Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Att köra os x ifrån en Extern SSD


walak
 Share

Rekommendera Poster

Idag har jag en 1 TB Fusion Drive och jag tycker det är flaskhallen med långa laddningstider mm i min iMac 5k 2017

så jag fundera på om man kan köpa en extern SSd disk och köra hela datorn där ifrån

eller blir det inte samma sak som att ha en ssd i

datorn??

 

anledningen till att jag tycker den är slö är ju att jag spelar ett spel som har 40gb och även om spelet inte använder allt hela tiden så märker jag att laddnings tiderna i spelet är långsamma och därför tänkte på en extern SSd eftersom jag fortfarande har garanti på datorn så vill jag inte mecka inne i datorn

Redigerad av walak
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer inte att märka någon (större) skillnad på en extern SSD och en intern.

Det kommer att gå mycket snabbare än den fusion drive du har idag, i varje fall för de filer som ligger på den mekaniska disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer inte att märka någon (större) skillnad på en extern SSD och en intern.

Det kommer att gå mycket snabbare än den fusion drive du har idag, i varje fall för de filer som ligger på den mekaniska disken.

 

ok det var det jag trodde men nu är frågan för jag är inte så haj på detta

så vilken extern SSd ska jag då välja? funderar på en 500gb men vilken vissa har ju thunderbolt och vissa usb-c men det är stor skillnad på dom så räcker det med en usb-c utan att det blir en flaskhals?

 

funderar på denna

https://www.apple.com/se/shop/product/HKQR2ZM/A/g-technology-500-gb-g-drive-tunn-bärbar-hårddisk-med-ssd-och-usb-c?fnode=5f

 

eller rekommenderar du någon annan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om den diskens flaskhals är den interna SATA-anslutningen (inuti kabinettet) snarare än usb-c eller thunderbolt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om den diskens flaskhals är den interna SATA-anslutningen (inuti kabinettet) snarare än usb-c eller thunderbolt.

Så du menar att den Ssd som jag länkade till inte kommer göra datorn snabbare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag en 1 TB Fusion Drive och jag tycker det är flaskhallen med långa laddningstider mm i min iMac 5k 2017

så jag fundera på om man kan köpa en extern SSd disk och köra hela datorn där ifrån

eller blir det inte samma sak som att ha en ssd i

datorn??

 

anledningen till att jag tycker den är slö är ju att jag spelar ett spel som har 40gb och även om spelet inte använder allt hela tiden så märker jag att laddnings tiderna i spelet är långsamma och därför tänkte på en extern SSd eftersom jag fortfarande har garanti på datorn så vill jag inte mecka inne i datorn

 

Den mekaniska hårddisken levererar ca 120 MB/s plus latency när den söker. SSD-delen i iMacen är den nya PCIe-baserade som levererar i runda slängar 2000 MB/s. Tyvärr är den delen liten om man väljer 1 TB FusionD. Om du väljer en extern SSD klarar den ca 500 MB/S beroende på att den har SATA-gränssnitt och taket för SATA är 500 MB/s.

...

Summan av kardemumman är att en extern SSD med ditt spel på kommer att gå fint. Ingen latency och blixtsnabba överföringar. Dock långsamt om man jämför med den PCIe-baserade disken i din iMac.

...

Hade du valt en 2 TB FusionD hade SSD-delen varit mycket större och inte gett dig problem.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Den mekaniska hårddisken levererar ca 120 MB/s plus latency när den söker. SSD-delen i iMacen är den nya PCIe-baserade som levererar i runda slängar 2000 MB/s. Tyvärr är den delen liten om man väljer 1 TB FusionD. Om du väljer en extern SSD klarar den ca 500 MB/S beroende på att den har SATA-gränssnitt och taket för SATA är 500 MB/s.

...

Summan av kardemumman är att en extern SSD med ditt spel på kommer att gå fint. Ingen latency och blixtsnabba överföringar. Dock långsamt om man jämför med den PCIe-baserade disken i din iMac.

...

Hade du valt en 2 TB FusionD hade SSD-delen varit mycket större och inte gett dig problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej men finns det någon extern ssd som har pcle ?

 

Så då till nästa fråga

 

Blir hela datorn snabbare om jag kör operativsystemet ifrån exsterna ssd eller blir den slöare?

 

Eller ska jag fortsätta köra operativsystemet ifrån den inbyggda ssd å bara installera spelet på den exsterna??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att den Ssd som jag länkade till inte kommer göra datorn snabbare?

Jo, det kommer den. Som Axelman skrev så blir den runt 4 gånger så snabb på diskaccesser.

 

Okej men finns det någon extern ssd som har pcle ?

 

Så då till nästa fråga

 

Blir hela datorn snabbare om jag kör operativsystemet ifrån exsterna ssd eller blir den slöare?

 

Eller ska jag fortsätta köra operativsystemet ifrån den inbyggda ssd å bara installera spelet på den exsterna??

 

Extern med PCIe? Inte en aning. Priset blir väl närmast astronomiskt i så fall.

 

Datorn startar program snabbare, laddar och sparar filer snabbare. Men CPU-kraften är ju densamma, så det beror på om du kör diskintensiva program eller beräkningsintensiva.

 

Nej, om du skaffar en extern SSD så ska du installera Mac OS på den (OCH programmen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej men finns det någon extern ssd som har pcle ?

Extern med PCIe? Inte en aning.

Det förutsätter att datorn har en extern PCIe-port - något som inte finns. eSATA är nog närmaste man kan komma för att få riktigt snabbt. Finns chassin med både USB3 och eSATA. (Då dyker den även upp som en disk i datorn och inte som extern USB-enhet.)

 

Även om man på något sätt skulle lyckas göra ett externt kabinett med en PCIe-ansluten disk i, så blir ju överföringen inte snabbare än den kabel/teknik du använder dig av för att koppla den till datorn.

 

Ex: Om du har en disk som läser/skriver “Förton miljoner TB/sek” så blir det bara 7-20MB om du ansluter den till ett USB2-uttag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det förutsätter att datorn har en extern PCIe-port - något som inte finns.

 

Förutom Thunderbolt då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom Thunderbolt då?

Ja, det går ju att förlänga (tekniken) via Thunderbolt 3 »»» - men då krävs ju att chassit är ett sånt - och f f a att disken där i är PCIe. Har aldrig sett ett sånt. Däremot finns det ju PCIe-kort att sätta i datorn, både för att montera på en vanlig SSD eller som en riktig SSD/PCIe. Har själv varit lite inne på det första alternativet - så man får SATA III.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir hela datorn snabbare om jag kör operativsystemet ifrån exsterna ssd eller blir den slöare?

 

Eller ska jag fortsätta köra operativsystemet ifrån den inbyggda ssd å bara installera spelet på den exsterna??

 

SSD-delen i iMacen är fyra till fem gånger snabbare än en extern SSD. Den är liten men räcker till OS X och lite annat. Lägg bara spelet på den externa.

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej men finns det någon extern ssd som har pcle ?

 

USB C och Thunderbolt 3 kommer att öppna upp för extrema hastigheter även på externa hårddiskar. Men vi är inte där än.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg bara spelet på den externa.

 

Hur skulle det gå till? Man installerar väl spelet och alla dess hjälpfiler på systemdisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle det gå till? Man installerar väl spelet och alla dess hjälpfiler på systemdisken.

Det var det jag försökte förklara där ovan för. Du kan lägga den på en t ex en sticka, men när du startar så hamnar sånt (cashe, prefs, osv) i systemet på den dator du kör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag köpt en exstern SSD men nu kom jag på en sak

 

Jag vet ju att det nya os x kan köras med filsystemet apfs så då tänkte jag använda det men nu till min fråga eftersom jag kommer använda programmet carbon copy cloner som gör en exakt kopia så när jag att gjort det och startar upp ifrån SSD kommer operativsystemet känna av att det körs på en apfs och inte ifrån det gamla formatet??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom jag nu kör ifrån Den Externa så borde jag kunna formatera den interna disken till lagring eller ska man behålla osx ifall något händer med den externa ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backuper ska du alltid ha, helst på annan plats. Se min signatur...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom jag nu kör ifrån Den Externa så borde jag kunna formatera den interna disken till lagring eller ska man behålla osx ifall något händer med den externa ?

 

Det är en stor fördel att ha OS X på den interna också. Skulle något hända med det OS X du har på den externa disken är det bara att starta om med det OS X du har på den interna. Det är ett stående tips att ha en bootbar extradisk i fall nåt händer. Det blir såå mycket lättare i fall att det skiter sig.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är en stor fördel att ha OS X på den interna också. Skulle något hända med det OS X du har på den externa disken är det bara att starta om med det OS X du har på den interna. Det är ett stående tips att ha en bootbar extradisk i fall nåt händer. Det blir såå mycket lättare i fall att det skiter sig.

 

Ja jag håller med så den får bli kvar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

På G att göra samma, installera macOS ”och alltihop” (program) på extern SSD. 

Läser hur det skall gå till via nedan länk, för macOS. 

 

https://support.apple.com/sv-se/HT204904

 

Funderingar.

 

- Hur blir det med användare/konton? Hur får jag dessa att ”följa med”?

- Dito fråga för alla mina befintliga program. 

- Alla befintliga filer, de kopierar man över manuellt från befintlig (intern) till den nya externa SSD-disken när macOS är installerat på den, eller?

 

Det jag egentligen är ute efter... Funkar det så att man kan skapa en 100-procentig avbild på ett enkelt sätt när man gör övningen?

 

Sen, när det kommer till tipset om att kvar sitt macOS på den gamla disken, så antar jag att man ”gör ingenting” i samband med övningen/flytten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

En sannolikt udda fundering. 
 

Jag har numera OS på en extern SSD. 

Funderar på att skaffa ytterligare en iMac (beg till sommarkåken), i så fall primärt för att kunna ta fatt i ett rejält ”foto/video-arbete” - och att kunna göra detta ömsom i bostaden och ömsom i ”sommarkåken”. D v s ta det pågående arbetet med mig mellan platserna/kåkarna; Bilderarbetet såväl som dito iMovie.
Å då ser jag inte iCloud som ett bra/bättre alternativ. Att stora delar av slutresultatet kan hamna där yes, men t ex vill jag ha bruttomaterialet kvar (jag vill jobba med Album i vilka jag inte tar med allt från ”bruttobiblioteket”) och då torde väl egen disk (inte iCloud) vara det rätta. 


Å i och med det så behöver jag då kunna ta med mig nämnda SSD från den ena datorn till den andra. Detta då det är på den disken som allt som skall vara snabbhanterat (inte minst just foton och videos) finns och skall finnas. I resonemanget tänker jag mig att inte behöva investera i ytterligare SSD i det här läget. 
 

Så, är det möjligt att göra så eller skulle det bli kryss i mössan för de båda datorerna (OS)? 
Den inte så tekniska maggropskänslan säger att svaret blir nej... ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, TommyS säger:

En sannolikt udda fundering.

Inte alls.

Jag har en extern SSD som jag har filmer och bilder på som jag tar med mig till och från fritidshuset.

 

Jag har inte macOS på den disken. Det skulle vara möjligt ifall båda datorerna är tillräckligt lika i ålder för att köra samma version av macOS.

 

Så, ja, det är möjligt. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...