Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Använda Samsung T5 som boot-ssd?


danieeel971

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag tycks komma hit varannat år för att be om råd, och nu var det dags igen.

 

Min iMac (Late 2012) har börjat bli slö och jag har länge funderat på att lämna in den och få en SSD installerad.

Några vänner jag snackat med har dock sagt att jag istället borde skaffa en extern SSD.

Jag har förstått att jag tappar en viss del av hastigheten, men fördelen är att jag kan ha kvar min SSD efter att min iMac ger upp, samt att jag kan ha kvar min HDD för lagring.

 

Det jag däremot är osäker på är vilken extern SSD som passar detta, och om alla ens fungerar för detta ändamål. Detta är min första SSD så mina kunskaper är begränsade.

Den SSD jag har tittat på är Samsung T5 Portable. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4434326

Det står att den läser och skriver i ca 540mb/s.

Kan USB 3 verkligen arbeta så snabbt? Vad tror ni? Har ni någon annan extern SSD att rekomendera? :)

 

Tackar för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag tycks komma hit varannat år för att be om råd, och nu var det dags igen.

 

Min iMac (Late 2012) har börjat bli slö och jag har länge funderat på att lämna in den och få en SSD installerad.

Några vänner jag snackat med har dock sagt att jag istället borde skaffa en extern SSD.

Jag har förstått att jag tappar en viss del av hastigheten, men fördelen är att jag kan ha kvar min SSD efter att min iMac ger upp, samt att jag kan ha kvar min HDD för lagring.

 

Det jag däremot är osäker på är vilken extern SSD som passar detta, och om alla ens fungerar för detta ändamål. Detta är min första SSD så mina kunskaper är begränsade.

Den SSD jag har tittat på är Samsung T5 Portable. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4434326

Det står att den läser och skriver i ca 540mb/s.

Kan USB 3 verkligen arbeta så snabbt? Vad tror ni? Har ni någon annan extern SSD att rekomendera? :)

 

Tackar för hjälpen!

 

Det bästa är att sätta SSD i datorn. Med en intern Samsung Evo 850 kommer du upp i 500/500 läs och skriv vilket är maxtaket för SATA. Externt ca 400/400. Du tappar inget som du kommer att märka av. Men annars tänker du rätt. Sen i dagsläget är Samsungs SSD i en egen klass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tror jag att jag kör på externt.

Skärmen på min iMac fungerar inte som den ska, så det känns riskabelt att installera en intern SSD om jag ändå inte kan ha datorn särskilt länge till.

 

Klickar hem en T5 och provar helt enkelt. Tack för hjälpen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMacar har relativt bra processorprestanda jämfört med andra Macar. Det som oftast saknas är bra med RAM och en SSD. Köpte mig en beg late 2013 för ett halvår sedan och rent processormässigt är den hack i häl på en ny. Men i stället för över 20' så kostade den 5.000:- + en SSD. Samt att den är en av de strömsnålaste iMacarna jag hittat. Drar en tredjedel mot den jag hade innan. Elräkningen har minskat med nästan en hundring i månaden....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis! Räcker med en SSD för att ge iMacen nytt liv.

 

En till snabb fråga: Samsung T5 kommer med en USBC-USBC kabel, och en USBC-USB 3 kabel.

Är det värt att skaffa en USBC-Thunderbolt adapter och koppla in hårdisken i Thunderboltporten istället för USB-porten? Thunderbolt ska ju vara betydligt snabbare från vad jag har hört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis! Räcker med en SSD för att ge iMacen nytt liv.

 

En till snabb fråga: Samsung T5 kommer med en USBC-USBC kabel, och en USBC-USB 3 kabel.

Är det värt att skaffa en USBC-Thunderbolt adapter och koppla in hårdisken i Thunderboltporten istället för USB-porten? Thunderbolt ska ju vara betydligt snabbare från vad jag har hört.

 

Med Thunderbolt kan du nog köra 500/500 till en ohygglig kostnad. Allt som har med TB är svindyrt utan att det ger något tillbaka. Du kommer inte att märka skillnad på 400/400 och 500/500 mer än om du kör hårddisktest. Det kommer att ta någon sekund extra att köra igång OS X men det kan man leva med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...