Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur återställer jag Bilder-databasen i mac från iCloud biblioteket


lindissenior

Rekommendera Poster

Jag har iPhone, iPad och Macmini kopplade med iCloud bildbibliotek och det fungerar bra för mig.

Min fru har samma hårdvara men kör på eget iCloudbibliotek och egen användare i Macmini. hennes uppdateringar fungerar bra mellan iPhone, iPad och iCloud men inte mot Bilder programmet på Mac mini.

Bilderdatabasen verkar ha blivit korrupt och uppdateras inte. Den visar ett betydligt större antal bilder än de övriga enheterna som har likadana värden(1900 isf 1600). Troligen har det blivit något fel i samband med övergång till Bilder och också kanske vid senare import till Macmini.

 

Jag undrar hur man lättast gör för att återställa Bilder i Macen från iCloud eller ev från iPad? Har alla mina nyckelord försvunnit på vägen?

Hur säkrar man att det inte strular till det för de enheter som inte är inblandade under eller efter en återställning?

 

En annan fråga:

Efter övergången till Bilder har det skapats en massa album som heter iPhoto händelser.

I min frus mindre system är de flesta tomma. Kan man helt enkelt radera?

 

Däremot så har min uppsättning med alla bilder från starten av iPhoto inklusive det som plockades över från Adobe PSE uppdelade på år/mån(14000st). Jag har parallellt uppdaterat den den grenen till för ett år sedan och funderar nog på att fortsätta som extra backup om det blir mycket strul med Bilder. Vad göra med iPhotohändelserna som visas? Man kan väl knappast radera för bilderna verkar ligga på ursprunglig plats. Eller är det bara länkadresser som ligger där?

 

Det är väldigt bekvämt med den automatiska uppdateringen i Bilder till enheterna men det känns lite obehagligt att inte kunna se var bilderna ligger så att man också kan hantera och flytta runt på traditionellt sätt.

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoto-händelser ligger under Album och innebär bara en sortering, bilderna ligger i bildbiblioteket och om du raderar ett album så raderas inte bilderna från biblioteket.

För att omstarta iCloud biblioteket i datorn, så prova med att i Bilder - Inställningar välja att bocka ur iCloud bildbibliotek, och sen bocka i igen. Detta återstartar synken.

Att antalet bilder skiljer sig åt mellan Mac och övriga enheter kan handla om att du har bildmaterial i Mac:en som inte kan överföras till iCloud bildbibliotek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får kommentaren att denna Mac har 33,7 GB lagrat i Mac:en och bara 16,7 GB kvar i iCloud dvs den förutsätter att det kommer mera för lagring istället för att Mac:en vill läsa ner det som ligger i iCloud. Jag har 50GB i nuvarande plan så det går inte att bocka i iCloud biblioteket i Bilder Inställningarna.

Kan man radera innehållet i Bilder på Mac:en eller ställer det till andra konstigheter.

Hur fungerar egentligen synkningen mellan enheterna. Sker den bild för bild och vem är master i sammanhanget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Rafael,

 

Jag hade nog ett "litet hjärnsläpp" igår för när jag testade ditt förslag så stod jag kvar som user. Därav systemprotesten mot att det kunde bli för mycket data för min plan på iCloud. Sedan gick det som sagt inte att bocka i iCloud igen. Där kanske jag får göra en tillfällig ökningen av min plan om det inte finns något sätt att komma runt problemet så att jag får igång iCloud igen.

 

När jag idag gjorde enligt ditt förslag med min fru som user kom en varning om problem med systembiblioteket. Jag kollade och såg att det fanns 2 versioner i Finder, hur det nu har uppstått. Jag bytte bibliotek och kunde sedan koppla in iCloud som hoppade igång med uppdatering. Den är inte klar så jag får återkomma om det resultatet senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har tillräckligt med utrymme ledigt på iCloud så har du förklaringen där till att du har fler bilder i datorn än på iCloud. Du kan ju köpa till mer utrymme om du vill.

 

Du kan radera bilder i datorn, om du inte är uppkopplad på iCloud så raderas bara i datorn annars raderas de på iCloud också. Så radera när du inte är uppkopplad mot iCloud. Sen tömmer du under raderade filer, Bilder har alltså en egen papperskorg som sparar raderade bilder i 30 dagar om du inte raderar dem så det är en tvåstegsprocess: 1. Radera bilder från biblioteket, 2. Radera från raderade-mappen i Bilder.

 

När du kopplar upp mot iCloud igen bör den hämta ner från iCloud och fylla Bilder.

 

Vilken som är mastern varierar. Om du är uppkopplad mot iCloud så är den enhet som utför en ändring mastern. Raderar du en bild på iPhone så radwras den bilden från alla enheter. Lägger du till en bild i Mac läggs den till i alla enheter.

 

Kopplar du upp en tom enhet mot iCloud så är iCloud mastern och fyller den tomma enheten med info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Raphael,

 

Jag följde ditt råd ovan att banta antalet bilder i Mac:en med iCloud urkopplad för att sedan koppla in iCloud igen (utan varning för utrymmesbrist). Det fungerade och iCloud matade tillbaka bilderna helt OK.

 

Med min fru som user gick ju iCloud igång när jag kopplat in "rätt" systembibliotek i Bilder. Uppdateringen mellan enheterna och Bilder i Mac:en kom igång och det hela ser ut att löpa korrekt.

En fråga jag har är hur det kan ha blivit 2 st systembibliotek? Det skiljer rätt mycket i storleken mellan de båda och totala antalet bilder verkar ha ökat rätt mycket efter sista körningen. Det finns väldigt mycket dupletter bland bilderna. Kan det ha att göra med att det finns 2 bibliotek som kanske körts vid olika tillfällen?

Det ena biblioteket ligger direkt under Bilder när man tittar med Finder medan det andra ligger i ett underbibliotek till Bilder.

Vad händer om man flyttar ett bibliotek eller helt enkelt raderar ett.

Många av dubletterna har samma bildnummer och det enda som skiljer när man tittar med info är att JPG blivit jpg? I andra dubbletter har den ena bilden ett ifyllt nyckelord medan den andra saknar nyckelordet. Det ser nästan ut som det vore kört vid olika tillfällen med olika bibliotek, hur det nu har styrts om?

 

Har du fler goda förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat runt lite efter hjälpmedel och tycker att en Powerphotos från Fat Cat software verkar kunna hantera både flera bibliotek och bilddubbletter.

 

Finns det andra bra alternativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det har blivit två bilder-bibliotek. Bilder kan bara hantera / öppna ett åt gången. Kanske det ena biblioteket kommer någonstans ifrån, lagts till av misstag på något sätt? Flyttats över från annan dator/enhet? Jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...