Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mycket underligt sammanträffande: Fläktarna går på högvarv DIREKT efte


villemz

Rekommendera Poster

Hej! Jag har tidigare varit här och sökt hjälp angående min förbannade Macbook Air. Se denna tråd: https://forum.macworld.se/topic/183528-ljudet-aer-avaktiverat/

 

Kort sammanfattning från tråden ovan: Mitt ljud la plötsligt av helt. Ljudkortet "försvann" från datorn. Tillslut löste jag det med att köpa ett externt ljudkort som jag haft i med USB sedan dess.

 

Detta var alltså för cirka en månad sedan. Döm om min förvåning när jag imorse slår på datorn, och hör "startsignalen". Ljudet var plötsligt mirakulöst tillbaka! MEN - märker också att fläktarna spinner på högvarv. Datorn är också plötsligt väldigt seg, går knappt att använda. Igår var den snabb och fungerade helt som vanligt (förutom ljudet då). Testar att återställa SRC och PRAM, men till ingen nytta.

 

Det konstiga är att fläktarna går på för fullt direkt när jag sätter på datorn. Alltså redan vid "äpplet". Och sedan fortsätter dem så, utan avbrott, oavsett om jag bara låter datorn stå utan att röra den. Tänkte installera om OS, men även i menyn där man gör det så är fläktarna på högvarv. Som sagt är datorn närmast obrukbar då detta fläktkaos gör den olidligt långsam. Den är inte det minsta varm undertill.

 

Är det inte otroligt underligt att detta sker exakt i samband med att mitt ljud plötsligt är tillbaka efter en månads tystnad? Och att det är något som inte har skett stegvis (aldrig haft problem med fläktarna innan), utan helt plötsligt bara slår till och gör datorn snigelseg?

 

Bifogar skärmbild från aktivitetskontrollen. Skärmdumpen är tagen direkt efter uppstart (efter att jag stängt ner vissa program som startar automatiskt som Spotify och Steam). Ser ni något konstigt?

 

Hade gärna sprungit ner till Apple-butiken och fått hjälp, men befinner mig i södra Afrika i ett land helt utan Mac-insfrastruktur. Då jag studerar genom min dator vore jag oerhört tacksam om ni ville försöka hjälpa mig.

 

Tack på förhand.

post-79610-0-56033400-1511468050_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tusen tack för svar. bifogar bild från kontrollen.

 

Hur tror du det är kopplat till ljudproblematiken? Att ljudet kom tillbaka precis när datorn blev seg och fläktarna fick spel.

 

Referenskoder:På SMC-grejen

 

PFM006, PPN001, NDC001

post-79610-0-30599000-1511473498_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga vad resultatet menar exakt men tror fortfarande på sensorfel.

Det sitter sensorer i det kombinerade ljudkortet och laddkontakten som skulle kunna vara problemet.

Har även stött på sensorfel i TrackPaden med rusande fläktar till följd, ofta pga lite korrision på flatkabeln som går in i själva trackpaden.

 

Försök få tag i en pentalobe mejsel och en T5 torx och skruva av bottenplattan, skruva loss batteriet och kolla trackpadkabelns kontaktytor samt även flatkabeln mellan logikkort och i/o-board (flata kabeln som går över fläkten)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Okej, får försöka få tag på verktygen. Vad bör jag titta efter?

 

Jag hoppas bara att det plötsligt loser sig av sig självt, som vissa av mina tidigare mac-problem gjort. Är det garanerat problem med hårdvara? Att fabriksåtersälla datorn är ingen potentiell lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga vad resultatet menar exakt men tror fortfarande på sensorfel.

Det sitter sensorer i det kombinerade ljudkortet och laddkontakten som skulle kunna vara problemet.

Har även stött på sensorfel i TrackPaden med rusande fläktar till följd, ofta pga lite korrision på flatkabeln som går in i själva trackpaden.

 

Försök få tag i en pentalobe mejsel och en T5 torx och skruva av bottenplattan, skruva loss batteriet och kolla trackpadkabelns kontaktytor samt även flatkabeln mellan logikkort och i/o-board (flata kabeln som går över fläkten)

 

...Och nu fungerar både ljud och fläktar som vanligt, utan åtgärd från mig. Bara att hålla tummarna att det håller i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som hårdvarufel, glapp någonstans i datorn, att strömmen tar fel väg ibland. Jag funderar på om det kan ha att göra med luftfuktighet, oxidation etc... alltså den mijö som datorn befinner sig i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej,

 

Ja något är fel helt klart. Nu är fläktarna tillbaka på högvarv och datorn är snigellångsam. Bara att hålla tummarna och hoppas att det löser sig av sig själv igen antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visa gärna en skärmdump på aktivitetskontroll med alla processer inte enbart dina processer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visa gärna en skärmdump på aktivitetskontroll med alla processer inte enbart dina processer.

 

Hej alla och tack för att ni orkar engagera er.

 

Bifogar bild från aktivitetskontrollen, och en annan från MacFanControl.

 

2zz57iq.jpg

 

2hrjymp.png

 

 

Befinner mig fortfarande i Afrika en tid framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har defenitivt en "kernel panik", en sensor som hela tiden matar systemet med signal att något är fel. Detta stressar systemet.

För att inte datorn skall överhettas vid kraftig processoraktivitet rusar fläkten, lite som i självförsvar.

 

Ditt logic-kort är trasigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har defenitivt en "kernel panik", en sensor som hela tiden matar systemet med signal att något är fel. Detta stressar systemet.

För att inte datorn skall överhettas vid kraftig processoraktivitet rusar fläkten, lite som i självförsvar.

 

Ditt logic-kort är trasigt.

 

Hej och tack för svar.

 

Tror jag förstår. Sist så var den så här i några dagar för att sedan fungera felfritt i ett par veckor. Bara att hålla tummarna och hoppas på samma sak.

 

Är det "Logic board" du syftar på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej alla och tack för att ni orkar engagera er.

 

Bifogar bild från aktivitetskontrollen, och en annan från MacFanControl.

 

2zz57iq.jpg

 

2hrjymp.png

 

 

Befinner mig fortfarande i Afrika en tid framöver.

 

Se gärna till att kolumnen "Processnamn" är lite bredare så man kan läsa namnen på processerna.

Kernel ska inte ta upp 250% av CPU:n om du inte gör något med datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Översta raden är kernel_task......den skall INTE vara så hög nej, den skall ligga på 3-8% processorkraft som mest, lite beroende på processor.

 

Du behöver byta logic-board, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mixtrat med systemfilerna och raderade en fil, vilket nu gör att datorn fungerar som den ska och den är inte långsam (trots att fläktarna fortfarande går på 100%).

 

Finns det någon risk med detta? Ser på amerikanska forum att folk verkar använt sig av denna lösning utan någr vidare problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mixtrat med systemfilerna och raderade en fil, vilket nu gör att datorn fungerar som den ska och den är inte långsam (trots att fläktarna fortfarande går på 100%).

 

Finns det någon risk med detta? Ser på amerikanska forum att folk verkar använt sig av denna lösning utan någr vidare problem.

Ja, det är alltid en risk med att mixtra med systemfiler om man inte till 100% vet vad man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...