Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Allvarlig root-bugg i High Sierra


Alix

Rekommendera Poster

Fildelning fungerar inte i alla fall för mig. Autentiseringen misslyckas. (Jag har testat åt båda hållen mellan mina macar.)

 

Ja. Jag har testat det.

 

Fjärrinloggning och fjärrhantering (bildskärmsdelning) fungerar fint. Det är bara fildelning som inte vill vara med och leka.

Har du testat att ta bort och lägga till behörig mottagare av filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att ta bort och lägga till behörig mottagare av filer?

 

Jo jag har testat det också. Det känns som att jag har testat alla kombinationer av saker man kan göra och ordningen man gör det i nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har testat det också. Det känns som att jag har testat alla kombinationer av saker man kan göra och ordningen man gör det i nu...

Tittar du i Finder > Gå > Nätverk? I sidofältet i Finder bockar man för Bonjour-datorer. Jag bara kastar ut mig detta, lite lätt desperat att vilja hjälpa... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar du i Finder > Gå > Nätverk? I sidofältet i Finder bockar man för Bonjour-datorer. Jag bara kastar ut mig detta, lite lätt desperat att vilja hjälpa... :(

 

Det hjälper inte heller.

 

Jag ska kanske nämna att datorn syns i Finder/sidofältet, det är när jag försöker komma åt filerna på den som den kräver inloggning vilken alltid misslyckas. (Det misslyckas alltså både med användarnamn+lösenord och med appleID.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hjälper inte heller.

 

Jag ska kanske nämna att datorn syns i Finder/sidofältet, det är när jag försöker komma åt filerna på den som den kräver inloggning vilken alltid misslyckas. (Det misslyckas alltså både med användarnamn+lösenord och med appleID.)

Det funkar för mig. Jag har dock identiska kontonamn och lösenord på båda datorer och har lagt till detta på utdelande/mottagande dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hjälper inte heller.

 

Jag ska kanske nämna att datorn syns i Finder/sidofältet, det är när jag försöker komma åt filerna på den som den kräver inloggning vilken alltid misslyckas. (Det misslyckas alltså både med användarnamn+lösenord och med appleID.)

Det ÄR problem med fildelningsfunktionen efter säkerhetsuppdateringen. Artikel här.

 

Men det finns en fix via Terminalen:

sudo /usr/libexec/configureLocalKDC
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det ÄR problem med fildelningsfunktionen efter säkerhetsuppdateringen. Artikel här.

 

Men det finns en fix via Terminalen:

sudo /usr/libexec/configureLocalKDC

 

 

Mina problem med fildelning löste sig genom att följa Apples råd: https://support.apple.com/en-us/HT208317 :galetglad:

Tack Alix, lappen71, m.fl. för att ni försökte hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst låta bli uppdatera tills en ny uppdatering följer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst låta bli uppdatera tills en ny uppdatering följer?

Tja, WPA2-buggen KRACK fanns i mer än tio år innan den upptäcktes. De flesta av oss har använt trådlöst nätverk ändå. Vem vet vad de hittar härnäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst låta bli uppdatera tills en ny uppdatering följer?

 

 

Den har redan kommit. En reviderad uppdatering på den som kom igår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Den har redan kommit. En reviderad uppdatering på den som kom igår.

 

OK, då vet jag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyssnade på macworld.com podcast igår

Och då kom frågan upp vem som kan ha sett buggen?

Svaret blev att det kan inte ha varit vi vanliga Konsumenter

Vi rapporterar till Apple och lägger inte ut der vi ser på twitter

 

Utan det är mer troligt att det är tekniker som jobbar hos Apple

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyssnade på macworld.com podcast igår

Och då kom frågan upp vem som kan ha sett buggen?

Svaret blev att det kan inte ha varit vi vanliga Konsumenter

Vi rapporterar till Apple och lägger inte ut der vi ser på twitter

 

Utan det är mer troligt att det är tekniker som jobbar hos Apple

Nej, inte Apple. Om det hade varit så bra. Buggen upptäcktes av en medlem på Apples utvecklarforum den 13 november, där den dock meddelades som en lösning på ett problem. Först den 28 november upptäcktes detta inlägg och det kommenterades då som en allvarlig bugg. Sedan var det i gång. Hade Apple upptäckt den själva hade de skickat ut en uppdatering innan detta spreds i sociala medier. Buggen introducerades med 10.13.1 som kom den 31 oktober.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...