Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac accepterar inte lösenord


TB-000

Rekommendera Poster

Idag accepterar min iMac inte längre mitt lösenord (vid uppstart).

 

Jag har USB-tangentbord med numerisk del. Alla tangenter verkar fungera för jag får en cirkel i lösenordsraden för varje tangent jag trycker på. Uppe till höger på skärmen visas "Swedish - Pro" och en tangentbordikon så tangentbordsmappningen verkar också rätt.

 

Jag har kört High Sierra ett par veckor utan problem. Jag har också startat om flera gånger tidigare med High Sierra utan problem.

 

Datorn är en iMac 2105 om det har någon betydelse.

 

Jag kör FileVault så innan jag låst upp disken med mitt lösenord kan man inte komma åt datorn med t.ex. ssh.

 

Jag har försökt att starta om - samma problem.

Jag har försökt säker start - samma problem.

 

Hur fixar jag det här?

 

Tack på förhand till er som svarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innehåller ditt lösenord några tecken vars placering skiljer sig mellan olika tangentbordslayouter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du FileVault borde du ha kryssat i att tillåta upplåsning/återställning med hjälp av Apple-ID, något du har testat?

Starta datorn, vänta en stund vid inloggningsrutan utan att fylla i något så bör alternativ för inloggningsproblem visas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litet återkoppling om hur det gått:

 

Jag lyckades låsa upp datorn och logga in med hjälp av återställningsnyckeln för FileVault. Efter att på det viset ha loggat in och ändrat lösenord, gjorde jag en test med att starta om datorn för att se om problemet var löst.

 

Nu startade iMacen inte alls. Helsvart skärm. Inget äpple eller något annat. Inga start-ljud. Däremot kunde jag på ethernet-switchen se att ethernet-uttaget i datorn kom igång.

 

Det blev ett långt samtal till Apples support. Efter att ha nollställt NVRAM lyckades vi få iMacen att starta recovery. Däremot gick det inte att låsa upp "Macintosh HD" i Recovery (varken med lösenordet eller med återställningsnyckeln).

 

Det slutade med att jag raderade "Macintosh HD", installerade om macOS och återställde iMacen från TimeMachine säkerhetskopian. (Också ett sätt att fördriva tiden på en söndag... :( )

 

Nu verkar iMacen fungera igen, men jag har ingen aning om vad som egentligen hände. Är allt fixat nu, eller är det bara en tidsfråga innan det strular igen? :fundersam:

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innehåller ditt lösenord några tecken vars placering skiljer sig mellan olika tangentbordslayouter?

 

Nej. Jag har på tidigare datorer med andra OS haft problem med tangentbordslayouten och lösenord (Y och Z byter plats om man får tyskt tangentbord), så jag har aktat mig för alla tecken jag vet att byter plats mellan vanliga tangetbordslayouter.

 

(Å andra sidan skulle den få för sig att köra DVORAK istället för QWERTY så byter väl alla tangenter plats.)

 

Jag tror dock inte att det var tangentbordslayouten som var problem. Den visade ju hela tiden att tangentbordet var "Swedish - Pro". Mina fortsatta problem när den inte ville starta alls tyder ju inte heller på tangentbordslayout som boven i dramat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...