Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Får inte till det med pages


walak

Rekommendera Poster

En kompis har gått över till mac och försöker lära sig page

 

Hon är van att klippa å klistra från internet sidor å klistra in i word

å när hon klistrar in det i word så blir det precis som det var ifrån den sidan hon kopierade ifrån men när hon försöker göra samma i page så blir allt i en enda klump så hå måste hålla på redigera allt

 

måste man göra på något spelet sätt när man ska klistra in i pages eller funkar det inte bara??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad du menar. Hur kopierar hon nu?
Jag testade genom att dra med musen här på denna sida och kopiera och sen klistra in i Pages 6.3.1, sen klistrade jag in i MS Word 2017 och jag såg ingen direkt skillnad på resultatet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad du menar. Hur kopierar hon nu?

Jag testade genom att dra med musen här på denna sida och kopiera och sen klistra in i Pages 6.3.1, sen klistrade jag in i MS Word 2017 och jag såg ingen direkt skillnad på resultatet...

 

 

 

Det blir såhär

 

Alla lopp kommer att arrangeras inom ramen av Båstad Bike Week där man nu samlar både SM-tävlingar, motionslopp, guidade turer och diverse kringevent. Cykelveckan i Båstad blir ett unikt samarbete mellan Svenska Cykelförbundet, Cykelklubben Bure, Båstad Bike Week, Båstads kommun och Event in Skåne.Det blir en cykelvecka för såväl elitcyklisten, motionscyklisten och den nyfikna. Vi ser fram emot en härlig vecka där vi lyfter cykelsporten i Sverige, säger Leif Karlsson, tillträdande generalsekreterare på Svenska CykelförbundetSM-loppen kommer att arrangeras av Cykelklubben Bure, en av Sveriges äldsta cykelföreningar.

 

Men när hon gör det in world så blir det ju så här

 

Alla lopp kommer att arrangeras inom ramen av Båstad Bike Week där man nu samlar både SM-tävlingar, motionslopp, guidade turer och diverse kringevent. Cykelveckan i Båstad blir ett unikt samarbete mellan Svenska Cykelförbundet, Cykelklubben Bure, Båstad Bike Week, Båstads kommun och Event in Skåne.

 

Det blir en cykelvecka för såväl elitcyklisten, motionscyklisten och den nyfikna. Vi ser fram emot en härlig vecka där vi lyfter cykelsporten i Sverige, säger Leif Karlsson, tillträdande generalsekreterare på Svenska Cykelförbundet.

 

SM-loppen kommer att arrangeras av Cykelklubben Bure, en av Sveriges äldsta cykelföreningar.

 

Alltså mellanrummet blir inte i page utan det får hon fixa till skälv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilken web-läsare används? I firefox markerar jag, högerklickar kopierar och klistrar in i Pages. Mellanrum blir som avsett, inte alls som i ditt exempel.

I menyraden kan man ju välja klistra in, vanliga kortkommandot cmd + V men det finns också alternativet klistra in och matcha stilen

 

Sven

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Word lägger in egna avstånd mellan stycken, den har auto-formatering som Pages inte har. Skärmbilden visar det inte är en blankrad mellan styckena, utan avståndet är lite mindre än en rad.

 

Webbsidor har oftast HTML-taggen <p> </p> för stycken istället för radmatning. P betyder ett standardiserat paragrafformat och innebär avstånd mellan styckena. Word har automatiserat avstånd mellan stycken i sin grundinställning, men Pages har inte det - det är något jag föredrar med Pages så jag själv kan bestämma.

 

Det går att få till avstånd mellan styckena i Pages, ändra formatet för Brödtext och lägg in att före stycket så finns ett antal punkters marginal. Grundinställningen i Pages är att detta är '0', därför åker styckena på varandra om man inte gör ett mellanslag.

 

Word däremot lägger in tomma punkter innan styckena, som del i deras auto-formatering - om man inte lägger in ett format som har värdet '0' på "Avstånd före stycket".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Menar "radbrytning" inte "mellanslag")..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du däremot tar text från webbsidor som kör tagg för radmatning istället för tagg för paragraf, så ska det bli radmatning även i Pages.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Menar "radbrytning" inte "mellanslag")..

Bra förklarling

Jag trodde det var webbläsaren som Sefr skrev om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Webbläsaren kan också påverka - Firefox som nämns ovan kanske ersätter paragraf-tagg med radbrytningar när man kopierar, det vet jag inget om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilken web-läsare används? I firefox markerar jag, högerklickar kopierar och klistrar in i Pages. Mellanrum blir som avsett, inte alls som i ditt exempel.

I menyraden kan man ju välja klistra in, vanliga kortkommandot cmd + V men det finns också alternativet klistra in och matcha stilen

 

Sven

 

 

 

hon använder safari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent allmänt kan man väl säga att www är fullt av text, följandes egna tolkningar av standarder, som tolkas och visas av mjukvara som på olika sätt försöker gissa vilka feltolkningar av standarder som finns i aktuell text?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HTML är en standard men man kan ju använda standarden på olika sätt. Men taggarna är inte kodade exakt i punkter, alltså <p> definierar/betyder bara styckeformat. Hur styckeformatet ser ut / visas beror på webbläsaren. Standardstorleken är inte definierad i punkter eller typsnitt, det är webbläsaren som har ett eget utgångsvärde - det kan man oftast ställa in själv. Så visst kan sidor se lite olika ut i olika webbläsare, ofta är skillnaden liten men finns där. Radavstånd, textstorlekar etc kan skilja sig lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HTML är en standard men man kan ju använda standarden på olika sätt.

Problemet är också att många sajter och många webbläsare inte ens följer standarden. :byrakrat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilken web-läsare används? I firefox markerar jag, högerklickar kopierar och klistrar in i Pages. Mellanrum blir som avsett, inte alls som i ditt exempel.

I menyraden kan man ju välja klistra in, vanliga kortkommandot cmd + V men det finns också alternativet klistra in och matcha stilen

 

Sven

 

 

 

bra tips!

 

hon får byta webbläsare

 

jag har provat på macen och fått samma resultat som bilderna ovan visar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly javisst men det var väl ett större problem tidigare där många sajter gjordes för Internet Explorer som hade sin egen standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...