Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med import av bilder, problem som ändras hela tiden......


racer2racer

Rekommendera Poster

Jag blir verkligen inte klok på detta. Har irrat omkring i andra trådar men det är nog här jag skall vara.

 

Jag tar problemet från början. Har en iMac 27, mitten 2010 med 10.10.5 installerat som funkar utan problem. Backup har jag från TimeMachine, en backup som funkar eftersom jag fick installera om systemet för en tid sedan.

 

Nu har jag även en iMac 27, sent 2015 med High Sierra installerat. Med flyttassistenten flyttade jag då filerna från min backup till denna dator men programmet Bilder ignorerade en massa filer, bl.a alla videos och jag tagit med min iPhone.

 

Så här såg det ut efter importen,

 

post-8629-0-97768800-1509712376_thumb.jpg

post-8629-0-84386000-1509712434_thumb.jpg

 

Testade senare att koppla upp kameran där samtliga bilder och filmer finns kvar och det visar sig att Bilder inte läser in dessa alls, dvs som om dom inte finns.

 

Nåväl, kopplade upp min iphone mot min gamla dator och döm om min förvåning då det nu ser ut så här där, märk väl att dom har blivit nerladdade tidigare så det har funkat.....

Första bilder från mitt bibliotek på datorn och den andra hur det ser ut nu när jag kopplar upp min telefon.......

 

post-8629-0-03722000-1509712762_thumb.png

post-8629-0-65808900-1509712787_thumb.png

 

igår var det inga problem med detta men nu efter min uppdatering av iOS 11.1 har detta skett.

 

Det blev ett långt inlägg men jag har försökt vara tydlig..........

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir verkligen inte klok på detta. Har irrat omkring i andra trådar men det är nog här jag skall vara.

 

Jag tar problemet från början. Har en iMac 27, mitten 2010 med 10.10.5 installerat som funkar utan problem. Backup har jag från TimeMachine, en backup som funkar eftersom jag fick installera om systemet för en tid sedan.

 

Nu har jag även en iMac 27, sent 2015 med High Sierra installerat. Med flyttassistenten flyttade jag då filerna från min backup till denna dator men programmet Bilder ignorerade en massa filer, bl.a alla videos och jag tagit med min iPhone.

 

Så här såg det ut efter importen,

 

attachicon.gifIMG_2642.JPG

attachicon.gifIMG_2644.JPG

 

Testade senare att koppla upp kameran där samtliga bilder och filmer finns kvar och det visar sig att Bilder inte läser in dessa alls, dvs som om dom inte finns.

 

Nåväl, kopplade upp min iphone mot min gamla dator och döm om min förvåning då det nu ser ut så här där, märk väl att dom har blivit nerladdade tidigare så det har funkat.....

Första bilder från mitt bibliotek på datorn och den andra hur det ser ut nu när jag kopplar upp min telefon.......

 

attachicon.gifSkärmavbild 2017-11-03 kl. 13.14.04.png

attachicon.gifSkärmavbild 2017-11-03 kl. 13.05.37.png

 

igår var det inga problem med detta men nu efter min uppdatering av iOS 11.1 har detta skett.

 

Det blev ett långt inlägg men jag har försökt vara tydlig..........

 

 

......och inte nog med det, nu läser BILDER in 4000 bilder från kameran som den vill jag skall importera fastän dom redan är importerade..........??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde använda bildbiblioteket i iCloud i stället för att flytta manuellt. Se också till att alla bilder kopieras till bildbiblioteket genom att ställa in det i Bilders inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde använda bildbiblioteket i iCloud i stället för att flytta manuellt. Se också till att alla bilder kopieras till bildbiblioteket genom att ställa in det i Bilders inställningar.

 

Så du menar om jag flyttar alla bilder till iCloud och kör Bilder därifrån kommer det att funka? Låter ju konstigt om inte två Apple produkter kan kommunicera med varann......dvs en iMac och en iPhone!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så du menar om jag flyttar alla bilder till iCloud och kör Bilder därifrån kommer det att funka? Låter ju konstigt om inte två Apple produkter kan kommunicera med varann......dvs en iMac och en iPhone!

 

Det är värt ett försök. Jag tror att du kommer att få mindre strul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som det har blivit fel i Bilder-biblioteket när du hämtade in det från TimeMachine. Jag kan inte svara på varför. Har du några bilder / filer som ligger utanför Bilder-biblioteket och länkarna har brutits, och därför hittar inte Bilder dem utan ger det resultat du ser. Prova att i din tidigare dator samla ihop allt inuti biblioteket, så det inte blir länkar till bilder utanför, och sen hämta in det biblioteket på nytt.

 

Jag vet inte varför den inte kan importera från din telefon, jag har inte upplevt något problem med det.

 

Du kan ju prova säker start, det kan lösa många problem (och bör göras innam varje uppdatering av OS) - håll ner shift och starta datorn.

 

Du kan prova Skivkontroll för att säkerställa att allt fungerar på skivan.

 

Och i värsta fall om inget verkar lösasig, installera om systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...