Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Laddare och förlänga USB-kabeln


Pocahontas

Rekommendera Poster

Möjligen korkade frågor, men

 

Laddaren till min gamla iPad 2 har inte så lång USB-kabel som jag önskar...om man vill ladda iPaden medans man ligger med den i sängen :D

Så jag skaffade en förlängningskabel, 1,8 met.

 

Då märker jag att det tar mycket längre tid att ladda. Är det "som det ska" ?

Ohms lag? :D

 

 

Nästa fråga, som inte har med ovanstående att göra

USB 3 ser ju likadan ut som USB 2 när det gäller kontakterna.

Om man förlänger nån USB 3 pryl där med den gamla vanliga USB 2 kabeln på 1,8 met, och in i datorns USB 3 uttag, blir det sämre överföring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB 3 har fler ledningar än USB 2, men de är placerade i kontakterna så att de är bakåtkompatibla. Använder du en USB-2-kabel så blir det USB 2. Se mera på engelskspråkiga wikipedia om USB. https://en.wikipedia.org/wiki/USB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade en längre (pirat) som det också tar längre tid med. Har inte testat med original men förväntar mig lika kort laddningstid som en kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är Ohms lag som gäller. Spänningsfallet mellan kontakterna blir större med ökad kabellängd då man får räkna med Ohm/meter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv samma problem med sambons platta. Beklagligt att de inte kan öka på ledningsarean i plus och minusledare med några enstaka gram koppar... samt att sladdarna är för veka och går av eller blir varma av samma orsak, för klen ledningsarea!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... USB 3 ser ju likadan ut som USB 2 när det gäller kontakterna. ...

Inte riktigt (utöver de mer gömda metallkontakterna). USB A hona och hane har en blå plastplatta om det är USB 3. Det är just för att kunna skilja dem åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att ha en USB-kabel som är gjord för effekten. Undvik skarvar på din kabel, ingen förlängning.

Ohms lag gäller så högre motstånd i kabeln ger effekförlust. Däremot kommer du förbruka lika mycket energi även om fet inte går till laddning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag skaffade en förlängningskabel, 1,8 met.

 

Då märker jag att det tar mycket längre tid att ladda. Är det "som det ska" ?

Kan ju vara kvaliteten* på kabeln med, och hur många trådar som är kopplade. USB är 4, men det en 5'e man kan koppla med som “shield”. Det blir väl lite som med nätverkskablar, antar jag. Lägre CAT = lägre fart i kablen.

 

* Deltaco har t ex 3 olika prisnivåer på sina - typ 30,- 50,- 80,- ...för samma kabel - olika sorter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, då blev jag lite klokare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att ha en USB-kabel som är gjord för effekten. Undvik skarvar på din kabel, ingen förlängning.

Ohms lag gäller så högre motstånd i kabeln ger effekförlust. Däremot kommer du förbruka lika mycket energi även om fet inte går till laddning.

 

Det går åt mer effekt!

Därför att du har en förlust i kabeln. Alltså kabelförlust + kontaktförlust + vad som går till batteriet.

Man använder guldkontakter och en av anledningarna är att minska kontaktförlusten, rent silver används i en del applikationer.

En hel vetenskap för gemene man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske jag borde tillägga att det tar längre tid att ladda och då förstår man att det blir fler W/h, alltså går det åt mer effekt per tidsenhet. Verkningsgraden sjunker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske jag borde tillägga att det tar längre tid att ladda och då förstår man att det blir fler W/h, alltså går det åt mer effekt per tidsenhet. Verkningsgraden sjunker!

 

Jo, min el-lära kan jag. :D

Men sladdarnas konstruktion har jag inte fördjupat mig i.

Går ju inte att se på en USB-kabel om den har en bra ledningsförmåga.

Allt är inte guld som glimmar på en kontakt heller

 

Här hemma ska Ellevio ta ner luftledningarna, och nya kablar har grävts ner tillsammans med fiber ovanpå VA som nu är på gång.

Elkabeln är inte koppar längre, utan aluminium, och jag blev överraskad hur grov den var.

Var inte helt lätt för elinstallatören att böja när han skulle sätta ihop dem i kopplingsskåpen längs vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo, min el-lära kan jag. :D

Men sladdarnas konstruktion har jag inte fördjupat mig i.

Går ju inte att se på en USB-kabel om den har en bra ledningsförmåga.

Allt är inte guld som glimmar på en kontakt heller

 

Här hemma ska Ellevio ta ner luftledningarna, och nya kablar har grävts ner tillsammans med fiber ovanpå VA som nu är på gång.

Elkabeln är inte koppar längre, utan aluminium, och jag blev överraskad hur grov den var.

Var inte helt lätt för elinstallatören att böja när han skulle sätta ihop dem i kopplingsskåpen längs vägen.

 

 

Aluminium är billigare än koppar men kräver större area för att klara samma V och A som motsvarande kabel i koppar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Aluminium är billigare än koppar men kräver större area för att klara samma V och A som motsvarande kabel i koppar.

 

Jo var det jag visste, men att se kabeln var häftigt. Kunde fått en bit av honom, var lagom som batong :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore ju illa om det blir USB 2 hastighet när jag sätter in en äldre USB kabel i datorns USB 3-uttag :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske jag borde tillägga att det tar längre tid att ladda och då förstår man att det blir fler W/h, alltså går det åt mer effekt per tidsenhet. Verkningsgraden sjunker!

Jag kanske missuppfattar dig...

Om du inte höjer matningsspänningen går det inte snabbare om du nu tappar spänning över kabeln. Med en USB-laddare ska du få 5V ut, om det sedan är 0.5V spänningsfall över kablage och kontakter gäller fortfarande U=R*I. Vi har nu tappat 10% av laddningseffekten .

 

Guld är inte den bästa elektriska ledaren. Anledningen att man använder guldförgyllning är för att minska korrosion på på kontaktytorna.

 

Samma som vanligt är att Ohms lag gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det har ingen betydelse vilka kablar det är?

Det krävs inga "USB 3 kablar" för upprätthålla ledningsförmågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det har ingen betydelse vilka kablar det är?

Det krävs inga "USB 3 kablar" för upprätthålla ledningsförmågan.

 

En standard, exempelvis USB 3, kan väl vara utformad så att den klarar en viss kabellängd utan samma spänningfall som en annan standard, exempelvis USB 2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...