Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Universal search på synology NAS


macman8000

Rekommendera Poster

Nån som har fått de här att funka bra när man kopplar upp sig mot en synology nas via afp?

 

Nu håller i o för sig min nas på att backa upp en del mot nätet men i finder är man ju van att datorn hittar de mesta som är indexerat på macen på nån sekund även om den har en del den jobbar med.

 

Anyway, har valt att indexera alla delade mappar på nas:en via universal search

Kugghjulet i Universal search > lista indexerade mappar alla 3 jag har är listade och "slutförda" men vare sig jag går in via webb-interfacet på DSM eller söker i finder på en mapp via afp-mountad disk så hittar den inget, även om jag specifikt går in i en mapp med 15 filer och exakt söker efter ett av de filnamnen i den mappen så kommer inget upp.

 

Det har tidigare funkat nån gång här och där men väldigt sporadiskt.

 

Är en icke-mac nas så här kass? Ska man behöva köpa en mac mini och använda den som en filserver med mac os för att de ska funka att arbeta mot en nas utan att allt ska ta så lång tid eller fungera varannan vecka?

 

Har en ds416slim så de är ju inte världens biffigaste hårdvara (men kostar ändå 3500 utan diskar så den är ju inte gratis direkt) men de andra såg rätt så klumpiga ut och jag hade tänkt försöka behålla flexibiliteten att vid behov kunna ta med den på resa om jag has kass internetanslutning så man inte står där och inte kommer åt sina filer på remote.

 

Anyone? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu... det tog 1 minut på en 1TB nyköpt samsung evo 850 ssd-disk som är fylld med 236gb data att hitta en bildfil med ett unikt namn.

Jag har bara valt att indexera filnamnen, alltså inte hela filinnehållen, i universal search.

1 minut.. de är verkligen tillbaka till 1983 här känns de som...

Jag har allt kopplat med ethernetkabel, cat5-e till en time capsule. Alla enheter har Gigabit ethernet.

 

Hade förväntat mig att kunna arbeta dagligen mot en sån här NAS men jag gissar att jag kanske måste jobba med direktkopplad expansionsdisk eller nått sånt för de mesta verkar gå otroligt segt över nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Universal Search är inget du använder med Finder utan från webbgränssnittet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter fint när du läser det där men i praktiken fungerar det sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mine erfarenhet är att om man ansluter med AFP så indexerar macOS Spotlight och det går att söka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, jag får avvakta tills synologyn är lite mindre belastad och se hur allt indexeras!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...