Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Död dator pga OS-uppdatering?!


113Nilsson

Rekommendera Poster

Hjälp!

Försökte installera en OS-uppdatering nyss (MBP tidig 2011).

Först började installationen och det stod att datorn beräknar återstående tid men utan att det stod hur lång tid. Ef 20 min stod det att det dröjer ca 44 min att installera, men efter ytterligare 15 min stod den kvar på 44 min och stapeln visade fortf ca 32%

Jag tvångsavstängde genom att hålla start-lnappen intryckt ca 4 sek.

Startade därefter om och skrev in lösenord. Då visades text på olika språk om att ett fel inträffat och datorn har startats om automatiskt.

Sedan kommer massa text upp på skärmen i 2 sek (vit text på svart remsa) ungefär som på en gammal pc när något var fel.

Och så börjar den om igen med att jag ska logga in... osv! Om och om igen - den loopar kanske man kan säga.

Har tvångsavslutat igen och provat men samma sak händer varje gång.

VAD kan jag göra?!

/H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis har det blivit knas bland startfilerna som triggar KP.

 

Testa med att göra en "Säker start", detta görs enkelt och är helt ofarligt.

 

Du håller ner SHIFT, innan startljudet och håller i tills äpplet kommer fram.

Denna procedur tar längre tid än en vanlig start.

När du kommit in på skrivbordet, starta om som vanligt.

 

Funkar inte detta, får du installera om Operativsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för info om KP och tips om omstart!

Omstart med SHIFT-tangenten nedtryckt gör ingen skillnad.

Hmm... hur ska jag kunna ominstallera OSx utan att kunna starta datorn..?

/H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen!

Jag provade med cmd + r som i beskrivningen. Datorn startar och en ruta kommer upp; 'masOS-verktygsprogram'

Men vilket alternativ bör jag välja av följande:

Årerskapa från en Time Machine-säkerhetskopia

Installera om mac-OS

Få hjälp på näret

Skivverktyg

 

Spontant det första alternativet, men... om jag återskapar så 'raderas den valda målskivan' Beryder det att 'allt' från hårddisken försvinner?

 

Jag har en Time Capsule dit jag säkerhetskopierar 1 gång varje månad (vanligen sista datumet i månaden).

 

Vad händer om jag väljer alt 2, Installera om macOS?

 

Kanske 'reparera en skiva med Skivverktyg'?

 

/H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du börja reparera med skivverktyg, gör ingen skada, sen väljer du att installera om Mac OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske 'reparera en skiva med Skivverktyg'?

 

 

Detta är ett oklar begrepp som lätt missförstås. Du lagar alltså inte den fysiska skivan.

...

Det finns bara hårddiskar, inga särskilda för Windows eller OS X. Men alla operativsystem kräver en förberedelse för att kunna installeras. Man kan inte installera ett OS på en tom hårddisk. Det krävs ett filträd som är särskilt designat att hänga upp OS-et på. Det gör man med Radera-funktionen i Skivverktyget. Kallas även formatera hårddisk i windowsvärlden.

...

Reparera skiva lagar det filträd som OS X hänger på. Magnetismen i en sektor kan ge upp eller det finns fysiska skador på ytan på den mekaniska hårddiskens roterande skiva som resulterar i att instruktionerna inte läses in korrekt. Reparera skiva KAN lösa det problemet. Observera ordet KAN. Är det flera fel eller större fel hjälper bara en hel ominstallation med nytt filträd som då installeras på fungerande sektorer. Är det fler fel ( vilket man inte kan veta ) KAN det lösa sig om man kör Reparera flera gånger. Fem gånger kan man utan vidare prova med.

...

Är hårddisken äldre än tre år bör man allvarligt tänka på att byta den eftersom felprocenten stiger rejält efter tre års användande. Är den fem år och äldre och krånglar så ut med den omedelbart och i med en ny. Finns INGEN som helst anledning att försöka fixa till det. Inte ens att använda den som extern disk. Sätt yxan i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du börja reparera med skivverktyg, gör ingen skada, sen väljer du att installera om Mac OS.

-

 

Testade med det alternativet, och förvalt var 'OS X Base System'. Körde Skivkontroll utan problem.

 

Provade sedan att markera Macintosh HD men där kan jag inte välja Reparera (finns ingen sådan knapp/ruta). Partitionera finns, likaså Radera och Återskapa.

Bör jag välja Återskapa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Detta är ett oklar begrepp som lätt missförstås. Du lagar alltså inte den fysiska skivan.

...

Det finns bara hårddiskar, inga särskilda för Windows eller OS X. Men alla operativsystem kräver en förberedelse för att kunna installeras. Man kan inte installera ett OS på en tom hårddisk. Det krävs ett filträd som är särskilt designat att hänga upp OS-et på. Det gör man med Radera-funktionen i Skivverktyget. Kallas även formatera hårddisk i windowsvärlden.

...

Reparera skiva lagar det filträd som OS X hänger på. Magnetismen i en sektor kan ge upp eller det finns fysiska skador på ytan på den mekaniska hårddiskens roterande skiva som resulterar i att instruktionerna inte läses in korrekt. Reparera skiva KAN lösa det problemet. Observera ordet KAN. Är det flera fel eller större fel hjälper bara en hel ominstallation med nytt filträd som då installeras på fungerande sektorer. Är det fler fel ( vilket man inte kan veta ) KAN det lösa sig om man kör Reparera flera gånger. Fem gånger kan man utan vidare prova med.

...

Är hårddisken äldre än tre år bör man allvarligt tänka på att byta den eftersom felprocenten stiger rejält efter tre års användande. Är den fem år och äldre och krånglar så ut med den omedelbart och i med en ny. Finns INGEN som helst anledning att försöka fixa till det. Inte ens att använda den som extern disk. Sätt yxan i den.

-

 

Så att yxa till hårddisken hjälper inte alltså?! ?

Var köper jag och vilken typ av hårddisk bör jag välja? Original verkar ha 320 GB kapacitet. Kanske bör jag välja en 'större' hårddisk? Originaldisken är nästan full... var visst endast 20 GB utrymme kvar när jag kollade senast. Och Ja, datorn är gansk seg vid uppstart och fruktansvärd trögjobbad vid t.ex. videoredigering i iMovie.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-

 

Så att yxa till hårddisken hjälper inte alltså?! ?

Var köper jag och vilken typ av hårddisk bör jag välja? Original verkar ha 320 GB kapacitet. Kanske bör jag välja en 'större' hårddisk? Originaldisken är nästan full... var visst endast 20 GB utrymme kvar när jag kollade senast. Och Ja, datorn är gansk seg vid uppstart och fruktansvärd trögjobbad vid t.ex. videoredigering i iMovie.

 

OM du har 20 GB ledigt kan jag garantera att det kommer att gå trögt och segt. Om du har originalhårddisken kvar sedan 2011 är den l-å-n-g-s-a-m. Om du är beroende av stort internt utrymme välj en WD Black så får du en mycket bra hårddisk som är så snabb en mekanisk disk kan vara. Förmodligen dubbelt så snabb som din nuvarande. Vilket inte säger så mycket.... :hihihi:

...

Annars är det SSD och Samsung Evo 850 helst 512 GB och den kommer att gå fem gånger snabbare än en WD Black och dessutom helt utan latency som alla mekaniska hårddiskar lider av. Det blir som en helt ny dator.

...

En MBP från 2011 är inte alls dålig processormässigt. Den har för lite RAM från början och med en SSD kan den fungera i flera år än.

post-363-0-07268500-1510840452_thumb.png

post-363-0-53549700-1510840460_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yo.

Jag provade med att 'Installera om OSx'. Det tog en jäkla lång tid... drygt 1,5 timme, men nu fungerar maskinen ett tag till ;-)

Fast jag kommer ändå köpa en ny SSD. En kompis har faktiskt en SSD Samsung EVO 250 GB, som jag kan använda, men det lär blir för slött om jag uppfattar saken riktigt?

Får väl invänta Svart Fredag och se om något bra företag säljer en 512 GB istället :-)

Tack alla för hjälpen i detta ämne, tills vidare. Hoppas jag slipper återkomma..

/H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En SSD EVO oavsett storlek kommer vara flera gånger snabbare än din oroginaldisk. Men du kanske behöver en större disk i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBookPro'n fungerar fortfarande... ;)

 

Jag antar att jag 'behöver' stort internt utrymme, då mitt iTunes-bibliotek tar drygt 40 GB i utrymme (7500 låtar) och jag troligen kommer att arbeta en hel del med iMovie (nu när jag till viss del lärt mig hur iMovie fungerar är det faktiskt helt ok - i förhållande till att betala för något videoredigeringsprogram).

Rätta mig gärna om jag har fel... Tack!

 

Som ett exempel kan jag informera om att jag filmade 'slut' på 2 x 64 GB minneskort i en GoPro Hero 5 Black under semestern i nordNorge i somras. Det blev en jä*la massa filmsnuttar (drygt 70 st) som lades in i iMovie och redigerades ihop till en långfilm (drygt 2 timmar lång!).

Har bränt filmen till DVD-skivor (till polarna som var med under semestern) och det verkar fungera.

Kommer troligen att filma lika mycket under nästa års Europasemester.

 

Så ge mig ett gott råd; ska jag satsa på kompisens SSD Samsung EVO 250 GB, eller försöka hoppas på att hitta en 500 GB på Black Friday?!

 

/H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra att det fungerar.

 

Ang. SSD'n så finns den ju i flera butiker vare sig det är svart fredag eller inte.

Jag ställer mig tveksam till att just EVO skall sänkas i pris, men man vet ju aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fast jag kommer ändå köpa en ny SSD. En kompis har faktiskt en SSD Samsung EVO 250 GB, som jag kan använda, men det lär blir för slött om jag uppfattar saken riktigt?

 

 

Hur har vi förklarat om du tror att det bli slött!? :tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så ge mig ett gott råd; ska jag satsa på kompisens SSD Samsung EVO 250 GB, eller försöka hoppas på att hitta en 500 GB på Black Friday?!

 

/H

Köp så stor du har råd med. Jag tycker 250 GB är för litet. Egentligen är 500 GB för litet också men jag har inte råd med mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra att det fungerar.

 

Ang. SSD'n så finns den ju i flera butiker vare sig det är svart fredag eller inte.

Jag ställer mig tveksam till att just EVO skall sänkas i pris, men man vet ju aldrig.

 

Yes :-)

Jag vet inte alls något om just hårddiskar kanske sänks i pris under Svart Fredag... Men jag hoppas ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur har vi förklarat om du tror att det bli slött!? :tappahakan:

 

:blushing: 'Erkänner' direkt; jag har säkert blandat ihop internminnet (4 GB i min burk) och hårddiskens kapacitet.

Det är ju internminnet som har hand om hastigheten, vid användandet av olika program, och kan 'släppa ut' en del info. till hårddisken om det blir för mycket för internminnet att hantera på samma gång. Då slöar datorn till sig rejält. Har jag förstått det riktigt?

På tal om internminne - det är väl lika bra att jag uppdaterar det också om jag ändå ska byta hårddisk?! 8 GB, bör väl räcka till? (tycker jag som återigen inte alls VET).

/H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp så stor du har råd med. Jag tycker 250 GB är för litet. Egentligen är 500 GB för litet också men jag har inte råd med mer.

Hur 'stor' hårddisk kan jag använda i min MBP tidig 2011?!

OM jag nu skulle få lite stålars över vill säga...

/H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur 'stor' hårddisk kan jag använda i min MBP tidig 2011?!

OM jag nu skulle få lite stålars över vill säga...

/H

 

500 GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock ett felaktigt svar.

 

Du kan ha 1Tb disk med och även större, bara de får plats fysiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock ett felaktigt svar.

 

Du kan ha 1Tb disk med och även större, bara de får plats fysiskt.

 

Men 500 GB räcker länge, sen blir det ruskigt dyrt.

 

Går säkert att klämma in en 4 TB också

post-113-0-87540100-1511459487_thumb.jpg

 

Lite billigare är denna

 

post-113-0-34049400-1511459527_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

:blushing: 'Erkänner' direkt; jag har säkert blandat ihop internminnet (4 GB i min burk) och hårddiskens kapacitet.

Det är ju internminnet som har hand om hastigheten, vid användandet av olika program, och kan 'släppa ut' en del info. till hårddisken om det blir för mycket för internminnet att hantera på samma gång. Då slöar datorn till sig rejält. Har jag förstått det riktigt?

På tal om internminne - det är väl lika bra att jag uppdaterar det också om jag ändå ska byta hårddisk?! 8 GB, bör väl räcka till? (tycker jag som återigen inte alls VET).

/H

 

RAM-minnet/internminnet är din arbetsbänk. Hårddisken är förrådet. De har med varandra att göra men gör olika saker. Om arbetsbänken är för liten spelar det ingen roll hur stort och snabbt förrådet är. Och tvärt om. 8 GB RAM-minne är lagom för vanliga saker som surf. 512 GB SSD hårddisk är en bra kompromiss tycker jag mellan storlek och pris. En MacBook Pro 2011 har skapliga prestanda bara den får ordentligt med RAM-minne och en snabb hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...