Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddisk dyker inte upp i OS X


Pretorian

Rekommendera Poster

Jag har en gammal IMAC, 10 år, och en gammal extern Lacie HDD, 10 år.

 

Jag får ångest av att starta datorn för den är så seg. Jag gör det bara när jag MÅSTE säkerhetskopiera IPHONE för att spara alla bilder.

 

Men nu svarar inte den externa HDDen där jag har IPHOTO-biblioteket. Vet ni vad det kan bero på? Har den gått sönder och går det då att få tillbaks bilderna? Lampan lyser på den och den låter men den dyker inte upp.

 

Jag är lite desperat och orolig över alla familjens bilder.

 

Jag har även backup via TimeMachine men hur gör jag om jag ska återställa från den? Har aldrig behövt det. Kommer inte TimeM tycka det är konstigt att en hårddisk är borta? Ska jag köpa en ny extern HDD innan det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att ansluta till min TimeMachine via IMACen men då säger den att en HDD saknas och det är väl troligtvis den "trasiga".

 

Men vad är vitsen med backup om jag måste ha HDDen som jag ska återställa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal IMAC, 10 år, och en gammal extern Lacie HDD, 10 år.

 

Jag får ångest av att starta datorn för den är så seg.

Kan det var lite fullt i datorn? Hur mycket ledigt har du. RAM? Vilken systemversion har du?

 

Prova en säker start och start om den igen sen. Passa på att rensa ut lite så du har ordenligt med utrymmerpå disken (inte din extrena).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testar säker omstart.

 

Det är 11 GB ledigt på den interna.

 

Jag testar även att koppla HDDen till min Macbook (nyare modell) men den dyker inte upp.

 

Den börjar surra lite (det vanlig ljudet den alltid gett ifrån sig) när jag kopplar in den men den dyker inte upp på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testar säker omstart.

 

Det är 11 GB ledigt på den interna.

 

Jag testar även att koppla HDDen till min Macbook (nyare modell) men den dyker inte upp.

 

Den börjar surra lite (det vanlig ljudet den alltid gett ifrån sig) när jag kopplar in den men den dyker inte upp på skrivbordet.

Dubbla det, minst. 11 -> 20-25GB

 

Dyker den inte upp på 2 olikka datorer, indikerar det ju att nåt kanske är tjall på disken.

 

Dyker disken upp i Disk Utility?

 

Finns den med i System info? Håll ned ⌥, och klicka på “System Information...” i -menyn. Kolla under Hardware->USB (om det är så den är inkopplad). Vet att en gång då en disk inte dök upp någonstans, så när jag gick in där, sådök den plöstligt upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den syns inte i Skivverktyg eller i System info under USB eller Firewire.

 

Jag har testat att koppla både med USB och FW. Den börjar låta lite när jag kopplar in men vägrar att visa sig.

 

Men kan jag köpa ny HDD och välja att återställa från Time Machine eller vad tror ni är bäst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att koppla både med USB och FW. Den börjar låta lite när jag kopplar in men vägrar att visa sig.

Som extern hårddisk... Vad är det för strömkälla till den.

 

Om det är en batterieliminator till den så kan det vara den som pajjat. Hände en kompis nyligen med samma problem. Testa med en annan. Kostar väl ≈ 100-150,- med en ny. Billigare än en disk.

 

Är det en disk som tar ström från datorn... Ibland kan det behövas en sån sladd med 2st USB-kontakter i ena ändan för att den skall få tillräckligt med ström. Om du har en hub (som har egen strömförsörjning), så prova med en sån.

 

Eftersom den ger lite liv från sig känns det mer troligt att det är strömmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack.

 

Den får ström från egen källa, alltså inte från datorn.

 

Men OM jag köper en ny HDD istället, kan jag då återställa från min TimeMachine? När jag startade TM nu så meddelar den något om att disk saknas och det gör det ju eftersom en HDD är trasig och mycket på den har jag gjort backup på.

 

Kan jag köpa ny extern HDD - trycka på TM och återskapa - allt är tillbaks och kanon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack.

 

Den får ström från egen källa, alltså inte från datorn.

Och du har kontrollerat att den strömkällan fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det har jag inte. Inte mer än att datorn får ström när det sitter i kontakten. Men just nu har jag ingen annan att testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDDen (Lacie) får ström från en svart sladd med en stor "el-del-kvadrat" på mitten. På den står det Lacie AC POWER SUPPLY och massor med andra saker.

Den har en lampa på sig som lyser grönt när sladden i iklopplad.

 

Kan man se om den är trasig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDDen (Lacie) får ström från en svart sladd med en stor "el-del-kvadrat" på mitten. På den står det Lacie AC POWER SUPPLY och massor med andra saker.

Den har en lampa på sig som lyser grönt när sladden i iklopplad.

 

Kan man se om den är trasig?

Ja, lampan indikerar ju att den funkar, men enklast är väl att prova den med någon mätare, eller om man t ex har någon gammal 12V datorfläkt liggandes som man kan kolla lite med.

 

Tänkte mest att den är ju bäst att kolla först - för det är definitivt billigare att köpa en som “klump” (100-150,-), än en ny disk. :)

 

Annars.... Ta med disken och klumpen ner till t ex Webhallen och fråga om dem kan se om det är disken el klumpen som är trasig. Så köper man den delen som är trasig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Det är vårt ett försök.

 

Annars får jag köpa ny disk men då måste jag på något vis återställa allt från min TimeCapsule. Jag startar en ny tråd om just det för där är jag också väldigt osäker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu testade jag att ansluta en annan extern HDD till min IMAC men den dyker inte heller upp. Däremot fungerar den jättebra när den kopplas till min ÄNNU ÄLDRE Mac Mini.

 

Är det min IMAC som det är fel på eftersom inte någon extern HDD fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur jag ska kunna rädda mina bilder? Jag har via nätverket lyckats komma åt ett iphotolibrary i min time machine som jag testade att återställa. Då kopieras den till en extern hdd som är kopplad till min mini. Men det ör över 100gb och tar 24 timmar och nu hängde sog min imac så jag måste börja om.

 

Men hur får jag tag på mina bilder som ligger på min rime capsule?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades frigöra plats på intern disken på min Imac och då kunde jag via TC hitta en Iphoto Library som jag nu återskapat.

 

Nu får det bli ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...