Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur återskapar jag IPHOTO från Time Machine?


Pretorian

Rekommendera Poster

Jag har, troligtvis, råkat ut för trasig extern HDD.

 

På den har jag mitt IPHOTO LIBRARY. Jag planerar nu att köpa en ny extern HDD men hur går jag till väga för att få fram mitt IPHOTO? Jag tycker Time Machine är lite snurrig.

 

Jag har hittat ett ett år gammalt IPHOTO LIBRARY i Time Machine. Ska jag koppla in min nya HDD, välja att återskapa det LIBRARYt och välja min nya externa HDD?

 

Är det klart sen eller tänker jag fel?

 

Jag har en gammal IMAC från 2007 så därför måste jag använda IPHOTO. Jag är jätteorolig för att alla bilder ska försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du markerar filen du vill återskapa och sen trycker återskapa, då vill den återskapa på samma ställe som filen ursprungligen kom ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men filen ligger ursprungligen på min trasiga hårddisk. Jag kan inte återskapa den dit för den är trasig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har valt Återskapa och placerat den på min IMACs interna HDD. Det är ett glapp på säkerhetskopian så en del bilder verkar vara borta.

Nu ska jag försöka återskapa några fler mappar från TimeCapsule. Sen måste jag köpa ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har turen att ha en DVD-brännare på din nuvarande dator kan du passa på att bränna ut bilder och dokument till skivor. Ok, lite krångligt om det handlar om hundratals GByte, menmen. Skivor håller länge och riskerar inte att haverera på samma sätt som externa hårddiskar. Du verkar ha bra backup för övrigt, TimeCapsule är ju väldigt smidigt. Är det bara den interna disken du backupat dit? (dvs, inte den externa, med bilderna)

 

Tillägg: Självklart kan skivor bli dåliga, pga otur, hunden tuggar på den, glömmer på köksbordet i solskenet, etc, men jag har aldrig råkat ut för att en korrekt bränd CD, DVD eller Bluray av rimligt märke (Verbatim, JVC) blivit dålig. Har brända skivor sedan sent 90-tal.
Tillägg2: Även om Verbatim inte alltid är bäst så har det (för mig) haft absolut högsta lägstanivå gällande Bluray och DVD+DL. Andra märken har ibland varit lika bra eller bättre men fallerar på att de ibland inte duger. TDK har numera helt tokdåliga blurayskivor, och Sony är inte alls i närheten av lika bra som de en gång var. Osv. Verbatim har alltid levererat OK skivor, möjligen kan man undvika skivor märkta LTH för backuper men jag har aldrig haft problem med dem heller. (ursäkta urspårningen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tack. Men det låter krångligt. Planen är nu att skaffa nyare mac och gå över till Bilder. Måste läsa på hur jag konverterar från Iphoto till Bilder. Sen kommer jag se till att den mappen kopieras till Google Drive eller liknande. Jag har 2TB på Icloud så det kanske fungerar, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tack. Men det låter krångligt. Planen är nu att skaffa nyare mac och gå över till Bilder. Måste läsa på hur jag konverterar från Iphoto till Bilder. Sen kommer jag se till att den mappen kopieras till Google Drive eller liknande. Jag har 2TB på Icloud så det kanske fungerar, eller?

 

 

Du behöver inte göra någonting utan det sköter Bilder åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Du behöver inte göra någonting utan det sköter Bilder åt dig.

Ok. Men när jag skffat min nya Mac, då lägger jag över Iphot-library till den. Dubbelklickar jag på den och så öpnnas Bilder som frågar vad jag vill göra? Jag behöver liksom alla stegen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Så när jag är klar med nya datorn kopierar jag Iphoto-library till mappen Bilder och sen kan jag starta programmet Bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Så när jag är klar med nya datorn kopierar jag Iphoto-library till mappen Bilder och sen kan jag starta programmet Bilder.

Japp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. :)

 

 

Japp.

Det ekar visst här inne. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Så när jag är klar med nya datorn kopierar jag Iphoto-library till mappen Bilder och sen kan jag starta programmet Bilder.

 

 

Och när Bilder är klar med sin magi kan du ta bort iPhoto biblioteket.

Det tar inte upp mer plats som det ser ut att göra i Finder men om du aldrig tänker använda iPhoto igen är det bara onödigt att spara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Och när Bilder är klar med sin magi kan du ta bort iPhoto biblioteket.

Det tar inte upp mer plats som det ser ut att göra i Finder men om du aldrig tänker använda iPhoto igen är det bara onödigt att spara.

Perfekt. Tack för det. Kommer bli riktigt bra det här.

 

Kan jag säkerhetskopiera den nya Bilder-mappen till mitt Icloud Drive eller vad det heter? Jag läser olika saker om att det ibland är en spegling och ibland en säkerhetskopia. Jag har 2TB där just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt. Tack för det. Kommer bli riktigt bra det här.

 

Kan jag säkerhetskopiera den nya Bilder-mappen till mitt Icloud Drive eller vad det heter? Jag läser olika saker om att det ibland är en spegling och ibland en säkerhetskopia. Jag har 2TB där just nu.

Kan kan du väl men varför? Slå på iCloud bildbibliotek istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen att använda iCloud bildbibliotek istället för iCloud drive är att iCloud bildbibliotek optimerar lagringen. Du kan ha orginal på iCloud bildbibliotek och en kopia i lägre upplösning i datorn det tar mindre plats, sen kan du hämta ner originalet när så behövs. Icloud bildbibliotek optimerar lagringen automatiskt när optimering är påslagen under inställningar.

 

ICloud drive är en mapp på hårddisken med samma innehåll som iCloud drive på nätet. De speglar / synkar varandra så ingen säkerhetskopia med versionshantering, det är TimeMachine som gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har ju köpt 2tb nu. Kan jag använda det även till Icloud bildbibliotek? Jag har läst på men fattar inte skillnaden.

 

Jag vill ha alla bilder på en huvuddator här hemma och jag vill att det ska vara en säkerhetskopia utanför huset om något händer. Kan jag göra det? Jag läser vad ni skriver men jag fattar inte. Jag är bra dum men jag vill bara att allt ska sparas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte Raphael eller Apple kan förklara skillnaden vem ska klara det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina 2 tb är för alla Apples tjänster på iCloud, alltså både iCloud bildbibliotek och iCloud Drive. ICloud bildbibliotek är ditt Bilder-bibliotek på nätet, det finns ett Bilder-program på www.icloud.com som visar bilderna i iCloud bildbibliotek. ICloud bildbibliotek synkar med ditt Bilder-bibliotek i datorn så de har precis samma bilder och ser likadana ut.

 

ICloud drive är en mapp på Cloud där du kan ha vilka filer och dokument som helst. Denna mapp finns även i datorn. Så om du lägger ett Word dokument i mappen iCloud drive så finns det i datorn och på iCloud på webben.

 

Du kan lägga bilder på iCloud drive precis som du kan lägga bilder i datorn på andra ställen än i Bilder-bibliotek.

 

Skillnaden mellan iCloud bildbibliotek och iCloud drive är alltså att iCloud bildbibliotek är en databas för Bilder med sortering och allt, och iCloud Drive är precis som vilken vanlig mapp som helst och kan innehålla vilka filer som helst.

 

Du lägger inte ett Word-dokument i Bilder eller en Excel fil i Bilder, men du kan lägga dem i iCloud drive.

 

Och Bilder och iCloud drive använder de 2 tb du köpt. Även iCloud Mail m fl iCloud applikationer använder utrymmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ok. Jag kommer spara ditt inlägg tills att jag köper nya datorn och sätter upp allt. Stort tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går även dela på lagringsplanen med övriga familjemedlemmar i familjedelning om samordnaren har 200GB eller mer som lagringsplan.

Rätt smutt faktiskt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...