Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Välja 13" eller 15"?


Kim17

Rekommendera Poster

Jag står inför valet: 15" eller 13"? Jag kommer att använda datorn till webbpublicering, bildbearbetning (Photoshop), text, mindre filmproduktioner (Première Pro) och layout (InDesign). Jag tänker att prestandamässigt borde jag välja en 15". Dessutom tänker jag att det är skönt med en större skärm när jag inte har tillgång till extern skärm. Men jag reser ganska mycket och befinner mig på olika platser och i olika sammanhang, och jag vill att det ska kännas enkelt att resa. Vad säger ni? Klarar jag mig med 13" plus extern SSD drive? Är 15" otymplig att bära med sig? Jag räknar med att datorn ska funka bra i 3-4 år minst. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag står inför valet: 15" eller 13"? Jag kommer att använda datorn till webbpublicering, bildbearbetning (Photoshop), text, mindre filmproduktioner (Première Pro) och layout (InDesign). Jag tänker att prestandamässigt borde jag välja en 15". Dessutom tänker jag att det är skönt med en större skärm när jag inte har tillgång till extern skärm. Men jag reser ganska mycket och befinner mig på olika platser och i olika sammanhang, och jag vill att det ska kännas enkelt att resa. Vad säger ni? Klarar jag mig med 13" plus extern SSD drive? Är 15" otymplig att bära med sig? Jag räknar med att datorn ska funka bra i 3-4 år minst. Tack!

Om 15-tummaren går ned i handbagaget så ska du ha den, om det är din enda dator. Nyttigt med motion, den väger för övrigt bara ett halvt kilo extra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag står inför valet: 15" eller 13"? Jag kommer att använda datorn till webbpublicering, bildbearbetning (Photoshop), text, mindre filmproduktioner (Première Pro) och layout (InDesign). Jag tänker att prestandamässigt borde jag välja en 15". Dessutom tänker jag att det är skönt med en större skärm när jag inte har tillgång till extern skärm. Men jag reser ganska mycket och befinner mig på olika platser och i olika sammanhang, och jag vill att det ska kännas enkelt att resa. Vad säger ni? Klarar jag mig med 13" plus extern SSD drive? Är 15" otymplig att bära med sig? Jag räknar med att datorn ska funka bra i 3-4 år minst. Tack!

 

Det är enorm skillnad i processorprestanda. Det du tänker göra kräver 15". 13" är närmast att betrakta som en konsumentdator och borde få ordet "pro" struket. Det är inte så att det är samma dator men olika skärmar. Apple har förvirrat många här. 15" är en fullfjädrad proffsdator med rejäl prestanda.

...

Tänk också på att hårddiskarna i dessa datorer är av den nya PCIe-baserade som klarar 2000-2500 MB/s. Dvs de är fem gånger snabbare än vanliga SSD. Därför är de dyra att uppgradera men värt varenda krona.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 15" och den är lätt och smidig att bära med sig. Sedan är det ju helt olika datorer på insidan bortsätt från skärmen så är 13" mycket mindre kraftfull (ex endast integrerad grafik samt 2-kärnig processor istället för på 15" som har 4-kärnor och dedikerat grafikkort).

 

Mitt tips kläm och känn på båda i butik så du kan få en egen uppfattning om formfaktor och vikt. Sedan måste du avgöra om 13" har tillräcklig prestanda för dina behov eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Ja, det är just det där att avgöra om 13" har tillräcklig prestanda för mina behov som är svårt... Jag jobbar inte så mycket varken i InDesign eller Première idag, men jag kommer att göra det. Dock oklart i hur stor utsträckning. Jag gissar att det kommer att handla om kortare filmer och enklare trycksaker, samt kanske något större projekt någon gång ibland. Oftast jobbar jag med webbaserade program för webbpublicering, nyhetsbrev etc. Tror ni att jag behöver 15" i alla fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Ja, det är just det där att avgöra om 13" har tillräcklig prestanda för mina behov som är svårt... Jag jobbar inte så mycket varken i InDesign eller Première idag, men jag kommer att göra det. Dock oklart i hur stor utsträckning. Jag gissar att det kommer att handla om kortare filmer och enklare trycksaker, samt kanske något större projekt någon gång ibland. Oftast jobbar jag med webbaserade program för webbpublicering, nyhetsbrev etc. Tror ni att jag behöver 15" i alla fall?

 

Det låter inte som det på din beskrivning, men be att få testa liknande saker på en demo burk för att se om det lirar som du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Ja, det är just det där att avgöra om 13" har tillräcklig prestanda för mina behov som är svårt... Jag jobbar inte så mycket varken i InDesign eller Première idag, men jag kommer att göra det. Dock oklart i hur stor utsträckning. Jag gissar att det kommer att handla om kortare filmer och enklare trycksaker, samt kanske något större projekt någon gång ibland. Oftast jobbar jag med webbaserade program för webbpublicering, nyhetsbrev etc. Tror ni att jag behöver 15" i alla fall?

 

Å ena sidan "fungerar" allt. Men du ska ju vara medveten om att det är jätteskillnad mellan burkarna. Även om du fullmatar en 13" kör billigaste 15" cirklar kring den. Och 15" kommer att räcka till garanterat i 4 år till. Om du bara leker hemma på hobbynivå köp 13". Är det mer seriösa arbeten köp 15". Finns ingen anledning att snåla om du ska ha ett bra redskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...