Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bil-tråden


Marooned

Rekommendera Poster

11 minuter sedan, Semmelman säger:

Köra 4-5 timmar, ladda en timme, köra tre timmar, ja då har man kommit 70-80 mil, tja funkar nog för de flesta.

Skulle själv kunna tänka mig ett litet elverk eller nåt så man kan nödköra några mil till om man missat sista laddstationen i Norrland, eller möjlighet att lyfta in fullladdade bilbatterier, vad ger ett bilbatteri för kWh?

12 V * 90 (om det är riktigt stort tror jag) Ah = 1080 Wh ≈ 1 kWh. :(

Jag gissar att bärgare mm kommer att ha små elverk med snabbladdare i framtiden. 50 kW motsvarar mindre än 100 hästkrafter och kass verkningsgrad. Men det lär bil dyrt att ladda i 20 minuter.

BMW i3 finns med eller utan inbyggt elverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar
17 minuter sedan, Alix säger:

Man kan alltid ha en vindsnurra på taket som laddar batteriet så förlänger man körsträckan nästan oändligt. :P 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Semmelman säger:

Hur fort laddar en Supercharger då?

 

Det kan du se hos han du länkade till.

Varför jag säger så för det finns inget exakt svar utan det beror på vissa omständigheter.

Men ett generellt svar är 0-80% på 20-40min

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

 

De snabbaste laddarna idag tror jag kan leverera ca 50-60 kW. Om bilen drar 2 kWh per mil så laddas upp till 30 mil per timme = 5 km per minut.

Supercharger är mycket snabbare än så.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Supercharger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 hours ago, Alix said:

Man kan alltid ha en vindsnurra på taket som laddar batteriet så förlänger man körsträckan nästan oändligt. :P 

Jag fattar att du skojar men fick en tanke. Hur mycket energi snor själva snurran i och med det vindmotstånd som blir? Skulle den ladda lite eller skulle den bara sno energi? Jag är ingen fysiker. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, sevensleeper säger:

Jag fattar att du skojar men fick en tanke. Hur mycket energi snor själva snurran i och med det vindmotstånd som blir? Skulle den ladda lite eller skulle den bara sno energi? Jag är ingen fysiker. 

 

Jag är ganska säker på att den skulle bara sno energi annars så skulle du ha en evighetsmobil :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, lappen71 said:

 

Jag är ganska säker på att den skulle bara sno energi annars så skulle du ha en evighetsmobil :D

Du ser, jag är ingen fysiker. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, sevensleeper säger:

Jag fattar att du skojar men fick en tanke. Hur mycket energi snor själva snurran i och med det vindmotstånd som blir? Skulle den ladda lite eller skulle den bara sno energi? Jag är ingen fysiker. 

Att köra med snurran blir som att köra med både gas och broms samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, Axelman said:

Att köra med snurran blir som att köra med både gas och broms samtidigt.

Dåligt med andra ord. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, sevensleeper säger:

Dåligt med andra ord. :D

Riktigt dåligt sa Bull. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att skaffa en elbil nästa gång om priset sjunker till någorlunda samma som en vanlig bil och jag kan köra 25-30 mil på vintern på en laddning. Mer behöver inte jag. Efter tjugo mil vill jag ur bilen och få mig lite kaffe. Så det passar bra att göra ett strömhopp ur bilen då vid ett drömstopp.

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago, Axelman said:

Jag kommer att skaffa en elbil nästa gång om priset sjunker till någorlunda samma som en vanlig bil och jag kan köra 25-30 mil på vintern på en laddning. Mer behöver inte jag. Efter tjugo mil vill jag ur bilen och få mig lite kaffe. Så det passar bra att göra ett strömhopp ur bilen då vid ett drömstopp.

:P

Håller med. Jag vill också ha el, får se om det blir det som nästa bil eller näst-nästa. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

Jag kommer att skaffa en elbil nästa gång om priset sjunker till någorlunda samma som en vanlig bil och jag kan köra 25-30 mil på vintern på en laddning. Mer behöver inte jag. Efter tjugo mil vill jag ur bilen och få mig lite kaffe. Så det passar bra att göra ett strömhopp ur bilen då vid ett drömstopp.

:P

 

Då behöver du inte vänta så länge för redan nu kan du köra 20-25mil på vintern.

Priset däremot är fortfarande lite högt men jag tror att om 5år är det nere på rimliga nivåer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

 

Då behöver du inte vänta så länge för redan nu kan du köra 20-25mil på vintern.

Priset däremot är fortfarande lite högt men jag tror att om 5år är det nere på rimliga nivåer.

 

 

Stämmer inte helt. Han kom 200 km innan bilen sa ifrån på allvar. Jag vill komma 300 km innan det plingar. Det är inte säkert att jag kan ladda omedelbart när strömmen är helt slut.

...

Jag följer utvecklingen noga på bilfronten. Men priset är också för högt men det kommer att sjunka när utvecklingskostnader har betalats och batteripriser sjunker ytterligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså många har elstolpar för motorvärmare, och jag skulle gissa att 90% av våra dagliga bilresor är under en mil, ja säg två mil för å va på säkra sidan, med det som bakgrund borde mycket vara vunnet om Volvo t ex gjorde el-hybrider som hade 2 mil räckvidd på batteri och sen vanlig bensindrift för sträckor däröver, då skulle man nog få fler att köpa el-hybrider än få alla ta det stora steget till bara batteri, och relativt enkelt reducerat utsläppen med 90%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Semmelman säger:

Alltså många har elstolpar för motorvärmare, och jag skulle gissa att 90% av våra dagliga bilresor är under en mil, ja säg två mil för å va på säkra sidan, med det som bakgrund borde mycket vara vunnet om Volvo t ex gjorde el-hybrider som hade 2 mil räckvidd på batteri och sen vanlig bensindrift för sträckor däröver, då skulle man nog få fler att köpa el-hybrider än få alla ta det stora steget till bara batteri.

Det är sant att kanske 95% av alla dagliga resor är under fem mil. Men jag vill också kunna åka på halvdistans utan att "tanka" och även kunna åka på semester utan allt för många tankstopp. 30 vintermil känns som en vettig nivå i alla fall för mina behov och för mig där jag bor. Visst skulle det kunna räcka med 20 mil men det blir liasom ingen skvalpmån/säkerhetsmarginal kvar. Det känns inte meningsfullt att köpa en hybrid då den måste ha dubbla system vilket gör den onödigt tung och extra dyr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej för en elmotor väger inte mycket å ej heller batterier för två mil räckvidd, ökar du räckvidden för batteri så ökar vikten med den, men med hybrid kan du använda en å samma bil för korta resor till jobbet och på semestern till sommarstugan eller bilsemester inga restriktioner eller problem. När man väl är i annan stad så laddar man lätt å kör mest på batteri. 

 

Om man sen i städer inför sån där eltandborst-laddning på trafikleder, parkeringsytor och framför trafikljus så kan alla elbilar hjälpladdas under färd så blir utsläppen noll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Politikerna måste helt enkelt bestämma att alla nya bilar från ett visst datum måste vara koldioxidneutrala per enhet. Vad hjälper det att vi kör med elbilar om varje medelklassindier skaffar ett katalysatorlöst fossilt åbäke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen varför måste bilismen ta 0%, alla andra områden (båt, flyg, kött) pratar vi inte om noll utsläpp utan om smärre minskningar som verkar nästan omöjliga få igenom, få vill sluta flyga på semester utomlands när det kommer till kritan. Bättre en 50-90% reducering snart än kanske 0% i en fjärran framtid när man fått alla med sig kan man tänka.

För sen när man är på 75% reducering är steget kanske lättare till noll än att nå noll idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Axelman säger:

Stämmer inte helt. Han kom 200 km innan bilen sa ifrån på allvar. Jag vill komma 300 km innan det plingar. Det är inte säkert att jag kan ladda omedelbart när strömmen är helt slut.

...

Jag följer utvecklingen noga på bilfronten. Men priset är också för högt men det kommer att sjunka när utvecklingskostnader har betalats och batteripriser sjunker ytterligare.

 

Jag skrev "vänta så länge" inte "vänta längre" ;) Så jag påstod aldrig att den hade en räckvidd på 30mil på vintern.

Poängen med filmen är att denna bil har "bara" ett 28kw batteri jämfört mot Tesla som har minst 75kw.

Den kommer så pass långt redan nu innebär att den är mer energieffektiv och skulle dom dubbla batteriet till 56kw.

Skulle den i teorin komma 35-45mil på en laddning men det skulle också innebära att den blev dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Semmelman säger:

Sen varför måste bilismen ta 0%, alla andra områden (båt, flyg, kött) pratar vi inte om noll utsläpp utan om smärre minskningar som verkar nästan omöjliga få igenom, få vill sluta flyga på semester utomlands när det kommer till kritan. Bättre en 50-90% reducering snart än kanske 0% i en fjärran framtid när man fått alla med sig kan man tänka.

För sen när man är på 75% reducering är steget kanske lättare till noll än att nå noll idag.

 

Ekonomi,ekonomi och åter ekonomi.

Hur stor effekt skulle det inte få för flygbolag,turism i anda länder,resebolag mm tror du ifall samma krav ställdes.

Jag är ingen ekonom men vad jag läst skulle det få omfattande konsekvenser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Semmelman säger:

Sen varför måste bilismen ta 0%, alla andra områden (båt, flyg, kött) pratar vi inte om noll utsläpp utan om smärre minskningar som verkar nästan omöjliga få igenom, få vill sluta flyga på semester utomlands när det kommer till kritan. Bättre en 50-90% reducering snart än kanske 0% i en fjärran framtid när man fått alla med sig kan man tänka.

För sen när man är på 75% reducering är steget kanske lättare till noll än att nå noll idag.

Det är rätt lätt att svara på. Nedan ser du ett diagram från Naturvårdsverket angående utsläpp. Tänk dig motsvarande siffror i ett fullt ut motoriserat Indien.

Långdistansflyg är inte inräknat, men det blir som Lappen71 svårt att inkludera i sammanhanget. Det kräver en särlösning. 

 

dump.png.82fc889ee8942521d179d7138e2b9665.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Jag skrev "vänta så länge" inte "vänta längre" ;) Så jag påstod aldrig att den hade en räckvidd på 30mil på vintern.

Poängen med filmen är att denna bil har "bara" ett 28kw batteri jämfört mot Tesla som har minst 75kw.

Den kommer så pass långt redan nu innebär att den är mer energieffektiv och skulle dom dubbla batteriet till 56kw.

Skulle den i teorin komma 35-45mil på en laddning men det skulle också innebära att den blev dyrare.

Du skrev citat

"redan nu kan du köra 20-25mil på vintern"

vilket måste antas att det gäller bilen i det bifogade YT-klippet som sa i från vid 20 mil vilket överensstämmer med andra tester. Jag har aldrig påstått att du har påstått 30 mil. Jag vill ha 30 vintermil kapacitet. 20 mil är inte 30 mil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Axelman säger:

Du skrev citat

"redan nu kan du köra 20-25mil på vintern"

vilket måste antas att det gäller bilen i det bifogade YT-klippet som sa i från vid 20 mil vilket överensstämmer med andra tester. Jag har aldrig påstått att du har påstått 30 mil. Jag vill ha 30 vintermil kapacitet. 20 mil är inte 30 mil.

 

Jag var otydlig för jag syftade på Tesla som klarar dom sträckorna.

Syftet med klippet var att visa att väntan på en bil som klarar dina krav inte är långt borta.

Nu är inte min oro räckvidden utan det är laddmöjligheterna när man är på långtrip.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...