Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Riktigt bra hushållstips


Semmelman

Rekommendera Poster

Ni köper kanske senap i glas och de där glasen är verkligen bra å snygga dricksglas men på senare tid har Slott börjar använda sig av starkare klister på sina etiketter känns det som, det tar en herrans tid ta bort dem med bensin, förr kunde man även köra glasen i diskmaskin tio ggr så var etikettresterna borta (alltså jag sträckdiska dem inte tio ggr utan använde glaset emellan) men idag kan man diska hundra ggr å de sitter kvar. Så efter googling testa jag med matolja, nja, t-röd, sådär, något bättre än bensin men sen så testa jag spruta på 5-56, heureka! Jäklar vad bra det funkade, spruta på, torka bort med papper, klart! Ja diska efteråt för juicen eller mjölken smakar nog inte så gott tillsammans med 5-56.

Så klisterrester --> 5-56!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni köper kanske senap i glas och de där glasen är verkligen bra å snygga dricksglas men på senare tid har Slott börjar använda sig av starkare klister på sina etiketter känns det som, det tar en herrans tid ta bort dem med bensin, förr kunde man även köra glasen i diskmaskin tio ggr så var etikettresterna borta (alltså jag sträckdiska dem inte tio ggr utan använde glaset emellan) men idag kan man diska hundra ggr å de sitter kvar. Så efter googling testa jag med matolja, nja, t-röd, sådär, något bättre än bensin men sen så testa jag spruta på 5-56, heureka! Jäklar vad bra det funkade, spruta på, torka bort med papper, klart! Ja diska efteråt för juicen eller mjölken smakar nog inte så gott tillsammans med 5-56.

Så klisterrester --> 5-56!

Ja, den är nog bra. WD40 är samma skıt. Har inte provat, men det löser ju upp en hel del.

 

Bensin (medicinsk bensin, Apoteket) är inte så bra att ta bort etiketter med, men resterna efter att man pillat bort etiketten så got man kan. Jag har Isopropanol hemma - det bortde funka rätt bra med. ^_^

 

Men annars - burkar med ettiketter... Jag brukar bara ställa dem i diskhon med (riktigt) varmt vatten - och sen får de stå där. Nästa gång man kommer dit, &/el dagen därpå, så brukar etiketterna ligga brevid, eller stå brevid - men släppta från glaset.

 

Man skulle kanske kunna ta ett sånt rakblad man har till fönster och sånt, och karva bort det mesta för hand om det sitter ordentligt? Då borde det räcka med bensinen sen för att ta sista.

 

Skall prova lite WD40 nästa gång. :)

 

 

 

Är du husmor? Kör inte du Taxi? :rolleyes:^_^:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni köper kanske senap i glas och de där glasen är verkligen bra å snygga dricksglas men på senare tid har Slott börjar använda sig av starkare klister på sina etiketter känns det som, det tar en herrans tid ta bort dem med bensin, förr kunde man även köra glasen i diskmaskin tio ggr så var etikettresterna borta (alltså jag sträckdiska dem inte tio ggr utan använde glaset emellan) men idag kan man diska hundra ggr å de sitter kvar. Så efter googling testa jag med matolja, nja, t-röd, sådär, något bättre än bensin men sen så testa jag spruta på 5-56, heureka! Jäklar vad bra det funkade, spruta på, torka bort med papper, klart! Ja diska efteråt för juicen eller mjölken smakar nog inte så gott tillsammans med 5-56.

Så klisterrester --> 5-56!

 

Då borde lacknafta fungera lika bra då det är i stort sett samma sak. Men billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte btw att vattenkokaren blir sopren om man kokar upp vatten med en matsked citronsyra, samma som man har till bakning. Apropå husmorstips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske, testade inte lacknafta, testade bensin och T-röd som är lite åt det hållet men 5-56 funka bäst.

 

Jo iEric etiketter på andra glasburkar lossnar oftast i disken men den här senapsetiketten är av någon ovanlig stark och seg sort, glasen har ju gått i diskmaskin några ggr så etiketten till största del är borta men kvar sitter limmet som hade tagit en timme att ta bort med bensin å papper, papper som till slut bara smular sig och man blir förbannad... nu spruta på 5-56, låta verka nån sekund, gnid bort med papper, perfekt!

 

...tittade på burken nu, det var WD40... :D Men 5-56 funkar nog det med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Metyletylketon funkar också på det mesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De etiketter jag sätter på honungsburkarna, ska bara dras av, lägger man burken i vatten så är det lögn i h-e att få bort dem.

Har ni prövat få bort dagens etiketter utan kemikalier?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Metyletylketon funkar också på det mesta.

 

Frågan är om det kvalificerar som husmorstips, det är väl mera ett experttips, inte många som har metyletylketon stående hemma, knappt ens i affärerna... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Frågan är om det kvalificerar som husmorstips, det är väl mera ett experttips, inte många som har metyletylketon stående hemma, knappt ens i affärerna... :)

Det har du rätt i. Men jag kommer att tänka på den här.

 

post-66896-0-07543000-1509205771_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

...å DÄR lämnade vi husmodern. :whistling:

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat husmorstips, som dock kommer från min far... Får ni sånt där svart gnugg från Trisslotter på era vita tallrikar? I så fall kan det enkelt tas bort med matolja - för det är svårt att diska bort. (här funka matolja bra till skillnad från etikettklistret)

Jag tror det funkar oxå om tjejen spillt kajal i handfatet etc, fett löser fett.

 

 

Ett till, smutsfläckar på bilsätet? Ljummet vatten och lite såpa i, doppa en svamp å få upp lite skum och borsta försiktigt in på sätet, låt torka eller ev torka upp med ren handduk, klart! Perfekt, sätet blir som nytt inklusive en lätt impregnering som skyddar mot framtida smuts.

 

 

Ett till, disiga eller repiga CD-skivor, lyktglas etc saker av genomskinlig plast, ta inte tandkräm och gno, det finns bättre medel. :D

 

 

Dålig lukt i kylskåpet, garderoben? Ställ in/fram glas med lite bakpulver i, eller vinäger. Vinäger f ö är undermedel till mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då borde lacknafta fungera lika bra då det är i stort sett samma sak. Men billigare.

Både lacknafta och thinner är bra kandidater. :yeahbaby::)

 

...tittade på burken nu, det var WD40... :D Men 5-56 funkar nog det med.

WD40 och 5-56... Same-same, but different - som de sa i den gamla Kenoreklamen. :)

 

Det är samma sak - lite ungf som Cola och Pepsi, Expressen och Aftonbladet, osv.

 

5-56 lukar Jenka (tuggumi), och WD40 luktar lite vanilj. Jag föredrar WD40. inte lika frän i lukten, gör jobbet, och sen finns det en större behållare av den (om man behöver) med en rätt bra pip/sprayanordning. Sen finns det en “MoS2”-spray.... Den är riktigt bra. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får ni sånt där svart gnugg från Trisslotter på era vita tallrikar?

Nope! Jag använder inte tallrikar för att skrapa lotter. Oftast en sån liten plastskrapa, eller på min stora nyckelring, så har jag ett E i mässing. Perfekt att skrapa med. Man tar en Trisslott i 2 skrap. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå oljor, den absolut finaste oljan är vapenolja, den tränger in ordentligt i det finaste hålrum och smörjer, kommer inte ihåg vad jag lagat med den men nånting finmekaniskt på bilen har jag räddat. Har man inte låsolja till hands men vill smörja nåt lås så är vapenoljan lika bra om inte bättre.

 

Apropå oljor, silikonspray smörjer upp långsamma bilbälten och gummilister på bilen till vintern, perfa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undvik oljor och konsistensfett till gängor. Blir det stopp i en skadad gänga kan man spränga både "bult" (skruv) och infästning/mutter. Bättre med grafit från en blyertspenna. Inte direkt husmorstips men ändå användbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Apropå oljor, den absolut finaste oljan är vapenolja, den tränger in ordentligt i det finaste hålrum och smörjer, kommer inte ihåg vad jag lagat med den men nånting finmekaniskt på bilen har jag räddat. Har man inte låsolja till hands men vill smörja nåt lås så är vapenoljan lika bra om inte bättre.

 

Apropå oljor, silikonspray smörjer upp långsamma bilbälten och gummilister på bilen till vintern, perfa!

Symaskinsolja är en annan favorit jag brukar ha hemma. Bra bland annat till gnisslande gångjärn i dörrar.

 

Silikonspray är fruktansvärt potent. En halv droppe borde i teorin kunna bota vilken reumatiker som helst. Får man ack så lite på golvet är det hopplöst att få bort och området bör spärras av i en månad på grund av akut halkrisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Husmorstips är för mig de där små grejerna som knappast utgör gränsen mellan succé eller fiasko, som nästan är onödiga men ändå ack så tillfredsställande i vardagen.

 

Så här kommer ett som är passande en lördagkväll.

 

När man blandar dipp påsar med gräddfil så tenderar pulvret att hamna lite varstans, framförallt på skålens kanter, eller klumpa ihop sig i botten av skålen. Lösningen är att köpa gräddfil från Wapnö, eller annat mejeri som har liknande förpackningar. Då kan man öppna helt i toppen, hälla i pulvret och röra om i förpackningen, för att sedan klämma ut den färdiga dippen i skålen.

 

Varsågoda :)

 

post-66896-0-24144500-1509213928_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Undvik oljor och konsistensfett till gängor. Blir det stopp i en skadad gänga kan man spränga både "bult" (skruv) och infästning/mutter. Bättre med grafit från en blyertspenna. Inte direkt husmorstips men ändå användbart.

Husfarstips?

 

Men det kanske är sexistiskt? Man borde nog utgå från att oljor, gängor med mer ingår i husmorssysslor år 2017 samt att dessa kan utföras av såväl mor som far i huset*.

 

* Men knappast begränsat till dessa. Självklart kan ensamstående, homosexuella, samtliga versioner av hen samt camel-fuckers nyttja alla dessa underbara färdigheter under samlingsnamnet husmorstips.

 

(På tal om att EU:s förordning om den gemensamma marknaden, tillämpning av handelsnormerna för ägg, saknar ett tydligt genusperspektiv. Och andra liknande problem.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T-röd är bra för vissa fläckar speciellt för att det inte "smälter" plaster som lacknafta kan göra, lite varning för det. En flaska T-röd kostar ingenting och räcker i minst femti år. (min är >25 år gammal och halvfull)

 

Släng inte kaffesump utan lägg i öppen plastpåse, gratis och superb handtvätt det tvättar bort allt t o m färger och återfettar händerna, det vet varenda grafiker/konstnär.

 

Karlsson klister kan ibland va bättre klister än moderna s k superklister, tänker på "feta" plaster är väldigt svårlimmade men då kan det klassiska åsneklistret kanske funka bättre. Troligen inte för feta plaster är skitsvårt, men man kan alla fall försöka. Ett alternativ kan va att försöka smälta/värma ihop. Men förmodligen hjälper inte det heller. Jag har aldrig lyckats limma ihop nåt glasöga. Köp nytt istället. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Husfarstips?

 

Men det kanske är sexistiskt? Man borde nog utgå från att oljor, gängor med mer ingår i husmorssysslor år 2017 samt att dessa kan utföras av såväl mor som far i huset*.

 

Life hacks den moderna genus-pk-varianten kanske? ...Tar inget ansvar för fllmen nedan, det sista tipset var rätt uselt:

 

 

Nja, alla tipsen var rätt dåliga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Husmorstips tar jag som att alla husmödrar borde känna sig hedrade för smarta vardagstips som underlättar vardagen. En hyllning till dem egentligen. Och idag kan ju husmödrar va av alla kön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...