Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

4K-skärm - visa filmer i ursprungsupplösning


poi ran

Rekommendera Poster

Jahopp, då har man skaffat 4K-skärm, bästa köpet jag gjort på länge. Apple ska ha plus för att de legat i framkant på att pressa fram 4K (och 5K) även på datorer. (Ja, det finns andra tillverkare som också levererat 4K, och nu även 8K, men inte lika konsekvent som Apple)

 

Allt funkade direkt, datorn ställde in sig på 3840x2160 och skalning från 1920x1080, dvs, allt ser ut precis ungefär som vanligt men är väldigt mycket skarpare. Enda nackdelen är väl att mina foton ser sämre ut...får väl skaffa ny kamera...

 

Problemet är att jag inte hittat någon bra videospelare som kan spela upp HD-filmer och Full-HD-filmer i sin ursprungsupplösning.

VLC och MPlayerX spelar i uppskalad upplösning, vilket säkert är vad de flesta användare förväntar sig och helt enligt specifikationerna. Men jag vill även ha möjligheten att se filmer ej uppskalade, så jag utan problem kan jämföra kvaliteten dem emellan, osv. Man kan ju i VLC såklart ta "visa halva storleken" eller vad det heter, och då blir ju filmerna så små som jag vill, men då skalas de väl först ner av VLC och sen skalas de upp varpå kvalitet tappas?

 

Måste rimligen finnas spelare som jag missat, eller nån inställning som är dold, hoppas på tips här för googling hjälper inte mycket. Vore trist att behöva boota upp Windows för att kunna se filmer i originalstorlek utan omskalningar.

 

Tillägg: Herregud, jag har ju använt 4K-skärmar tidigare, bland annat på jobb, men att ha en hemma på skrivbordet är ju bättre än jag trodde. Nu är det visserligen inte bara upplösningen som är bättre visavi min gamla Full-HD-skärm, även färger och betraktningsvinklar och storlek är bättre, menmen, galen skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet har ingen modern spelare någon praktisk begränsning på upplösning.

Vad för material spelar du upp och vilken upplösning visas det med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...