Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stegräknaren i Hälsa. Bra eller dålig?


boevil

Rekommendera Poster

Måste man aktivera den på nå`t sätt?

 

Anledningen att jag frågar är att den fungerar lite slumpmässigt på min iPhone 6+

Jag går varje dag från punkt A till punkt B, en sträcka på ca 2,4 km enligt kartappen. (Gångväg)

Sträckan innehåller inga trappor, men några svagt lutande backar. Jag vet inte höjdskillnaden mellan A och B.

Ibland påstår min stegräknare att jag gått 2 km ibland 3,5 km. Några gånger påstår appen att jag gått flera trappor. Rekordet är 6 trappor!

 

Min fru cyklar, hennes stegräknare kan visa allt mellan 2-5 km, och ofta flera trappor. Trots att hon inte GÅTT mer än några meter.

 

Är det fler med liknande erfarenheter, eller är det nåt med våra 6+?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man aktivera den på nå`t sätt?

 

Anledningen att jag frågar är att den fungerar lite slumpmässigt på min iPhone 6+

Jag går varje dag från punkt A till punkt B, en sträcka på ca 2,4 km enligt kartappen. (Gångväg)

Sträckan innehåller inga trappor, men några svagt lutande backar. Jag vet inte höjdskillnaden mellan A och B.

Ibland påstår min stegräknare att jag gått 2 km ibland 3,5 km. Några gånger påstår appen att jag gått flera trappor. Rekordet är 6 trappor!

 

Min fru cyklar, hennes stegräknare kan visa allt mellan 2-5 km, och ofta flera trappor. Trots att hon inte GÅTT mer än några meter.

 

Är det fler med liknande erfarenheter, eller är det nåt med våra 6+?

Min 5s visar samma oberäkneliga (hehe) värden så jag har slutat använda den. Jag antar att det är trianguleringen som brister.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttar tråden. // sevensleeper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är av uppfattningen att stegräknaren fungerar bra. Har exakt 1,2km till jobbet det prickar telefonen varje dag med en varians +-50m

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är av uppfattningen att stegräknaren fungerar bra. Har exakt 1,2km till jobbet det prickar telefonen varje dag med en varians +-50m

Gäller det både för 6:a och 7+?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller det både för 6:a och 7+?

 

 

Ja för båda två. Höjdskillnad däremot har jag aldrig litat på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Min fru o jag promenerade, i princip, sida vid sida igår. 

Hon har tydligen gått 1 km längre än jag. Vi har båda iPhone 6+

 

Jag har ingen fråga egentligen, jag bara konstaterar att man nog inte ska lita för mycket på avståndsmätningen.

 

kan gångstil ha någon betydelse?

(orättvist att min fru får mer motion...)

D02ED427-B676-42DD-8A03-D5DBE8EE310D.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, boevil säger:

Min fru o jag promenerade, i princip, sida vid sida igår. 

Hon har tydligen gått 1 km längre än jag. Vi har båda iPhone 6+

 

Jag har ingen fråga egentligen, jag bara konstaterar att man nog inte ska lita för mycket på avståndsmätningen.

 

kan gångstil ha någon betydelse?

(orättvist att min fru får mer motion...)

D02ED427-B676-42DD-8A03-D5DBE8EE310D.jpeg

Jag har noterat samma sak, både med Iphone och Android. Glädje- eller sorgkalkyler...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Jag kollar bara steg och de sträckor som jag har lärt mig visar ungefär samma resultat varje gång. Kan det handla om att du och din fru har olika ålder och kön och att era medelsteg därför anses olika långa?

Om inte annat så kan ni testa att byta telefon med varandra vid nästa promenad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart har ni telefonerna när ni går? Byxficka, i handen, jackficka, väska...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är 100 på att det påverkar resultatet. Testa att ha den i byxfickan båda två (även om det är nästintill omöjligt men en 6+), eller så nära höften som möjligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...