Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Guiden för alla nybörjare


Marooned
 Share

Rekommendera Poster

Något som jag tycker saknas här i forumet är en tråd som riktar sig till nya användare som precis flyttat in i värmen. Har man kört Windows i många år och aldrig i princip använt en dator från Apple så är allt nytt och det är inte alltid lätt att komma igång. Så en liten guide vore på sin plats.

Om vi utgår ifrån att man fyllt i alla uppgifter osv som kommer upp när man direkt startar och är inne i OS X (som är namnet på operativsystemet).

Grundläggande saker

Man ser skillnaden direkt från Windows. Istället för att ha genvägar till program brukar man lägga dom i dockan som den kallas i mitten längst ner. Den går förövrigt att byta plats på om man vill ha den på någon av sidorna istället. Detta görs i systeminställningar som finns under äpplet, längst upp till vänster.

Alla inställningar hittar man igenom att klicka längst upp till vänster på äpplet och sedan ”systeminställningar”.

Tangentbordet och två vitala knappar

Command (även kallad kringla) på tangentbordet är istället för ctrl i Windows. Ska du kopiera en text t ex så trycker du inte ctrl + c

utan command + c.

Ersätt allt som du tidigare gjorde med ctrl med command helt enkelt.

Option kan jämföras med AltGr.

Hitta i datorn och olika instöllningar som Notiser

Alla mappar, enheter osv hittar man i Finder. Det är den ansiktsikonen i dockan. Där hittar man allt som finns i datorn och kan givetvis lägga till, ta bort och ändra filer, mappar osv.

När man startat ett program och sedan ska stänga ner det är det inte som i Windows att man klickar på krysset. Då stänger man bara själva fönstret i programmet. För att stänga ner program helt behöver man klicka på programmets namn uppe i menyn bredvid äpplet och sedan ”avsluta ….. ” eller om man vill använda snabbkommando command + q.

Just snabbkommandon i OS X är väldigt smidigt och finns att hitta och ändra (om man vill) under systeminställningar ”tangentbord” och ”kortkommandon”.

Notiser kan båda vara bra och oerhört irriterande. För att ändra vilka program som ska visa notiser i datorn gå in i systeminställningar ”notiser”

För att söka i datorn, oavsett om det är en fil, bild eller program kan man klicka på sökikonen uppe i högra hörnet och sedan skriva det man letar efter. Spotlight kallas sökfunktionen. Går även att nås med snabbkommando Command + mellanslag.

Gester

Använder du en Macbook eller en annan Mac-dator med musplatta så kan du:

Svepa upp med 3 fingrar för att få en överblick på dina öppnade program/fönster.

Dölja alla öppnade fönster/program (notera det stänger inte dom) igenom att svepa ut/upp med alla 5 fingrar.

Nå snabbmeny över dina program igenom att svepa in/ner med alla 5 fingrar.

Växla mellan skrivbord (oerhört smart om man t ex jobbar i två olika program samtidigt) igenom att svepa med alla 5 fingrar åt höger, sedan tillbaka svepa vänster.

Att sätta upp flera skrivbordsfönster görs igenom att svepa upp med 3 fingrar, sedan dra pekaren längst upp mot det gråa fältet där det står skrivbord. Där finns ett + tecken.

Säkerhetskopiera (Time Machine) och Synka (iCloud)

Först och främst vill jag slå ett slag för backup. Det inbyggda programmet Time Machine är väldigt bra och går att ställa in att antingen säkerhetskopiera på datorn hårddisk eller en extern hårddisk.

En annan plats att säkerhetskopiera på är iCloud. Dock bra att inte blanda ihop dom då Time Machine säkerhetskopierar det som finns på datorn, medans iCloud synkar inställningar och endast innehåll i vissa program som t ex Anteckningar och bilder till andra Apple enheter som man äger. T ex iPhone.

Det är alltså två helt skilda saker.

Time Machine = Säkerhetskopierar innehållet på datorn

iCloud = Synkar innehållet i olika program/appar som anteckningar, bilder mm.

Säkerhet och integritet

Det ör alltid bra att göra det som kan för att hålla din Mac säker. Om det finns fler i hushållet eller om man använder den ofta ute bland folk, i skolan eller på arbetsplatsen så är det bra att sätta ett lösenord för att komma åt datorn.

Under Säkerhet och integritet och ”allmänt” kan man ställa in ett lösenord igenom att klicka i ”kräv lösenord” och välja om man vill att det ska krävas direkt eller efter en viss tid.

Filevault

Är man lite extra nojjig kan man ställa in att kryptera hårddisken. Vad det innebär och betyder att kryptera hårddisken kan man läsa här.

Brandvägg

Också ett alternativ om man vill vara extra säker. För mer info om vad en brandvägg är finns läsning här.

Synka konton (internetkonton)

Här kan man lägga in sina olika konton man har på diverse tjänster som Gmail, Facebook, Twitter m fl.

Om man gör det så kopplar man dom till datorn kan man säga så att i mail-appen finns ens gmail inlagd och att man kan få notiser från facebook och twitter i datorn.

Synka iPhone/iPad

En av dom bästa grejerna med Apples produkter är hur bra dom funkar ihop och att allting synkar tillsammans. För att det ska funka behöver man lägga till sin iPhone och/eller iPad i ovannämnda iCloud. Under iCloud se till att iCloud Drive är ibockad och klicka sen på ”alternativ” och ”enheter”. Följ instruktionerna och ha din iPhone och/eller iPad i närheten då du kommer få fylla i en specifik kod som visas på enheten.

Installera diverse användbara program

Här följer en lista på diverse bra program/appar att installera. Dom hittar man i app-butiken (som kräver att man lägger in ett kredit/bank-kort även fast man bara laddar hem gratis-appar). Vissa program finns utanför butiken och dom länkar jag direkt till, dom som inte har länkar finns i App Store som hittas under äpplet och ”app store” eller under program och ”App Store”.

Google Chrome (Gratis)- Webbläsare som många föredrar framför OS X egna Safari.

1Password (köp) - Program som sparar alla dina lösenord på ett ställe. Smidigt och säkert. Så när du ska logga in på diverse tjänster, forum osv så hämtas det från 1Password och fylls i automatiskt.

Open Office (gratis) - Fungerar precis som Microsoft Office och kan hantera alla filer mm precis som Office-paketet. Dock är det gratis och har ingen reklam eller liknande.

VLC (gratis) - Videospelare som klarar många fler format och har bättre inställningar än OS X egna Quicktime.

The Unarchiver (gratis) - Program för att packa upp vilken fil som helst oavsett om det är .zip, .rar eller liknande.

Pixelmator (köp) - Riktigt bra alternativ och betydligt billigare än Photoshop.

För att installera program utanför App Store. Ladda ner programfilen (som alltid heter: namnetpåprogrammet.dmg

Den hittas sen under "hämtade filer". Dubbelklicka på den och ett fönster öppnas. Där finns programikonen. Dra den sedan till din program-mapp. Klart. Nu har du installerat programmet.

Du kan sedan mata ut installeraren igenom att klicka på pilen i finder vänstra sida och sedan ta bort .dmg filen under hämtade filer.

Redigerad av Pocahontas
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Kanonbra tips!

Det blir lätt lite rörigt när man har PC på arbetet och Mac hemma. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Här om dagen lärde jag mig hur man enkelt hittar inloggningsuppgifter man glömt bort. Att logga in på datorn brukar inte vara några problem dom detaljerna brukar man ha i huvudet, men till andra sidor man besöker mer sällan blir det knivigare om man inte sparat dom, men man behöver inte bekymra sig över det lärde jag mig, för datorn i alla fall på min iMac från Late 2017 sparas alla inloggningsuppgifter. (Utan att blanda in iCloud)

 

Det man gör om inloggningen inte fungerar med uppgifter man trodde var det rätta, är att man går in på webbläsaren i mitt fall Safari - Inställningarna - Lösenord och där logga in. Då öppnar sig ett fönster med alla sidor med användarnamn.

Man scrollar tills man hittar sidan där användarnamnet syns bredvid. Längst bort under Lösenord finns 8 punkter. Klickar man på dessa punkter så dyker lösenordet upp. Fiffigt, enkelt och bra.

Jo, jag vet att iCloud håller koll på detta men den bara tjatar om mer pengar hela tiden trots att jag inte gjort av med några GB månaden innan. Det dras en summa automatiskt varje månad, vare sig du behöver eller inte. Det klarar jag mig utan, så jag loggade ut från iCloud för att slippa påminnelserna och det fungerar ju riktigt bra.

 

Det var väl ett bra tips för er som inte visste.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, iMacKalle säger:

Här om dagen lärde jag mig hur man enkelt hittar inloggningsuppgifter man glömt bort. Att logga in på datorn brukar inte vara några problem dom detaljerna brukar man ha i huvudet, men till andra sidor man besöker mer sällan blir det knivigare om man inte sparat dom, men man behöver inte bekymra sig över det lärde jag mig, för datorn i alla fall på min iMac från Late 2017 sparas alla inloggningsuppgifter. (Utan att blanda in iCloud)

 

Det man gör om inloggningen inte fungerar med uppgifter man trodde var det rätta, är att man går in på webbläsaren i mitt fall Safari - Inställningarna - Lösenord och där logga in. Då öppnar sig ett fönster med alla sidor med användarnamn.

Man scrollar tills man hittar sidan där användarnamnet syns bredvid. Längst bort under Lösenord finns 8 punkter. Klickar man på dessa punkter så dyker lösenordet upp. Fiffigt, enkelt och bra.

Jo, jag vet att iCloud håller koll på detta men den bara tjatar om mer pengar hela tiden trots att jag inte gjort av med några GB månaden innan. Det dras en summa automatiskt varje månad, vare sig du behöver eller inte. Det klarar jag mig utan, så jag loggade ut från iCloud för att slippa påminnelserna och det fungerar ju riktigt bra.

 

Det var väl ett bra tips för er som inte visste.

 

 

 

 

Den tjatar inte om pengar utan på sin höjd talar den om ifall det börjar ta slut på utrymme.

Nyckelhanteraren är mycket riktigt en bra app som om man aktivera i iCloud synkas över till alla andra enheter.

Den i sig själv är inte den bidragande orsaken att utrymmet tar slut i iCloud för det handlar om bara några MB.

Om utrymmet i iCloud tar slut så kostar det bara 9:-/mån att få 50GB.

En väldigt billig peng att säkerställa att ens filer inte försvinner ifall man tappar sin enhet.

 

Men annars ett väldigt bra tips ?

 

 

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

På min förra iMac från 2011 fick jag  med från fabriken 5GB att använda. När jag vid årsskiftet ställde in den i garderoben efter 7 år fanns det fortfarande  en halv GB kvar att använda.

 

Det borde innebära att nästa 7 års period borde nöja sig med 5 GB om jag gör samma saker som på den gamla.

 

En sak jag inte förstår är varför jag inte fick 5 GB med från fabriken när jag köpte min nya iMac vid årsskiftet. Var jag dum i huvudet som  var ärlig som loggade in med samma iCloudkonto som på gamla datorn som då såg att mina 5 GB var snart förbrukade och därför uppmanade mig att köpa på mig nya GB. Hade det varit bättre om jag öppnat nytt iCloudkonto. Nu spelar det ju ingen roll om jag betalar $ 9 varje månad för 50GB  X 12 månader i 7 år för någonting som jag  kanske aldrig får användning av.

Alltså jag köper en ny dator för 25000:- som dessutom kräver att jag köper på mig nya GB varje månad. Det var värst vad Apple mjölkar sina kunder på pengar hela tiden. Vad kommer här näst kan man ju undra. Jag fick inte ens 5 GB gratis fast jag köpte dator för 25000:- Ynkligt.

 

Jag tror jag fortsätter med det jag gjort i 7 år. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, iMacKalle säger:

Tack för svaret.

 

På min förra iMac från 2011 fick jag  med från fabriken 5GB att använda. När jag vid årsskiftet ställde in den i garderoben efter 7 år fanns det fortfarande  en halv GB kvar att använda.

 

Det borde innebära att nästa 7 års period borde nöja sig med 5 GB om jag gör samma saker som på den gamla.

 

En sak jag inte förstår är varför jag inte fick 5 GB med från fabriken när jag köpte min nya iMac vid årsskiftet. Var jag dum i huvudet som  var ärlig som loggade in med samma iCloudkonto som på gamla datorn som då såg att mina 5 GB var snart förbrukade och därför uppmanade mig att köpa på mig nya GB. Hade det varit bättre om jag öppnat nytt iCloudkonto. Nu spelar det ju ingen roll om jag betalar $ 9 varje månad för 50GB  X 12 månader i 7 år för någonting som jag  kanske aldrig får användning av.

Alltså jag köper en ny dator för 25000:- som dessutom kräver att jag köper på mig nya GB varje månad. Det var värst vad Apple mjölkar sina kunder på pengar hela tiden. Vad kommer här näst kan man ju undra. Jag fick inte ens 5 GB gratis fast jag köpte dator för 25000:- Ynkligt.

 

Jag tror jag fortsätter med det jag gjort i 7 år. 

 

 

 

Hur många GB man har är knutet till ens Apple-ID.

Spelar ingen roll att man köper 10 enheter så har man bara 5GB

Hade du skapat ett nytt Apple-iD för att få nya 5GB hade det skapat andra problem som att då hade du fått köpa om dom appar du köpt med det andra Apple-ID.

Enkelt förklarat allting som är knutet till det Apple-iD kommer du inte komma åt.

Ingen som säger att du måste köpa mer utrymme men det är du som påstår att Apple tjatar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack då vet jag. Jo då Apple tjatar när dom ser att GB börjar ta slut tills du köper nytt eller loggar ut från iCloud.

 

Tack i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, iMacKalle säger:

Tack då vet jag. Jo då Apple tjatar när dom ser att GB börjar ta slut tills du köper nytt eller loggar ut från iCloud.

 

Tack i alla fall.

 

Tekniskt sett skrev du att dom tjatar att du ska betala när dom i själva verket förvarnar om att utrymmet är snart slut.

För dom som förlitar sig på att iPhone kan göra sin backup till iCloud är det en välkommen förvarning.

Men har du invändningar mot deras arbetssätt tycker jag att du startar en ny tråd istället för att fortsätta i denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjatar och förvarnar är väl samma sak. Det ligger i sakens natur att Apple när dom märker att GB håller på att ta slut skickar påminnelser om att man skall köpa nya GB och det gör dom tills du köpt eller loggat ut från iCloud. Jag har aldrig ägt en iPhone men jag förstår vad du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, iMacKalle säger:

Tjatar och förvarnar är väl samma sak. Det ligger i sakens natur att Apple när dom märker att GB håller på att ta slut skickar påminnelser om att man skall köpa nya GB och det gör dom tills du köpt eller loggat ut från iCloud. Jag har aldrig ägt en iPhone men jag förstår vad du menar.

Nej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Ni som är nybörjare på Mac tänk på att kopiera era filer som ni vill spara ... Rätt vad det är så startar programmet "Clean my mac" och det tar bort allt som ni har laddat ner från nätet iallafall om det finns i mapparna  Documents Downloads och pictures...  Jag trodde att det skulle ta bort gamla journaler och temporära filer men det verkar det inte göra... Tips från en nybörjare på mac mini till andra nybörjare. Jag har själv fått den rekommendationen av en som har haft mac sen system 7 . 

/Maria

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Maria1 säger:

Ni som är nybörjare på Mac tänk på att kopiera era filer som ni vill spara ... Rätt vad det är så startar programmet "Clean my mac" och det tar bort allt som ni har laddat ner från nätet iallafall om det finns i mapparna  Documents Downloads och pictures...  Jag trodde att det skulle ta bort gamla journaler och temporära filer men det verkar det inte göra... Tips från en nybörjare på mac mini till andra nybörjare. Jag har själv fått den rekommendationen av en som har haft mac sen system 7 . 

/Maria

Clean my mac är inget program som medföljer Mac OS, är det så att man köpt programmet så går det att välja Vad den ska rensa. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
5 timmar sedan, Maria1 säger:

Rätt vad det är så startar programmet "Clean my mac"

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-03-13 22:59, iMarc säger:

Clean my mac är inget program som medföljer Mac OS, är det så att man köpt programmet så går det att välja Vad den ska rensa. 

Jaså jag trodde att det var ett program som följde med Mac mini... Det var nog ett av de första programmen som jag installerade efter att ha läst om det på nätet. Jag installerade gratisversionen från appstore och sen har jag trott att detta program följde med Mac mini eftersom jag glömde bort vilka program som var installerade från början... 

/ Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2017-11-17 18:08, Marooned säger:

Något som jag tycker saknas här i forumet är en tråd som riktar sig till nya användare som precis flyttat in i värmen. Har man kört Windows i många år och aldrig i princip använt en dator från Apple så är allt nytt och det är inte alltid lätt att komma igång. Så en liten guide vore på sin plats.

 

Om vi utgår ifrån att man fyllt i alla uppgifter osv som kommer upp när man direkt startar och är inne i OS X (som är namnet på operativsystemet).

 

 

Grundläggande saker

 

 

Man ser skillnaden direkt från Windows. Istället för att ha genvägar till program brukar man lägga dom i dockan som den kallas i mitten längst ner. Den går förövrigt att byta plats på om man vill ha den på någon av sidorna istället. Detta görs i systeminställningar som finns under äpplet, längst upp till vänster.

 

Alla inställningar hittar man igenom att klicka längst upp till vänster på äpplet och sedan ”systeminställningar”.

 

 

Tangentbordet och två vitala knappar

 

 

Command (även kallad kringla) på tangentbordet är istället för ctrl i Windows. Ska du kopiera en text t ex så trycker du inte ctrl + c

utan command + c.

 

Ersätt allt som du tidigare gjorde med ctrl med command helt enkelt.

 

Option kan jämföras med AltGr.

 

 

Hitta i datorn och olika instöllningar som Notiser

 

 

Alla mappar, enheter osv hittar man i Finder. Det är den ansiktsikonen i dockan. Där hittar man allt som finns i datorn och kan givetvis lägga till, ta bort och ändra filer, mappar osv.

 

När man startat ett program och sedan ska stänga ner det är det inte som i Windows att man klickar på krysset. Då stänger man bara själva fönstret i programmet. För att stänga ner program helt behöver man klicka på programmets namn uppe i menyn bredvid äpplet och sedan ”avsluta ….. ” eller om man vill använda snabbkommando command + q.

 

Just snabbkommandon i OS X är väldigt smidigt och finns att hitta och ändra (om man vill) under systeminställningar ”tangentbord” och ”kortkommandon”.

 

Notiser kan båda vara bra och oerhört irriterande. För att ändra vilka program som ska visa notiser i datorn gå in i systeminställningar ”notiser”

 

För att söka i datorn, oavsett om det är en fil, bild eller program kan man klicka på sökikonen uppe i högra hörnet och sedan skriva det man letar efter. Spotlight kallas sökfunktionen. Går även att nås med snabbkommando Command + mellanslag.

 

 

Gester

 

 

Använder du en Macbook eller en annan Mac-dator med musplatta så kan du:

 

Svepa upp med 3 fingrar för att få en överblick på dina öppnade program/fönster.

 

Dölja alla öppnade fönster/program (notera det stänger inte dom) igenom att svepa ut/upp med alla 5 fingrar.

 

Nå snabbmeny över dina program igenom att svepa in/ner med alla 5 fingrar.

 

Växla mellan skrivbord (oerhört smart om man t ex jobbar i två olika program samtidigt) igenom att svepa med alla 5 fingrar åt höger, sedan tillbaka svepa vänster.

 

Att sätta upp flera skrivbordsfönster görs igenom att svepa upp med 3 fingrar, sedan dra pekaren längst upp mot det gråa fältet där det står skrivbord. Där finns ett + tecken.

 

 

Säkerhetskopiera (Time Machine) och Synka (iCloud)

 

 

Först och främst vill jag slå ett slag för backup. Det inbyggda programmet Time Machine är väldigt bra och går att ställa in att antingen säkerhetskopiera på datorn hårddisk eller en extern hårddisk.

 

En annan plats att säkerhetskopiera på är iCloud. Dock bra att inte blanda ihop dom då Time Machine säkerhetskopierar det som finns på datorn, medans iCloud synkar inställningar och endast innehåll i vissa program som t ex Anteckningar och bilder till andra Apple enheter som man äger. T ex iPhone.

 

Det är alltså två helt skilda saker.

 

Time Machine = Säkerhetskopierar innehållet på datorn

 

iCloud = Synkar innehållet i olika program/appar som anteckningar, bilder mm.

 

 

Säkerhet och integritet

 

 

Det ör alltid bra att göra det som kan för att hålla din Mac säker. Om det finns fler i hushållet eller om man använder den ofta ute bland folk, i skolan eller på arbetsplatsen så är det bra att sätta ett lösenord för att komma åt datorn.

 

Under Säkerhet och integritet och ”allmänt” kan man ställa in ett lösenord igenom att klicka i ”kräv lösenord” och välja om man vill att det ska krävas direkt eller efter en viss tid.

 

Filevault

 

 

Är man lite extra nojjig kan man ställa in att kryptera hårddisken. Vad det innebär och betyder att kryptera hårddisken kan man läsa här.

 

Brandvägg

 

 

Också ett alternativ om man vill vara extra säker. För mer info om vad en brandvägg är finns läsning här.

 

 

Synka konton (internetkonton)

 

 

Här kan man lägga in sina olika konton man har på diverse tjänster som Gmail, Facebook, Twitter m fl.

 

Om man gör det så kopplar man dom till datorn kan man säga så att i mail-appen finns ens gmail inlagd och att man kan få notiser från facebook och twitter i datorn.

 

 

Synka iPhone/iPad

 

 

En av dom bästa grejerna med Apples produkter är hur bra dom funkar ihop och att allting synkar tillsammans. För att det ska funka behöver man lägga till sin iPhone och/eller iPad i ovannämnda iCloud. Under iCloud se till att iCloud Drive är ibockad och klicka sen på ”alternativ” och ”enheter”. Följ instruktionerna och ha din iPhone och/eller iPad i närheten då du kommer få fylla i en specifik kod som visas på enheten.

 

 

Installera diverse användbara program

 

 

Här följer en lista på diverse bra program/appar att installera. Dom hittar man i app-butiken (som kräver att man lägger in ett kredit/bank-kort även fast man bara laddar hem gratis-appar). Vissa program finns utanför butiken och dom länkar jag direkt till, dom som inte har länkar finns i App Store som hittas under äpplet och ”app store” eller under program och ”App Store”.

 

Google Chrome (Gratis)- Webbläsare som många föredrar framför OS X egna Safari.

 

1Password (köp) - Program som sparar alla dina lösenord på ett ställe. Smidigt och säkert. Så när du ska logga in på diverse tjänster, forum osv så hämtas det från 1Password och fylls i automatiskt.

 

Open Office (gratis) - Fungerar precis som Microsoft Office och kan hantera alla filer mm precis som Office-paketet. Dock är det gratis och har ingen reklam eller liknande.

 

VLC (gratis) - Videospelare som klarar många fler format och har bättre inställningar än OS X egna Quicktime.

 

The Unarchiver (gratis) - Program för att packa upp vilken fil som helst oavsett om det är .zip, .rar eller liknande.

 

Pixelmator (köp) - Riktigt bra alternativ och betydligt billigare än Photoshop.

 

 

För att installera program utanför App Store. Ladda ner programfilen (som alltid heter: namnetpåprogrammet.dmg

 

Den hittas sen under "hämtade filer". Dubbelklicka på den och ett fönster öppnas. Där finns programikonen. Dra den sedan till din program-mapp. Klart. Nu har du installerat programmet.

 

Du kan sedan mata ut installeraren igenom att klicka på pilen i finder vänstra sida och sedan ta bort .dmg filen under hämtade filer.

 

2021-03-13 23:59, marcushedenstrom säger:

:hihihi:

Jag har glömt bort detta forum ett tag och jag glömde också bort vilka program jag hade installerat i början och ett av dessa program var Clean my mac. Jag installerade gratisversionen. Men nu ska jag avinstallera programmet. 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
 Share



×
×
  • Skapa nytt...