Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Riktigt bra hushållstips


Semmelman

Rekommendera Poster

Usch ja aceton, det är ju nåt så överjävligt! Konstigt det inte är förbjudet, känns som det dödar alla hjärnans hjärnceller på tio minuter ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill slippa stå skrapa is på bilen när du ska till jobbet.

 

Gå till apoteket eller Kjell&Co och köp en flaska isopropylalkohol 1 lit kostar 129:-

 

Blanda med vatten och en matsked diskmedel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Husmodern gråter om hon får höra att ni använder kemikalier. Tanken med husmorstipsen är ju att man ska använda det som finns i skafferiet.

 

Nu har jag inte provat med etiketter men färsk citron och ättikssprit brukar ju vara klassiker om man vill bli av med lite grövre saker. Lägg i en bytta och låt stå över natten, kan slänga i lite bakpulver...verkligen intressant att veta om det funkar. Cocacola över natten fräter på det med.

Hur länge lät du olivoljan verka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till apoteket eller Kjell&Co och köp en flaska isopropylalkohol 1 lit kostar 129:-

Jag köpte en liter för 70,- B)

 

Behövde, och ville ha en liter. Började kolla runt lite. Och på apoteket fanns en 250ml för 50-60,-. Sen fick jag tipset om färgbutiken. Och där hade dem. I 20L-dunkar för drygt 1.200,- :blink:

 

Men de sa att jag kanske kunde fråga någon av dem som brukade köpa sånt. Det finns en reklamfirma här som använder det (ta bort reklam på bilar t ex) Fick köpa en liter av dem för 70,-. :yeahbaby:

 

Perfekt att ha hemma, f f a till datorerna. Göra rent då man byter kylpasta på CPU osv. :yeahbaby:

 

 

Bra att veta att Kjell hade det med. Tack! :crossfingers::ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Husmodern gråter om hon får höra att ni använder kemikalier. Tanken med husmorstipsen är ju att man ska använda det som finns i skafferiet.

Jo, det är väl bra det med. Använder sånt med när man kan. Köper inget xtra om det funkar med vanliga hushållskemikalier - t ex Ättiksprit, citronsyra osv. :yeahbaby:

 

Men jag vägrar hälla på Ättiksprit på datorn. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill slippa stå skrapa is på bilen när du ska till jobbet.

 

Gå till apoteket eller Kjell&Co och köp en flaska isopropylalkohol 1 lit kostar 129:-

 

Blanda med vatten och en matsked diskmedel

 

 

Blir inte det lite som att hälla spolarvätska i en sprayflaska? Minus diskmedlet, men det kanske det är i spolarvätska vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
sevensleeper

Jag har fått gröna alger på min altan. Det är första gången (altanen byggdes sommaren 2015). Jag har läst att man kan använda ogräsättika (här) - är det någon som har erfarenhet av det eller har något annat tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara borstat med såpa å ljummet vatten. Kan tänka mig att inoljning av träet motverkat algbildning i viss grad. Å det är ju bra för trä f ö så det kan inte va fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
10 minuter sedan, Semmelman säger:

Jag har bara borstat med såpa å ljummet vatten. Kan tänka mig att inoljning av träet motverkat algbildning i viss grad. Å det är ju bra för trä f ö så det kan inte va fel.

Jag har inte oljat altanen (orkade inte då den är 100 m2). Det är dock tryckimpregnerat virke. Ska testa med sopa och vatten och se om det försvinner. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer inte se ut att gått bort helt när du är klar, men när det torkat så är det så lite kvar så man kan leva med det - det kommer m a o inte se ut som nytt.

(du kan testa hälla i lite ättika oxå på halva altanen så ser du om det gör nån skillnad, kan ju inte bli sämre)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
7 minuter sedan, Semmelman säger:

Det kommer inte se ut att gått bort helt när du är klar, men när det torkat så är det så lite kvar så man kan leva med det - det kommer m a o inte se ut som nytt.

(du kan testa hälla i lite ättika oxå på halva altanen så ser du om det gör nån skillnad, kan ju inte bli sämre)

Ok, tack. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...