Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stor bokstav på användarkontot


Gäst anonymacy

Rekommendera Poster

Gäst anonymacy

Förr om åren är jag rätt säker på att det gick att ha stor bokstav på användarkontot. På något sätt har jag själv lyckats att få till det i alla fall.

 

Men när jag nu gör "rena" installationer av MacOS så verkar denna möjlighet vara borta. MacOS autokorrigerar användarnamnet till att börja med liten bokstav. Man undrar ju vem på Apple som varit så gemen att ta bort den här möjligheten...

 

;-)

 

Är det någon som kan någon work-around? Från vilket OSX började det här att gälla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har nog alltid varit så eftersom Mac OS X aldrig har varit skiftlägeskänsligt som default. Jag kan i alla fall inte påminna mig om något annat. Kontonamnet till Finder kan förstås ha stora bokstäver. Men det är väl inte kontonamnet i Finder du menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har stor bokstav på huset

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Jag har stor bokstav på huset

 

 

Exakt. Min tjej har stor bokstav på huset. Mycket snyggare. Och jag vet att jag har haft det tidigare så jag vet att det tidigare har gått göra direkt med användarkonton efter en "ren installation", dvs när man ställer in det första användarkontot.

 

Hursom haver så har jag hittat två artiklar (1, 2) som beskriver varsin lösning på problemet. Mitt intresse är ju kapitalt så det är bäst att jag testar det direkt (ska bara göra en backup först)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Det har nog alltid varit så eftersom Mac OS X aldrig har varit skiftlägeskänsligt som default. Jag kan i alla fall inte påminna mig om något annat. Kontonamnet till Finder kan förstås ha stora bokstäver. Men det är väl inte kontonamnet i Finder du menar?

 

Användarnamnet / Hemmappens namn / Kontonamnet i Finder = Samma sak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Användarnamnet / Hemmappens namn / Kontonamnet i Finder = Samma sak?

Alltså, om man skapar ett konto med namnet Nils Nilsson som kommer det per default att få heta nilsnilsson. Se dump. Men man ska så klart kunna gå in och ändra det i rutan där det står nilsnilsson. Man kan lista datorns konton med följande terminalkommando:

dscl . list /Users | grep -v '^_'

post-28798-0-05401700-1509896180_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gement av Apple bara ha gemenener, man kan bli versal för större. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr om åren är jag rätt säker på att det gick att ha stor bokstav på användarkontot. På något sätt har jag själv lyckats att få till det i alla fall.

 

Men när jag nu gör "rena" installationer av MacOS så verkar denna möjlighet vara borta. MacOS autokorrigerar användarnamnet till att börja med liten bokstav. Man undrar ju vem på Apple som varit så gemen att ta bort den här möjligheten...

 

;-)

 

Är det någon som kan någon work-around? Från vilket OSX började det här att gälla?

Du menar på ett användare (admin, user, osv) i datorn. Ja, det har alltid gått. Det är om de tagit bort det nu då på senare tid, men annars är det väl bara att byta. Det kan du göra i Systeminställningar->Användare & Grupper... Se till att hänglåset är upplåst och högerklicka på dig i vänsterspalten -> avancerat. Eller ändra i Terminal.

 

Använder också alltid storbokstav på användarnamnet - även om det inte är jätteviktigt så. Du kan logga in med både “Anonymacy” och “anonymacy”. Det har inget med case sensitive.

 

Det vanliga (oavsett macOS, GNU/Linux, *BSD, osv) är att man oftast har småbokstäver på avändarnamnet, och man har ju sen det som är Fullständigt namn, där det brukar så med hela namnet istället (ie “Anonymacy Anonsson”).

 

I Terminal som inloggad får du då, t ex:

[anonymacy@yourhost] ~$

Medans på de ställen ditt namn skall visas, står det: “Anonymacy Anonsson”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...