Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är verkligen Mac Mini bra...?


BeRo

Rekommendera Poster

Frågan är tillspetsad och utmanade - med avsikt - men den är fylld av äkta nyfikenhet!

 

Körde Mac och iPhone några år och tyckte det var bra. Så gick min iMac sönder och blev stående till nu i höst då jag dök in i den och bytte hårddisk - nu fungerar den perfekt. Står på vindsrummet som reservdator. Men jag har blivit intresserad av dessa Mac Mini, hur dana är de?

 

Jag har datorn mest för surf och skrivande.

Vill ha en tyst dator.

Vill kunna dra nytta av min ASUS hdmi-skärm.

 

Någon som har synpunkter?

 

Tack på förhand - om du tar dig tid.

 

/Bertil

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minin är en utmärkt liten dator för vanliga ting om man har en extern skärm ståendes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående talare. Dock är den nuvarande modellen tre år gammal och borde snart ersättas, tycker man. Eller så försvinner den helt. Den jag har från 2012 är ironiskt nog betydligt mer potent än den från 2014, om man bortser från grafiken (som i båda fallen är blygsamma med dagens mått mätt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att utvecklingen har väl stagnerat lite, och sista modellerna har dessutom blivit mer svårmeckade. Skulle satsa på att hitta en bra 2012'a.

Så gick min iMac sönder och blev stående till nu i höst då jag dök in i den och bytte hårddisk - nu fungerar den perfekt.

Och det är väldigt mycket enklare på en mini att utföra samma sak. Du slipper mecka av en hel ruta s a s. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all kommentarer, ni har gjort mig nyfikna, får nog ta och spana efter ngn Mac Mini för att testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga?

 

År en Mac Mini - Mid 2010 - med maxat minne - 8 Gb - ngt att satsa på? Vad kan gå fel, är det hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.

 

Core2Duo-processorer är så gamla och "slöa" jämfört med sina i-syskon.

Dessutom är det USB2 på den, vilket är väldigt långsamt jämfört med USB3.

 

Satsa på en Late2012 och nyare.

Helst den med i7, då har du den ultimata Minin.

(Tycker jag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.

 

Core2Duo-processorer är så gamla och "slöa" jämfört med sina i-syskon.

Dessutom är det USB2 på den, vilket är väldigt långsamt jämfört med USB3.

 

Satsa på en Late2012 och nyare.

Helst den med i7, då har du den ultimata Minin.

(Tycker jag)

Ingen billig Mini Mac på "lager"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga?

 

År en Mac Mini - Mid 2010 - med maxat minne - 8 Gb - ngt att satsa på? Vad kan gå fel, är det hårddisken?

 

2011 genomförde Apple ett stort teknikskifte som gav datorerna en ca 100% högre prestanda. Före 2011 är stenålder. 2011 och framåt är faktiskt hyfsat om man slänger i rejält med RAM-minne och en SSD-hårddisk.

...

Thunderbolt (TB) kom 2011 och ger möjlighet till snabba externa hårddiskar. Problemet är bara att TB har floppat för konsumenter och det finns bara en handfull hårddiskar som är svindyra.

...

USB 3 kom 2012 och ger nästan TB-prestanda, men det finns tusentals hårddiskar att välja på till rena reapriserna jämförsvis.

...

Som stereotypen skriver så är 2012 med i7-processor dubbelt så kraftfull som 2012 med i5. Det är den kraftfullaste Minin som tillverkats och jämförbar med de bästa Macdatorerna det året. Årsmodellen efter är prestandan sänkt (!) på i7 till lite bättre än i5. Någon gjorde förmodligen ett misstag som korrigerades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...