Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Död (?) 11" Macbook Air


Folkabuss

Rekommendera Poster

Jag har en 11" Macbook Air (Late 2010 eller Mid 2011, jag minns inte längre) som legat inaktiv ett tag då jag köpt en Imac som ny huvuddator. Jag körde den senast för kanske ett år sedan, eller ett och ett halvt, men nu är den stendöd. Det spelar ingen roll om jag har sladden i eller inte, eller om jag låter den stå på laddning ett tag.

 

Vad kan ha hänt och - framför allt - hur får jag liv i den igen?

 

Den är min "legacy-dator", med sista helt bakåtkompatibla MacOS, 10.6, och jag har massvis med filer som jag bara kan öppna med program som jag bara kan köra på den. Hilfe!

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 11" Macbook Air (Late 2010 eller Mid 2011, jag minns inte längre) som legat inaktiv ett tag då jag köpt en Imac som ny huvuddator. Jag körde den senast för kanske ett år sedan, eller ett och ett halvt, men nu är den stendöd. Det spelar ingen roll om jag har sladden i eller inte, eller om jag låter den stå på laddning ett tag.

 

Vad kan ha hänt och - framför allt - hur får jag liv i den igen?

 

Den är min "legacy-dator", med sista helt bakåtkompatibla MacOS, 10.6, och jag har massvis med filer som jag bara kan öppna med program som jag bara kan köra på den. Hilfe!

 

/J

Testa att nollställa SMC.

  1. Tryck på Skift-Kontroll-Alternativ till vänster på det inbyggda tangentbordet och tryck sedan in strömbrytaren samtidigt. Håll ned dessa tangenter och strömbrytaren i tio sekunder.
  2. Släpp alla tangenter.
  3. Slå på Mac-datorn igen genom att trycka på strömbrytaren. (Ha då i laddaren)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skruva upp baksidan, koppla ifrån batteriet.

Anslut laddaren.

Är datorn fungerande kan du nu starta datorn.

 

Händer att dränerade batterier hindrar datorer att starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har tillgång till filerna på externt lagringsmedium, och alltså inte måste ha igång just din 11" Macbook, kan du prova att köra Snow Leopard (eventuellt serverversionen) virtuellt på din modernare imac med lämpligt virtualiseringsprogram.

(VMware Fusion, Parallels (inte Lite-versionen, den klarar inte 10.6 - tror jag), Virtualbox (gratis men kanske inte riktigt lika kompetent)

Är det PowerPC-program du måste använda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

Skift-Kontroll-Alternativ-metoden får jag inte att fungera.

 

Var får jag tag i fem-uddig Torx i rätt storlek, så att jag kan skruva upp baksidan?

 

Det är allt möjligt gammalt jag vill öppna/köra. Nu omedelbart så är det texter jag skrivit i Appleworks (och t.o.m. Clariswork) som gick att öppna med tidigare versioner av Pages. Nuvarande version vill inte. Men det dyker även upp annat gammalt då och då. Jag har haft Mac sedan början av 90-talet och det är omöjligt att förutspå vad gammalt jag plötsligt får lust att gräva fram. Ibland vill jag t o m köra Classic-program.

 

Dessutom gillar jag min Air och vill gärna ha fart på den.

 

Jag ska ha virtualisering i tankarna om inget annat vill fungera. (Jag tror det mesta finns säkerhetskopierat.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Jag har köpt en Pentalobe-mejsel och skruvat bort undersidan nu.

 

Att bara koppla ur batteriet och starta med laddare funkar inte.

 

Men jag tolkar diverse som jag kan se som att datorn kan känna av om baksidan är borttagen - och gissningsvis vägrar att start då. Eller? Och det går inte att sätta tillbaka baksidan utan att batterikontakten återsluts...

 

Jag antar att jag alltså behöver ta ur batteriet. Och vad jag förstår så sitter det med ett antal Torx. Vanliga sexuddiga denna gång. Jag har ingen mindre än T10, så då får jag köpa det i morgon...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men jag tolkar diverse som jag kan se som att datorn kan känna av om baksidan är borttagen

 

 

Nej det gör den inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

 

Då ska jag dubbelkolla att laddaren verkligen funkar innan jag går vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar inte datorn när du ansluter laddaren med urtaget batteri, så:

*Trasig laddare, kolla med annan dator

*Trasigt I/O kort (det lilla kortet laddaren ansluts till

*Trasigt logic-kort (moderkortet)

 

 

Lyser dioden på laddaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyser dioden på laddaren?

 

Nej, minsann, det gör den inte! (Tänkte inte på det.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste du öppna Appleworks-filer omedelbart kan du prova med Libreoffice, för ett tag sedan la de in stöd för detta. Funkade bra på min frus pluggdokument som skrevs på en uråldrig Powerbook G4. (Kan inte svara för hur Libreoffice klarar komplexa dokument, inte heller vet jag om hon har provat något från Clarisworks även om det nog kan tänkas vara en del dokument som har ursprung från sent 90-tal (fast då inte powerbooken))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyser inte dioden, har du ingen ström från laddaren.

Behöver inte bero på laddaren.

Även döda logic kan göra att dioden inte lyser.

 

Börja med att kolla laddaren, du kan testa den med vilken 11" och 13" macbook med magsafe-kontakt du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag chansade och köpte en ny laddare. Det funkade!

Tack för alla förslag och ledtrådar!

 

När jag slog på den så hade klockan "nollat" sej (till typ 1/1-2001). Finns det ett eget litet batteri för klockan mm, som jag behöver byta, eller går allt på det stora batteriet?

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag chansade och köpte en ny laddare. Det funkade!

Tack för alla förslag och ledtrådar!

 

När jag slog på den så hade klockan "nollat" sej (till typ 1/1-2001). Finns det ett eget litet batteri för klockan mm, som jag behöver byta, eller går allt på det stora batteriet?

 

/J

 

 

Ställ in klockan igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...