Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska sälja min Imac och vill spara alla filer, bilder på extern HD


Poder1

Rekommendera Poster

Hej,

 

Som rubriken lyder så vill jag spara alla personliga filer på extern HD. Det finns ett program som heter Time Machine men eftersom jag inte behöver spara några inställningar eller liknande utan bara vill ha kvar mina dokument och bilder så undra jag om t det finns lättare sätt att gå tillväga?

 

Vill vara säker på att inte missa några dokument.

Har importerat bilder genom Iphoto och undrar om jag måste exportera dom eller om dom följer med om jag kopierar hela hårddisken och lägger in på extern HD?

 

Tack på förhand!

Hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är dock att Time Machinär det snabbaste och enklaste sättet om du vill vara bekväm. Bara sätta i en disk starta och sedan sätta in den nya maskinen och köra. Kan inte bli enklare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för tipsen!

Är det någon skillnad mellan att kopiera hårddisken rakt av till en extern HD

mot att använda CCC/ Time machine?

Vill bara rädda filer-inga inställningar, program eller så från den gamla datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklaste och snabbaste sättet att spara mappar/filer är att helt enkelt dra de mappar/filer du vill spara till den externa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det borde ju vara enklast så. Hittar dock inte bilder jag importerat genom Iphoto- vet inte vilken mapp dom läggs i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det borde ju vara enklast så. Hittar dock inte bilder jag importerat genom Iphoto- vet inte vilken mapp dom läggs i.

Det som kan hända när man bara drar över dem fr disk->disk är att det kanställa till med lite datum och rättigheter osv. Plus att du missar ju att ha en bra bootbar disk du kan ha till sen/senare.

 

Bilderna i iPhoto ligger i en databas. Du får exportera alla först till en lämplig folder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är tanken att skaffa en ny Mac och få över allt till denna eller ge upp Mac helt och köra Windows eller annat operativsystem istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är tanken att skaffa en ny Mac och få över allt till denna eller ge upp Mac helt och köra Windows eller annat operativsystem istället?

 

Har en MacBook som jag använder med egna inställningar- så min Imac har jag tänkt sälja men behålla alla dokument+ bilder.

 

 

Ok då får jag exportera bilderna från Iphoto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...spara alla personliga filer på extern HD.

Ok då får jag exportera bilderna från Iphoto.

Stoppa i din disk och exportera dem direkt dit, till den externa. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man väljer att exportera bilder istället för att helt sonika flytta hela iphoto-biblioteket, se till att exportera bilderna med typen Aktuell eller Original, annars kodas de väl om allihop vilket tar hiskelig tid och sänker kvaliteten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...