Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tangentbord/platta fungerar ej vid återställning


benkebona

Rekommendera Poster

Jag har råkat ur för något som jag aldrig hört talas om förut.

Jag har precis skaffat mig en ny iMac 27tum och ska då sälja min "gamla" iMac från 2011.

Jag gjorde en "Bootbar" USB-sticka med High Sierra på, samma OS som är installerat redan på maskinen. Jag vill använda stickan till att göra en ren installation.

Allt startar normal, trycker ALT på tangentbordet och jag får då välja varifrån jag vill boota. Helt enligt plan. Observera att tangentbordet fungerar från start.

En bit in i "laddningen" av data från stickan så kommer det plötsligt upp en "animation" om att jag ska slå på tangentbord och mus. Inget mer händer utan allt stannar bara upp i väntan på mitt "agerande". Jag försöker göra allt med tangentbord och platta för att "trigga" BT-kopplingen men ingen lycka...

Ibland (har provat ett antal ggr) så kommer "snurrhjulet" fram, precis som om den hittat enheterna men den verkar fastna i detta läge. Kommer inte vidare. Har provat att använda mitt nya tangentbord/platta men ingen framgång. Bytt batterier, "no joy"...

När jag sedan startar om maskinen med norsk reset så startar allt upp normalt, tangenbord/platta "checkar" in normalt och allt funkar som det ska.

Vad är det som händer? Jag misstänker något med BT men hur sjutton kontrollerar/åtgärdar man något sånt här?

Jag har ingen orsak att misstänka något fel med stickan. Tror jag....

Kom på iden om att skaffa ett tangentbord med svans men sådan säljs ju inte mera...

En intressant sak som inträffade var att efter jag gjort stickan och startat om så funkade allt som det skulle men då såg jag att HD fortfarande hette Yosemite så jag avslutade, startade upp normalt, döpte om disken till High Sierra och startade om igen. Sen började det hela. Ha, där fick jag...

Observera att samma sak händer om jag trycker Cmd-R vid uppstart.

Någon som hört talas om detta förut eller har några ideer om hur man går vidare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det den nyare iMacen du har problem med?

Om inte så skall vi se vad iMac mid2011 har för krav

 

Essentials

Family: iMac/eMac

Codename: ?

Gestalt ID: 406

Minimum OS: 10.6.6

Maximum OS: 10.10.4

Introduced: May 2011

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde fungera med vilket USB-PC-tangentbord som helst om du vill testa.

 

Tangentbordsmappningen (vilken tangent som har vilken funktion) kan bli litet fel med PC-tangentbord, men det kanske du kan leva med om du kommer vidare. Kommer du vidare kan du byta till trådlöst tangentbord senare.

 

Några rimligt billiga USB-PC-tangentbord:

http://www.clasohlson.com/se/Tangentbord/38-7249

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-

natverk/datortillbehor/tangentbord/tangentbord-med-sladd/plexgear-s-109-tradbundet-tangentbord-svart-p94756

https://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator-o-tv-spel/tangentbord/kontor/logitech-mk120

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för tipsen. Är på resande fot just nu men ska kolla om det funkar med ett tangentbord/mus från PC. Får kolla det på tisdag kväll. Återkommer med resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Använde tangentbord/mus med svans från en PC och vips så gick allt kalas. Inga problem att "koppla" in original tangentbord/platta efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...