Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacKeeper


nLelle

Rekommendera Poster

Det har börjat dyka upp enträgna meddelanden om att "Din Mac är infekterad ladda ner "MacKeeper".

Det verkar vara ett juste program, men min Mac är INTE infekterad och jag har redan ett,

som jag tycker, dugligt program för att kolla och rensa datorn "Clean My Mac".

Någon som vet vad MacKeeper, är för något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mackeeper är vad man kallar scareware/nagware. Håll dig borta från det. Din dator har ”infekterats” i och med att du får detta meddelande. Ladda ned och använd detta program så kan du rensa bort skräpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacKeeper är ett av de största problemen med Mac. Men det är å andra sidan inget stort problem, bara ganska irriterande. MacKeeper är definitivt svartlistat och hatat bland oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din mac kommer INTE varna dig för virus genom en sida på nätet, som dessutom är designad helt åt helvete jämfört med ditt operativsystem. Det är ett clickbait.

 

Om man tänker logiskt så slipper man problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det till när ens dator blir infekterad av något som talar om att man måste installera ett visst program?

 

Jag menar om man har brandväggen påslagen osv.

Enkelt uttryckt har webbläsaren möjlighet att lagra exekutiv kod (program) i kontots användarutrymme. Men endast för att hantera webbläsarens beteende. Det räcker dock till för att ställa till det ordentligt för de flesta.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så måste man väl besöka en sida som inte har rent mjöl i påsen?

I alla fall en sida som laddar datorn med sådan kod. Porr- och piratsidor är förstås ökända, men mer vardagliga sidor kan hackas också. I praktiken kan man drabbas av vilken sida som helst. Därför använder jag Ublock origins listor som motverkar malware och badware överallt. Jag blockerar även annonser (inte sällan går skadlig kod via sådana) och trackers (spårar webbeteende).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac är ett namnprefix, inte ett registrerat varumärke. IMac, Macbook etc är däremot varumärken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan allt kan hända på nätet, men skadlig kod är i alla fall inget man dör av. Det är så jag tänker numera, så slipper jag få panik om jag skulle råka drabbas. För ingen kan vara helt säker, det finns alltid ett "men" eller ett "om".

Är man bara någorlunda kunnig finns det inget att frukta av skadlig kod för den som använder Mac.

 

Då är det värre med WPA2-buggen, som fortfarande inte är tilltäppt för Apples klientvaror (macar och iprylar)! :armskeptisk:

 

Men jag har en Android som är patchad och jag kör kabel till datorn tills en patch kommer. På Iphone använder jag bara 4G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag trodde att hela nätverket var krypterat via detta protokoll när man har en Airport.

 

Då klarar jag mig också, kör bara Android via Wi-Fi.

Airport är också Wifi, det är bara Apples namn på trådlöst nätverk. Alla klienter är särskilt utsatta. Med sådana förstås handhållna enheter och datorer. Android, Linux och Mac OS X är extra känsliga, för de använder den fyrhandsskakning som är extra sårbar. IOS-enheter och Windows-enheter är inte lika känsliga för de följer ironiskt nog inte WPA2-standarden! Enheter som sänder ut trafik påverkas inte på samma vis, men även här är det bra om säkerhetsuppdateringar kommer. Apple torde patcha allt, i sinom tid. När de har fått ordning på alla nya emojier...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, men om man kopplar en nätverkskabel från datorn till den så används ju inte wifi, förutsatt att man har wifi avstängt i datorn vill säga. (Jag trodde alltså att även de trådbundna anslutningarna var krypterade på samma sätt)

 

Vad menar du förresten med att du har en "patchad Android"?

Patchad = lappad (och lagad), alltså att buggen är åtgärdad.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dvs att du har installerat senaste version av Android?

Njae... Jag har Lineage OS 14.1, som är en open source-variant av den Android som har versionsnummer 7.1.2 (Nougat). Senaste version av Android är 8.0.0 (Oreo), och den kom den 2 oktober. Utvecklarna bakom Lineage OS jobbar på att skapa en ny Lineage OS-version (15 får vi anta) baserad på Android 8.0.0. Däremot får Lineage OS 14.1 fortfarande säkerhetsuppdateringar och andra förbättringar ännu ett tag, varje vecka. De som kom den 17 oktober eller senare (beroende på hårdvara) har patchats för WPA2-buggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var som tusan! Jag har inte fått några uppdateringar, får nog söka manuellt då. Har 7.nånting.

Många tillverkare av Android är sena, om de alls uppdaterar. Vi hoppas du får eller har en uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...