktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inspelning är en fysisk process som handlar om att mjuka upp membranens upphängning, men hur mycket inspelning som behövs eller ens om det behövs beror helt på högtalarens konstruktion.

 

Jag har varit hifidåre tillbaka i tiden och har aldrig stött på problematiken att spela sönder högtalare för att de inte är inspelade. Att man har haft för starka förstärkare orsakar sådant eller om man vrider basen på max och volymen på max. Men annars.......? Det är klart att allt kan hända. Men vore det ett problem tycker jag att jag skulle ha hört om det. Vet ingen tillverkare som rekommenderar det. Men som sagt jag vet något, men långt från allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...