Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fläkt på 6100rpm med skype?


macman8000

Rekommendera Poster

När min macbook pro retina (mitten 2015) med 16gb ddr3 ram och fast anslutning till routern med kabel håller på som den gör nu t.ex. med att kopiera några gigabyte till backup så går fläkten så pass att man hör den men de är inte direkt påfrestande, cirka 3600-3900rpm.

 

Om den inte gör något konstant eller om jag bara surfar spontant och läser artiklar på nätet så hörs fläkten knappt alls.

 

Om jag kör igång ett skypesamtal med någon så blåser fläktarna upp i 6100rpm (ser detta via fanny app för mac) och fläktarna låter som en jetmotor för att vara en dator som ändå kostar 25000. Hade den varit 9 år gammal hade jag inte brytt mig men kom igen, den har:

2,5 GHz Intel Core i7

AMD Radeon R9 M370X 2 GB
Intel Iris Pro 1536 MB
Innan denna så hade jag en typ 2 år äldre retina och den gick visserligen varm men den hade mycket lägre fläktljud. Jag märkte det direkt när jag köpt denna helt ny från elgiganten att så fort man gör något som får processorn att jobba lite så är de fläkten på för fulla muggar.
Visst den kan ibland få tuppjuck och köra ännu mer än 6000 varv nån gång när man startar om den men de verkar ju vara för att den testar sig själv och de går över efter några sekunder.
Senast testade jag att lägga in en fläktplatta under
Macbooken känns märkbart kallare på undersidan men den kör ändå fläkten på 6100 varv med skype hela tiden.
Just nu är datorn 83% overksam enl. akt.hanteraren.
Dags att byta kylpasta?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du är inne i Aktivtetshanteraren, kolla även vad det är som gör att den sticker iväg.

Det kan vara lite vad som helst. Backa upp filer kan man köra på många sätt. Och kanske programmet du anv drar mycket osv. Men spontant känns det som den kanske behöver en urstädning. Minsta lilla det börja “gro” inne i datorn och på fläktar, så går det rätt fort sen.

fan-clean.jpg

https://duckduckgo.com/?q=!gi+macbook+cleaning+inside+and+fan

En skitig fläkt går tyngre och får jobba mer för att göra samma job.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns inte som om nedanstående förslag är svaret, men om man gör dem utesluts ett antal detaljer.

 

Sammanställning av åtgärder när datorn krånglar:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

1. Håll ner Shift under uppstart.

2. Låt datorn jobba klart.

2. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Japp alltså grejjen är att jag har öppnat upp o sprejjat överallt med tryckluft så jag kan inte se dam någonstans.

Har resettat nvram, smc o bootat med shift.

Tror mer det kanske är den här modellen (mitten 2015) som kanske låter ovanligt mycket, kanske för att hårdvaran är uppgraderad och blir varmare än förra modellen 2012 som hade sämre grafik osv.

 

som sagt det lät skillnad även när den var nyköpt så jag tror inte att de är fläktarna de är fel på så em ännu noggrannare rengörning kanske inte gör så stor skillnad även om jag plockar isär fläktarna helt.

 

Nu när jag skriver detta och datorn inte gör något annat så går fläktarna på 2600rpm och det är inget ljud från den alls. Har dock satt den på en ljudabsorberande platta som dämpar lite men det trista är att öppnar jag några fler tabbar med annonser osv på sidorna som ligger öppna i safari samtidigt så drar snurrorna igång igen. Man trodde ju att en kraftigare dator än förra modellen skulle kunna tuffa på lugnare och till o med snurra fläktarna på mindre rpm än föregående modell eftersom att surfa runt i safari tycker man borde vara som en söndagspromenad med denna förhållandevis kraftiga maskin..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...