Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Iphoto importerar inte bilder exporterade från Bilder


poi ran

Rekommendera Poster

Beskriver setupen:

 

Dator A: Macbook Pro 2015 med Sierra och Bilder.

 

Dator B: Macbook Pro 2008 med El Capitan och iPhoto

 

Dator C: Custom-Mac med Sierra och iPhoto

 

 

Problemet är som följer: Exporterade ca 6000 bilder från Dator A till ett USB-minne (FAT32). Exporterade som jpeg, standardinställningar, inget konstigt alls vad jag kunde se.

 

Importerade bilderna i dator Bs iPhoto. ca 5700 bilder importerades ok, 300 bilder kändes inte igen och kunde inte importeras. Importerade från skrivbordet, då jag inbillar mig att externa enheter ibland strular med iPhoto pga NTFS etc. Bilderna går att visa i Förhandsvisning. Det verkar inte vara något konstigt med dem. Bilderna som strular är från olika enheter, en del flera år gamla, andra helt nya. Kanske är det bilder som roterats, eller på andra sätt hanterats, i Bilder som strular.

 

I dator Cs iPhoto importeras alla bilder utan klagomål.

 

Funderar på att lägga in dem i Aperture på dator B, men får inte lov att leka med det fotobiblioteket innan jag gjort backup på det - vilket väl görs nu inatt.

 

Det enda jag kan se är att bilderna som strular verkar använda sig av "Apple Wide Color Sharing Profile". Googlingar ger mig inte mycket. Är det något som kommit med Sierra och därmed inte funkar under El Capitan? I iPhoto alltså, det funkar ju i förhandsvisning och andra bildvisare.

Eftersom Dator A inte är min egen kan jag inte göra om exporten. Jag kan såklart batchkonvertera dem genom något program så det blir jpeg som Dator B klarar av, men det känns onödigt och destruktivt.

Så, kan man ändra apple wide color sharing profile, vad nu det är, ickedestruktivt på nåt sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple Wide Color Sharing Profile by iOS 10.

det ligger inte i MacOS utan på iPhone iPads operativsystem

This color profile takes care of displaying the image file in the appropriate color space depending on the device it's viewed on.

Even as a tentpole feature of the iPhone 7, wide-gamut photography isn't something most users will care (or know) about. Wide color is relevant in the context of another major change for iOS photographers and developers of photo editing software – native RAW support.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...