Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Syntax för resource template för Rez/derez och/eller Rezilla


boevil

Rekommendera Poster

Jag håller på och översätter ett gammalt projekt från classic till OSX (carbon) och behöver ändra en del gamla resurser och behöver skriva "templates" så att rez/derez och/eller Rezilla kan läsa mina resurser.

Men var kan man hitta information om syntaxen för respektive programs template (TMPL)?

 

Nå'n som vet och har en länk?

 

 

Rez / derez är ett verktyg som följer med Xcode och som används för att kompilera/dekompilera den gamla typen av resurser (classic resourcefork).

Trots att den har sitt ursprung i os9 fungerar den fortfarande.

Rezilla är ett liknande program som också fungerar i OSX.

 

Jag har tillgång till de vanliga definitionerna för DLOG, DITL... osv men behöver skriva egna lite mer komplexa.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på och översätter ett gammalt projekt från classic till OSX (carbon) och behöver ändra en del gamla resurser och behöver skriva "templates" så att rez/derez och/eller Rezilla kan läsa mina resurser.

Men var kan man hitta information om syntaxen för respektive programs template (TMPL)?

 

Nå'n som vet och har en länk?

 

 

Rez / derez är ett verktyg som följer med Xcode och som används för att kompilera/dekompilera den gamla typen av resurser (classic resourcefork).

Trots att den har sitt ursprung i os9 fungerar den fortfarande.

Rezilla är ett liknande program som också fungerar i OSX.

 

Jag har tillgång till de vanliga definitionerna för DLOG, DITL... osv men behöver skriva egna lite mer komplexa.

Jag konverterade om alla mina .textClippings och .webloc med hjälp av DeRez. Bra program, men lite pilligt.

 

I a f så körde jag med DeRez och sed så fick jag ut det jag ville... Här är en exempelbild på det:

post-64246-0-72833700-1445755461_thumb.jpg

#1804445, #1804465

 

När du fått ihop det du vill köra är det ganska enkelt att scripta... T ex:

#!/usr/bin/env bash

find . -name "*.webloc" | while read _file; do
    fooBar=`DeRez -e -only url "${_file}" | sed -e 's/.*\/\* \(.*\) \*\//\1/' | sed -e :a -e '$!N; s/\n//; ta' -e 's/^.*{\(.*\)};/\1/'`;

    # Gör nåt med fooBar
    #echo "${foobar}";
done

Kika lite på plutil med. Är möjligt den kan ta en del grejjer på en gång, spec om filen/rscr är binär, så kan man t ex köra:

plutil -convert xml1 "${_file};

webloc-filerna är ju xml, men de riktigt gamla var inbakta där, så då funkade den fint till det. Om inte annat är ju xml mer lätthanterligt att sortera ut material från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar, men verkar ganska bökigt, och jag vill kunna ändra mina resurser och sedan använda Rez för att lägga tillbaka dom

 

Om jag lyckas skriva en TMPL- definition kan jag använda Derez för att få mina resurser i textform, ändra dom och sedan använda Rez för att skriva tillbaka.

 

Men jag behöver förstå syntaxen.

 

Det löjliga är att jag hade dokumentationen i pappersform, eftersom jag var registrerad utvecklare och hade buntar med MPW- pärmar.

Så klart har jag kastat dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att bättre förklara vad jag söker …

 

Här är definitionen av en STR# tagen från filen MacTypes.r (Som finns i Xcode)

type 'STR#' {
        integer = $$Countof(StringArray);
        array StringArray {
                pstring;                                        /* String               */
        };
};
Med hjälp av denna får jag t.e.x följande dump med deRez.
resource 'STR#' (21, "resursnamn", purgeable) {
	{	/* array StringArray: 2 elements */
		/* [1] */
		"Felaktig bakgrundsbild Fel #234.",
		/* [2] */
		"Felaktig typ av bakgrundsbild. Bilden måste vara i jpg- format"
	}
};

Jag kan sedan enkelt lägga till och ändra och köra Rez.

 

I Rezilla ser motsvarande template ut så här: (ligger då i en resurs)

post-1012-0-72288700-1511793477_thumb.png

 

 

Men som sagt… jag måste förstå hela syntaxen för att kunna skriva motsvarande för mina resurser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för resurser du saknar definitioner för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för resurser du saknar definitioner för?

 

Mina egna.... dvs sådana som jag själv konstruerat med ett Classic- program (Resourcerer)

 

men bökigt och behöva byta dator bara för att ändra några resurser... och framför allt behöva konvertera dom pga skillnad i endian. (big/small endian)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...