Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ljudet är "avaktiverat"


villemz

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Macbook Air från 2013, Mac OS Sierra.

 

Mitt ljud har plötsligt slutat fungera. När jag försöker höja och sänka ljudet på tangentbordet så kommer ljudsymbolen upp med en ring och ett streck igenom - alltså med en "stoppskylt" - precis som om hela ljudsystemet är avaktiverat. Samma sak sker när jag har hörlurar kopplade till datorn. Jag har googlat runt på internet och ett tips var att dra ut och in hörlurarna ett par gånger, men detta har inte fungerat.

 

När jag går in på ljudinställningarna så är rutan helt tom. Helt grå, precis som om inga högtalare finns tillgängliga.

 

Jag har återställt NVRAM och självklart testat att starta om datorn ett par gånger.

 

Mycket tacksam för hjälp!

 

mvh Vilhelm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om samma sak en gång, sedan om bakomliggande orsak är samma vet jag inte. Det jag gjorde var att jag satte in något med en 3,5 mm-plugg och höjde och sänkte volymen. När jag sedan kopplade ur pluggen så funkade allt. Det verkar som att du provat det, så då har jag inget klokt att komma med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för svar.

 

Nej precis, även när jag har hörlurarna kopplade till datorn så är det ingen skillnad. Inget ljud "stoppskylt" när jag försöker höja och sänka. Och helt tomt i "ljudinställningsrutan".

 

Väldigt skumt! Ljudet fungerade precis som vanligt och sedan hände detta plötsligt utan att jag installerade något program eller gjorde något ovanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gått in i Ljud i Systeminställningar och klickat på den ljudutgång du ska ha? Hade problem med detta och vill minnas (!) att det var tricket. Alltså att välja om ljud ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, alltså ljudinställningarna är helt avaktiverade, rutan är helt grå. Kan få fram en screenshot om 30 min!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, alltså ljudinställningarna är helt avaktiverade, rutan är helt grå. Kan få fram en screenshot om 30 min!

 

Sorry. Du skrev det i början. Blind ibland.... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I äldre Mac OS så fanns det Ljud/MIDI-inställningar i vertygsmappen (inuti Program-mappen). Vet inte om programmet finns kvar, men där kunde man stänga av ljudutgången helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte helt omöjligt att datorn tappat kontakten med ljudkortet som är inbyggt i i/o-boardet (samma lilla kretskort som laddkontakten och vänster USB-port)

Om inte mjukvarufel kan konstateras så är nästa steg att testa att återansluta flexkabeln, testa med ny flexkabel och slutligen testa med nytt i/o-board för att se om det åtgärdar problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att Sierra hade mycket skumt för sig när det var nytt och det skulle inte förvåna mig om det är Sierra som spökar. Ominstallation av Sierra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Två skärmdumpar kommer här.

 

Bild 1: Så här ser det ut när jag försöker höja och sänka ljudet (både med hörlurar urkopplade och ikopplade.

 

9s6lp1.png

 

Bild 2: Så här ser "Ljud-/MIDI-inställningar" ut när jag går in och kikar. Helt blankt.

 

28spu6x.png

 

 

Så ser det alltså ut. Är detta mjukvaru eller hårdvaru tror ni? Hoppas starkt på mjukvaru, befinner mig utomlands ett par månader till i ett land med otroligt låg mac-kompetens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

 

Bild 2: Så här ser "Ljud-/MIDI-inställningar" ut när jag går in och kikar. Helt blankt.

 

28spu6x.png

 

 

Så ser det alltså ut. Är detta mjukvaru eller hårdvaru tror ni? Hoppas starkt på mjukvaru, befinner mig utomlands ett par månader till i ett land med otroligt låg mac-kompetens.

Vad händer om du klickar på plusset nere till vänster? Kan du lägga något (vettigt) där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

såhär ser det ut. Men för båda alternativet så går det inte att komma längre än att klicka på dem - sedan så är det mesta oklickbart.

 

33eu5xg.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det gör det inte - men det slutade fungera för länge sedan, långt innan ljudet i datorn försvann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska tilläggas att detta problem har uppkommit ett par gånger den senaste tiden. Då har jag startat om datorn och det har löst det hela. Men nu - icke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skruva upp den, koppla från och återanslut den platta svarta kabeln som går över fläkten. Återkom med resultat.

 

edit*

Fungerar vänster USB-port?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej - hmm aldrig försökt mig på något sådant. Antar att jag behöver specialverktyg. Befinns mig i Mocambique och allt sådant är otroligt svårt att få tag på.

 

Ja, vänster USB-port fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det lösa mina problem att köpa ett externt ljudkort?

Japp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp.

 

Fick bli så, segt men nu har jag iallafall ljud igen! Tack för all hjälp allihop!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fick bli så, segt men nu har jag iallafall ljud igen! Tack för all hjälp allihop!

Bra! Vad köpte du för kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

3.D 5.1 (USB) Manhattan hette det. Billiga grejer, men det enda alternativet som fanns i landet jag befinner mig. Kommer nog inte hålla så länge, men duger tillsvidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

3.D 5.1 (USB) Manhattan hette det. Billiga grejer, men det enda alternativet som fanns i landet jag befinner mig. Kommer nog inte hålla så länge, men duger tillsvidare.

Okej. Skönt att det löste sig iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...