MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Jump to content
Marooned

Guiden för alla nybörjare

Recommended Posts

Något som jag tycker saknas här i forumet är en tråd som riktar sig till nya användare som precis flyttat in i värmen. Har man kört Windows i många år och aldrig i princip använt en dator från Apple så är allt nytt och det är inte alltid lätt att komma igång. Så en liten guide vore på sin plats.

Om vi utgår ifrån att man fyllt i alla uppgifter osv som kommer upp när man direkt startar och är inne i OS X (som är namnet på operativsystemet).

Grundläggande saker

Man ser skillnaden direkt från Windows. Istället för att ha genvägar till program brukar man lägga dom i dockan som den kallas i mitten längst ner. Den går förövrigt att byta plats på om man vill ha den på någon av sidorna istället. Detta görs i systeminställningar som finns under äpplet, längst upp till vänster.

Alla inställningar hittar man igenom att klicka längst upp till vänster på äpplet och sedan ”systeminställningar”.

Tangentbordet och två vitala knappar

Command (även kallad kringla) på tangentbordet är istället för ctrl i Windows. Ska du kopiera en text t ex så trycker du inte ctrl + c

utan command + c.

Ersätt allt som du tidigare gjorde med ctrl med command helt enkelt.

Option kan jämföras med AltGr.

Hitta i datorn och olika instöllningar som Notiser

Alla mappar, enheter osv hittar man i Finder. Det är den ansiktsikonen i dockan. Där hittar man allt som finns i datorn och kan givetvis lägga till, ta bort och ändra filer, mappar osv.

När man startat ett program och sedan ska stänga ner det är det inte som i Windows att man klickar på krysset. Då stänger man bara själva fönstret i programmet. För att stänga ner program helt behöver man klicka på programmets namn uppe i menyn bredvid äpplet och sedan ”avsluta ….. ” eller om man vill använda snabbkommando command + q.

Just snabbkommandon i OS X är väldigt smidigt och finns att hitta och ändra (om man vill) under systeminställningar ”tangentbord” och ”kortkommandon”.

Notiser kan båda vara bra och oerhört irriterande. För att ändra vilka program som ska visa notiser i datorn gå in i systeminställningar ”notiser”

För att söka i datorn, oavsett om det är en fil, bild eller program kan man klicka på sökikonen uppe i högra hörnet och sedan skriva det man letar efter. Spotlight kallas sökfunktionen. Går även att nås med snabbkommando Command + mellanslag.

Gester

Använder du en Macbook eller en annan Mac-dator med musplatta så kan du:

Svepa upp med 3 fingrar för att få en överblick på dina öppnade program/fönster.

Dölja alla öppnade fönster/program (notera det stänger inte dom) igenom att svepa ut/upp med alla 5 fingrar.

Nå snabbmeny över dina program igenom att svepa in/ner med alla 5 fingrar.

Växla mellan skrivbord (oerhört smart om man t ex jobbar i två olika program samtidigt) igenom att svepa med alla 5 fingrar åt höger, sedan tillbaka svepa vänster.

Att sätta upp flera skrivbordsfönster görs igenom att svepa upp med 3 fingrar, sedan dra pekaren längst upp mot det gråa fältet där det står skrivbord. Där finns ett + tecken.

Säkerhetskopiera (Time Machine) och Synka (iCloud)

Först och främst vill jag slå ett slag för backup. Det inbyggda programmet Time Machine är väldigt bra och går att ställa in att antingen säkerhetskopiera på datorn hårddisk eller en extern hårddisk.

En annan plats att säkerhetskopiera på är iCloud. Dock bra att inte blanda ihop dom då Time Machine säkerhetskopierar det som finns på datorn, medans iCloud synkar inställningar och endast innehåll i vissa program som t ex Anteckningar och bilder till andra Apple enheter som man äger. T ex iPhone.

Det är alltså två helt skilda saker.

Time Machine = Säkerhetskopierar innehållet på datorn

iCloud = Synkar innehållet i olika program/appar som anteckningar, bilder mm.

Säkerhet och integritet

Det ör alltid bra att göra det som kan för att hålla din Mac säker. Om det finns fler i hushållet eller om man använder den ofta ute bland folk, i skolan eller på arbetsplatsen så är det bra att sätta ett lösenord för att komma åt datorn.

Under Säkerhet och integritet och ”allmänt” kan man ställa in ett lösenord igenom att klicka i ”kräv lösenord” och välja om man vill att det ska krävas direkt eller efter en viss tid.

Filevault

Är man lite extra nojjig kan man ställa in att kryptera hårddisken. Vad det innebär och betyder att kryptera hårddisken kan man läsa här.

Brandvägg

Också ett alternativ om man vill vara extra säker. För mer info om vad en brandvägg är finns läsning här.

Synka konton (internetkonton)

Här kan man lägga in sina olika konton man har på diverse tjänster som Gmail, Facebook, Twitter m fl.

Om man gör det så kopplar man dom till datorn kan man säga så att i mail-appen finns ens gmail inlagd och att man kan få notiser från facebook och twitter i datorn.

Synka iPhone/iPad

En av dom bästa grejerna med Apples produkter är hur bra dom funkar ihop och att allting synkar tillsammans. För att det ska funka behöver man lägga till sin iPhone och/eller iPad i ovannämnda iCloud. Under iCloud se till att iCloud Drive är ibockad och klicka sen på ”alternativ” och ”enheter”. Följ instruktionerna och ha din iPhone och/eller iPad i närheten då du kommer få fylla i en specifik kod som visas på enheten.

Installera diverse användbara program

Här följer en lista på diverse bra program/appar att installera. Dom hittar man i app-butiken (som kräver att man lägger in ett kredit/bank-kort även fast man bara laddar hem gratis-appar). Vissa program finns utanför butiken och dom länkar jag direkt till, dom som inte har länkar finns i App Store som hittas under äpplet och ”app store” eller under program och ”App Store”.

Google Chrome (Gratis)- Webbläsare som många föredrar framför OS X egna Safari.

1Password (köp) - Program som sparar alla dina lösenord på ett ställe. Smidigt och säkert. Så när du ska logga in på diverse tjänster, forum osv så hämtas det från 1Password och fylls i automatiskt.

Open Office (gratis) - Fungerar precis som Microsoft Office och kan hantera alla filer mm precis som Office-paketet. Dock är det gratis och har ingen reklam eller liknande.

VLC (gratis) - Videospelare som klarar många fler format och har bättre inställningar än OS X egna Quicktime.

The Unarchiver (gratis) - Program för att packa upp vilken fil som helst oavsett om det är .zip, .rar eller liknande.

Pixelmator (köp) - Riktigt bra alternativ och betydligt billigare än Photoshop.

För att installera program utanför App Store. Ladda ner programfilen (som alltid heter: namnetpåprogrammet.dmg

Den hittas sen under "hämtade filer". Dubbelklicka på den och ett fönster öppnas. Där finns programikonen. Dra den sedan till din program-mapp. Klart. Nu har du installerat programmet.

Du kan sedan mata ut installeraren igenom att klicka på pilen i finder vänstra sida och sedan ta bort .dmg filen under hämtade filer.

Edited by Pocahontas
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanonbra tips!

Det blir lätt lite rörigt när man har PC på arbetet och Mac hemma. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×