Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bil-tråden


Marooned

Rekommendera Poster

Borde vara fler än jag som tycker det är kul med bilar. Trafik-tråden känns mer som en tråd för saker relaterade i trafiken och inte för bilar.

 

Ingen som kör runt med något kul? Har något roligt bilprojekt? Eller bara en drömbil. Kanske frågor och svar kring att köpa bil, äga bil, enkla fel och lösningar. Besiktning. Ja, allt om bilar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar

Min drömbil presenterades för någon dag sedan. 0-100km/h på 1.9s :tappahakan:

Men som sagt den kommer för alltid att bli en drömbil för priset på 250000$ avskräcker lite :D

 

raf6cpy8qocflnpjsa12.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag har en Toyota. Den är fantastisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Toyota. Den är fantastisk.

 

 

Haha. Well done.

 

 

Jag har en ganska arg Volvo C30 T5. 321hk/578Nm. Går riktigt bra.

 

https://www.garaget.org/?car=396733

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Audi som snart gått 37000 mil. Nästan ny, med andra ord. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är tre favvobilar som jag önskade jag hade råd att bjuda på. Ändå hyfsat överkomliga att köpa och att äga. Men har man inga stålar....

 

http://teknikensvarld.se/unika-saab-bilar-saljs-pa-auktion-i-sverige-549855/

 

 

Den 9-5 Aero kombin som köptes tillbaka till Sverige hade varit fin annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vete fan om jag gillar att bilarna blir allt mer "robotar", trots att jag varit ingenjör och gillar TEKNIK!

 

Lämnade in min relativt nya Opel Mokka på en smärre garantireparation.

Säkerhetsbältets lås i en bakre sätet var kass. Viktiga saker att få fixat!

 

Sen var det dags för 1 service trots att den hämtades ut i april..den var påställd i november 2016, så den ska "servas" oavsett om den inte gått alls.

Knepiga regler, men men, det är bara att samtycka.

 

I vilket fall, fick låna en nästan sprillans ny Opel Astra 2017, det var en fin gest.

Det var mycket att göra på verkstan så här års, så det kunde ta några timmar.

 

Nåväl, frugan och jag satte oss i bilen och for och handla, tankade lite, gör jag alltid när jag får lånebil. Nåt får man bjuda till..

 

När vi kom kom upp i fart, 60 km c.a, tändes en grön bil på ena instrumentpanelen, bilen hade en vägren på var sida om sig. ??

Nån sekund senare tändes en andra blinkande grön bil på instrumentpanelen intill ( de två stora runda instrumenten på bilden)

 

Fatta ingenting, låg ingen handbok i bilen, så jag får fråga sedan tänkte jag.. Sen började den högra gröna bilen bilen blinka i gult.

Så nu var det en fast grön bil på det vänstra instrumentet, och en gulblinkande på högra.. ????

Nåt som är fel? Har det med halkan att göra, för det var ju lite isigt ute.. saktade ner lite, slocknade båda bilarna.. Bra..

 

Handlade, for hem, verkstan skulle ringa när vår bil var klar. Drog på på landsvägen hem, då tändes den vänstra bilen, sen den högra som nu var gul..

Fatta nada.

 

När vår bil var klar for vi in till stan, och när vi kom in där lyste båda bilarna med fast grönt sken. ???

Då fick jag veta av servicekillen, att det är ett system som håller reda på var bilen är på vägbanan, så jag kunde ha släppt ratten, för bilen är "självstyrande" .

Den kände av de vita vägmarkeringarna på var sida om bilen..

 

Inte fan hade jag vågat testa det, det funkade bara när man var uppe i en viss hastighet.

Hur ska man kunna lita på sånt?

 

En annan finess jag ställde in härom veckan, är "helljusassistenten" !

Den ska blända av mitt helljus automatiskt.

 

 

När alla såna här finesser börjar krångla..blir man kanske ruinerad..

 

Det är för mycket nu :whistling:

 

Var bättre förr, då kunde man meka med sin bil, går inte idag.

 

post-113-0-18737200-1511285369_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vete fan om jag gillar att bilarna blir allt mer "robotar", trots att jag varit ingenjör och gillar TEKNIK!

 

Lämnade in min relativt nya Opel Mokka på en smärre garantireparation.

Säkerhetsbältets lås i en bakre sätet var kass. Viktiga saker att få fixat!

 

Sen var det dags för 1 service trots att den hämtades ut i april..den var påställd i november 2016, så den ska "servas" oavsett om den inte gått alls.

Knepiga regler, men men, det är bara att samtycka.

 

I vilket fall, fick låna en nästan sprillans ny Opel Astra 2017, det var en fin gest.

Det var mycket att göra på verkstan så här års, så det kunde ta några timmar.

 

Nåväl, frugan och jag satte oss i bilen och for och handla, tankade lite, gör jag alltid när jag får lånebil. Nåt får man bjuda till..

 

När vi kom kom upp i fart, 60 km c.a, tändes en grön bil på ena instrumentpanelen, bilen hade en vägren på var sida om sig. ??

Nån sekund senare tändes en andra blinkande grön bil på instrumentpanelen intill ( de två stora runda instrumenten på bilden)

 

Fatta ingenting, låg ingen handbok i bilen, så jag får fråga sedan tänkte jag.. Sen började den högra gröna bilen bilen blinka i gult.

Så nu var det en fast grön bil på det vänstra instrumentet, och en gulblinkande på högra.. ????

Nåt som är fel? Har det med halkan att göra, för det var ju lite isigt ute.. saktade ner lite, slocknade båda bilarna.. Bra..

 

Handlade, for hem, verkstan skulle ringa när vår bil var klar. Drog på på landsvägen hem, då tändes den vänstra bilen, sen den högra som nu var gul..

Fatta nada.

 

När vår bil var klar for vi in till stan, och när vi kom in där lyste båda bilarna med fast grönt sken. ???

Då fick jag veta av servicekillen, att det är ett system som håller reda på var bilen är på vägbanan, så jag kunde ha släppt ratten, för bilen är "självstyrande" .

Den kände av de vita vägmarkeringarna på var sida om bilen..

 

Inte fan hade jag vågat testa det, det funkade bara när man var uppe i en viss hastighet.

Hur ska man kunna lita på sånt?

 

En annan finess jag ställde in härom veckan, är "helljusassistenten" !

Den ska blända av mitt helljus automatiskt.

 

 

När alla såna här finesser börjar krångla..blir man kanske ruinerad..

 

Det är för mycket nu :whistling:

 

Var bättre förr, då kunde man meka med sin bil, går inte idag.

 

 

 

 

 

Det har väl att göra med att vi konsumenter hela tiden vill ha ny teknik och bättre grejer. Så vi är lite boven själva skulle jag säga med att allt är så tekniskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ja det här med elbilar blir nog bra, men förutom frågan om elen räcker till och vad den kommer ifrån så finns det två smärre problem, det första är att det kommer krävas många elektriker å byggare att dra heavy elstolpar i alla föreningar å bostadshus i Sveriges avlånga land. Det andra är att man kommer bli nervösare att få "soppatorsk", inte bara komma med en bensindunk:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

Hur går det till när man ska värma upp kupén? Elelement? Det måste dra en hel del juice ur batterierna.

 

Inte så mycket som man skulle kunna tro. 

Finns flera tester på youtube där man kan se skillnaden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Inte så mycket som man skulle kunna tro. 

Finns flera tester på youtube där man kan se skillnaden. 

Det var ju bra. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Inte så mycket som man skulle kunna tro. 

Finns flera tester på youtube där man kan se skillnaden. 

Hur mycket då, är det tio minus ute vad gör det för elförbrukningen? Man måste ju ha värme i kupén och på framrutorna, det drar ju lite ström alla fall, men hur lite/mycket? Hörde en snubbe som hade en Tesla i Åre och han sa det inte var några problem alls, men han visste inte hur mycket det tog av batterikraften. En fördel är väl att iom att bilen laddar på natten är det inga problem att ha el-kupévärmare oxå så på så sätt kan det t o m bli enklare, dock om man kör långt så måste ju värmen va på och därmed dra av batterierna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Semmelman säger:

Hur mycket då, är det tio minus ute vad gör det för elförbrukningen? Man måste ju ha värme i kupén och på framrutorna, det drar ju lite ström alla fall, men hur lite/mycket? Hörde en snubbe som hade en Tesla i Åre och han sa det inte var några problem alls, men han visste inte hur mycket det tog av batterikraften. En fördel är väl att iom att bilen laddar på natten är det inga problem att ha el-kupévärmare oxå så på så sätt kan det t o m bli enklare, dock om man kör långt så måste ju värmen va på och därmed dra av batterierna.

 

Jag kommer inte ihåg några exakta siffror men han som du länkade till har försökt sig på en uträkning och praktiska tester. 

Vad jag vet så utnyttjas spillvärme från både elmotor och batteriet att värma kupén. 

Tesla är vad jag vet den enda elbil som har förmågan att både värma och kyla batteriet för att få ur maximal effekt och minimera förlusten. 

För som alla vet ett kallt batteri har sämre kapacitet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enl: https://www.youtube.com/channel/UCG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A

 

Så drar hans Tesla model S 20% mer i kyla, 50 annars 40 mil räckvidd i kyla under 0°. Inte så bra kanske. Å andra sidan inte många som behöver åka längre än 40 mil så ofta så godkänt kanske man kan säga. Fast just i Norge och Norrland kör folk ganska långt så de kan ju jobba lite på det.

Bättre än en Nissan Leaf (50%).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Semmelman säger:

Enl: https://www.youtube.com/channel/UCG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A

 

Så drar hans Tesla model S 20% mer i kyla, 50 annars 40 mil räckvidd i kyla under 0°. Inte så bra kanske. Å andra sidan inte många som behöver åka längre än 40 mil så ofta så godkänt kanske man kan säga. Fast just i Norge och Norrland kör folk ganska långt så de kan ju jobba lite på det.

Bättre än en Nissan Leaf (50%).

 

Så länge det finns ett heltäckande nät med Supercharger spelar det mindre roll att man får en förkortad räckvidd. Personligen kör jag sällan längre än 15-20mil innan jag stannar för en fika/bensträckare. Och att då samtidigt ladda är problemet löst. Än så länge är inte SC lika utbyggt som i Norge men förhoppningsvis kommer det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Hur går det till när man ska värma upp kupén? Elelement? Det måste dra en hel del juice ur batterierna.

Om bilen laddas hemma så kan man antagligen ställa in en viss tid då kupén ska vara varm eller sval. Volvos första elbil, C30, som bara gjordes i runt 250 exemplar, tror jag hade en liten spritbrännare inbyggd som värmebackup.

23 minuter sedan, Semmelman säger:

Hur fort laddar en Supercharger då?

De snabbaste laddarna idag tror jag kan leverera ca 50-60 kW. Om bilen drar 2 kWh per mil så laddas upp till 30 mil per timme = 5 km per minut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köra 4-5 timmar, ladda en timme, köra tre timmar, ja då har man kommit 70-80 mil, tja funkar nog för de flesta.

Skulle själv kunna tänka mig ett litet elverk eller nåt så man kan nödköra några mil till om man missat sista laddstationen i Norrland, eller möjlighet att lyfta in fullladdade bilbatterier, vad ger ett bilbatteri för kWh?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Semmelman säger:

Köra 4-5 timmar, ladda en timme, köra tre timmar, ja då har man kommit 70-80 mil, tja funkar nog för de flesta.

Skulle själv kunna tänka mig ett litet elverk eller nåt så man kan nödköra några mil till om man missat sista laddstationen i Norrland, eller möjlighet att lyfta in fullladdade bilbatterier, vad ger ett bilbatteri för kWh?

Man kan alltid ha en vindsnurra på taket som laddar batteriet så förlänger man körsträckan nästan oändligt. :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...