Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Google-utvecklare visar hur IOS-appar kan spionera på dig


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

“Krause har flera förslag på hur Apple kan göra det säkrare att ge appar tillgång till kameran: 1) tillfälliga tillstånd, 2) en ikon i infofältet, 3) en lysdiod som på Mac. Det tredje förslaget lär knappast vara aktuellt då det skulle störa användarupplevelsen för mycket, men de andra två kan mycket väl bli aktuella.”

Varför skulle det störa användarupplevelsen? På min telefon (en OnePlus) har jag en lysdiod som lyser grön/gul/röd när jag laddar, och som blinkar långsamt blått när jag fått meddelande, el missat ett samtal. Inget som stör, alls. Skulle vara jättebra om den även hade en tillfärg som lös då kameran var aktiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

“Krause har flera förslag på hur Apple kan göra det säkrare att ge appar tillgång till kameran: 1) tillfälliga tillstånd, 2) en ikon i infofältet, 3) en lysdiod som på Mac. Det tredje förslaget lär knappast vara aktuellt då det skulle störa användarupplevelsen för mycket, men de andra två kan mycket väl bli aktuella.”

 

Varför skulle det störa användarupplevelsen? På min telefon (en OnePlus) har jag en lysdiod som lyser grön/gul/röd när jag laddar, och som blinkar långsamt blått när jag fått meddelande, el missat ett samtal. Inget som stör, alls. Skulle vara jättebra om den även hade en tillfärg som lös då kameran var aktiv.

 

 

Ser inte heller problemet med att en liten diskret diod lyser när någon av kamerorna är igång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

“Krause har flera förslag på hur Apple kan göra det säkrare att ge appar tillgång till kameran: 1) tillfälliga tillstånd, 2) en ikon i infofältet, 3) en lysdiod som på Mac. Det tredje förslaget lär knappast vara aktuellt då det skulle störa användarupplevelsen för mycket, men de andra två kan mycket väl bli aktuella.”

 

Varför skulle det störa användarupplevelsen? På min telefon (en OnePlus) har jag en lysdiod som lyser grön/gul/röd när jag laddar, och som blinkar långsamt blått när jag fått meddelande, el missat ett samtal. Inget som stör, alls. Skulle vara jättebra om den även hade en tillfärg som lös då kameran var aktiv.

 

Fast då krävs det väl att dioden är seriekopplad med kamerornas strömförsörjning? Lilla lampan som lyser när kameran används i vissa macar kunde ju manipuleras av elak kod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast då krävs det väl att dioden är seriekopplad med kamerornas strömförsörjning? Lilla lampan som lyser när kameran används i vissa macar kunde ju manipuleras av elak kod.

Always on, således. Men man kan ju låta lampan lysa igenom en liten mini-Apple-logga. Då blir det tjusigt. Fast i och med iPhone X så är väl lampan överflödig. Där är det ju en djäkla massa kameror på hela tiden.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan säkert få min andråjd-lur till att spionera men har ingen anledning till det. Jobbar varken på Apple eller Google. :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...