Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Någon som använder sig av WD MyPassport for Mac? Erfarenhet!


Pocahontas

Rekommendera Poster

Black Friday tycks gälla även idag, kollar in denna på 4 TB.

Funderar på om jag skulle slå till :D

 

 

 

post-113-0-78869500-1511609238_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt "WD MyPassport" (inte "WD MyPassport for Mac") med mac.

Att radera den i skivverktyg så att man byter filsystem från NTFS till Apples Filsystem är enkelt och går på 2 minuter, så jag tyckte inte att det var någon idé att betala extra för "(for Mac)".

Så rent kompatibilitetsmässigt var det inga problem att använda dem med mac.

 

Däremot så var det kvalitetsproblem med hårddiskarna i de "WD MyPassport" jag köpte. Den första gav upp efter c:a 2 år. Då köpte jag en ny som gav upp efter c:a 1 år. Sommaren 2016 var det rätt många här på forumet som klagade på WD-diskar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj, jag har kört flera WD diskar och har rent generellt bättre erfarenheter av dem jämfört med de LaCie diskar jag har. Kör 4TB WD Passport for Mac som Time-Machine back-up till datorn just nu. Jag har bara haft den några veckor så jag kan inte till 100% svara på hur den kommer att funka över tid.

Den låter lite mer än andra små 2.5" diskar jag haft men är tystare än den LaCie Porsche disken jag körde innan (som dessutom ballade ur fullkomligt). Vill man ha andra färger får man köpa de PC-formaterade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt "WD MyPassport" (inte "WD MyPassport for Mac") med mac.

Att radera den i skivverktyg så att man byter filsystem från NTFS till Apples Filsystem är enkelt och går på 2 minuter, så jag tyckte inte att det var någon idé att betala extra för "(for Mac)".

Så rent kompatibilitetsmässigt var det inga problem att använda dem med mac.

 

Däremot så var det kvalitetsproblem med hårddiskarna i de "WD MyPassport" jag köpte. Den första gav upp efter c:a 2 år. Då köpte jag en ny som gav upp efter c:a 1 år. Sommaren 2016 var det rätt många här på forumet som klagade på WD-diskar...

 

Jag fick hem min WD Elements desktop 4 TB idag från DUSTIN. (Ej macvarianten).

Ska ha den som backup.

Trodde också att det skulle gå bra att formatera om den till APFS med skivverktyg och samtidigt byta namn.

Formateringen tog ca en halv sekund. Disken fick inte det namn som jag hade angivit.

Den kom inte heller upp på skrivbordet.

Provade igen med ett par varianter av HFS. Nu misslyckades formateringen.

Slutligen provade jag att återskapa från min vanliga externa hårddisk- även den en WD,

fast macformaterad vid inköpet.

Återskapandet har börjat och går sedan mer än en timme. Inte ens hälften är klart än.

 

Förstår inte riktigt vad jag gjorde för fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till så inget program typ Paragon är installerat, det ligger i bakgrunden och översätter mellan NTFS och HFS. En del WD-diskar har levererats med det och det installeras automatiskt när en Mac ansluter till en sådan NTFS formaterad disk. Det är en källa till problem, har skrivits om förr i forumet. Jag vet inte om de fortfarande levererar med Paragon, men de gjorde det förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kl 21.05 var återskapandet klart. Den nya disken fick HFS+ som filsystem.

Fundering nu är om jag kanske ändå ska formatera om den igen till APFS

och därefter göra backup med Time Machine?

 

Tyvärr kunde jag inte komma åt att kolla som något Paragon fanns på disken, men jag kunde i alla fall se nåt sånt innan jag började.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl egentligen ingen direkt fördel med APFS på en hårddisk som inte är SSD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta läser jag om APFS på macworld. Är det inte bättre att börja använda APFS direkt även på en extern disk?

 

"Kommer Apple sluta stödja hfs+?

Inte inom överskådlig tid, men förmodligen kommer färre och färre funktioner fungera med hfs+. Time Machine till exempel lär ganska snart kräva apfs. Själva Mac OS kommer förmodligen övergå till att enbart kunna starta från apfs inom några år.

Bör jag uppdatera mina externa diskar till apfs?

Om du inte behöver krypterade diskar kan du uppdatera, och om det är en extern ssd kan vi till och med rekommendera det eftersom apfs är effektivare och bättre på att minimera antal skrivningsoperationer vilket kan öka livslängden på den. Tänk på att system äldre än Mac OS Sierra inte kan läsa eller skriva apfs-diskar."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med SSD finns de absoluta fördelar med att köra APFS, men jag ser inga direkta fördelar med det på vanliga hårddiskar. MacWorlds spekulation om att TimeMachine i en nära framtid skulle kräva APFS är just en spekulation. Och om Apple skulle införa en sån TineMachine så tror jag de skulle göra en konvertering till APFS som inte raderar existerande säkerhetskopior.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...