Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför börjar Meddelanden i Mac skicka som sms?


jan.s

Rekommendera Poster

Jag har återställt min dator mha en CCCkopia. Om det har med detta att göra vet jag inte men Meddelanden till Appleenheter (blå meddelanden) har plötsligt börja sändas som sms (gröna dito). Dessutom kommer dessa aldrig fram.

 

Så..Hur avgör Meddelanden om den ska skicka sms eller meddelanden? Hur avgörs mao om det finns en ios- eller osxenhet som adressat? Har forumet någon teori varför detta plötsligt händer och hur fixar jag till det?

post-48757-0-30780600-1509526596.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var menar du? I kontakter? De borde vara desamma iom att jag använder iCloud. Säkert start på datorn för att fixa eller har du annat förslag?

Jag har fler datorer med detta verkar bara vara en som är drabbad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den drabbade datorn har tappat kontakten med telefonen och behöver ställas in igen. Så gör om inställningarna för Meddelanden på den drabbade datorn. Logga ur från iCloud och sen logga in igen och ställ in allt på nytt, även kopplingen mellan datorn och telefonen.

Logga ut genom Meddelanden - Inställningar - Konton - Apple ID - Logga ut.

När det gäller frågan om hur datorn kan veta mellan iOS och OSX enheter - det vet den inte för iMessage, de behandlas på samma sätt. Däremot känner datorn igen en iPhone, dvs kan skicka SMS till en iPhone om en iPhone finns i närheten och är inkopplad (blåtand och Wifi på!). Datorn kan inte skicka SMS direkt utan går via telefonen eftersom telefonen har koppling till mobilnätet för SMS, det har inte datorn. Så datorn skickar till telefonen först som sen skickar vidare till mottagaren. Då behöver telefonen och datorn vara inkopplad / synkade i varandra.

Om mottagarens nr inte är kopplad till iMessage så blir det ett SMS.
Det kan också bli ett SMS om telefonen är inställd på att skicka SMS om iMessage inte kan skickas, t ex om iMessage är avstängt på mottagarens telefon eller om mottagarens telefon inte är påslagen så att iMessage inte kommer fram. Då försöker Meddelanden skicka iMessage först, och lyckas det inte så provar Meddelanden att skicka som SMS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, tackar och bockar. Är inte på plats förrän på söndag men hotar hustrun med att jag måste ila ut på landet och testa..:-D

 

Iofs , kan logga på denna fallerande datorn via teamviewer och göra handgreppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabba ryck. Nu funkar det. Jag var helt enkelt inte påloggad till iMessages. Tack för hjälpen och klarläggandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...