MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Jump to content
e-snobben

Kolla skruvarna i bottenplattan då och då

Recommended Posts

Det här kanske gäller fler modeller än Macbook Pro då många av dem antagligen är likartat konstruerade.

Upptäckte att en av skruvarna i bottenplattan var rätt lös varför jag skruvade fast den igen. Sen tänkte jag lika bra att kolla de andra skruvarna på samma gång. De flesta gick att dra åt lite. Det kan har att göra med att jag bytte SSD för en tid sedan och kanske var alltför försiktig med att dra åt dem. Man vill ju inte dra sönder gängorna. Men som sagt det kan vara bra att kolla dem ändå, en gång i halvåret eller så. Det är inte helt ologiskt att de skulle kunna påverkas av små vibrationer under lång tid.

Skruvarna har ursprungligen blå förseglingsmassa (loctite) på gängorna. När de skruvas loss förstörs förseglingen. Ska man vara riktigt professionell köper man därför nya skruvar. Finns på Tradera och Ebay.

Men om skruvarna är av exakt samma sort så blir ju resultatet detsamma som att sätta dit de gamla. Är de inte likadana så förstör man gängorna. Det är väl i så fall ny förseglingsmassa man behöver?

Edited by e-snobben

Men om skruvarna är av exakt samma sort så blir ju resultatet detsamma som att sätta dit de gamla. Är de inte likadana så förstör man gängorna. Det är väl i så fall ny förseglingsmassa man behöver?

De nya skruvarna har just ny förseglingsmassa, det är det som är poängen. Resultatet blir inte detsamma, de gamla riskerar att gänga ur sig. Naturligtvis kan man applicera förseglingsmassa på de gamla i stället. Finns här. Blir nog dyrare men är kanske mer ekonomiskt för en datorverkstad som gör sådant här ofta. Å andra sidan är nya skruvar billigare i bulk och går snabbare att hantera. Tid är pengar.

De nya skruvarna har just ny förseglingsmassa, det är det som är poängen.

Då är jag med.

Tradera och Ebay låter dock inte som att det är för var man att få tag på, om de inte finns i en vanlig butik som Kjell&Co menar jag. Nåja, för egen del kan jag lika gärna kolla dem då och då.

Använd Loctite gänglåsning, se till att välja "svag" och inte medium eller permanent.

Använd Loctite gänglåsning, se till att välja "svag" och inte medium eller permanent.

Ja, ta för guds skull inte för stark gänglåsning. Loctite kunde färgkoda bättre, tycker de gjorde det bättre förr eller så inbillar jag mig. Loctite 222 är svag, men klart tillräcklig för det mesta. Loctite 270 gör att du får borra bort skruven... Men jag har svårt att för en "privatperson" utan bil/mc/cykel/etc-intresse se kostnaden som motiverbar. Loctite 222 som jag själv aldrig köpt kostade flera hundra för en flaska sist jag kollade. Vanliga loctite normal/medelstar/stark kostar runt 100? Har haft i garaget i många år så har dålig koll på priser, men jag kan rekommendera "stiften", har vit (tätning), blå (medelstark), och röd (vansinnesstark) och de är mycket behändigare än flytande skruvsäkringsmedel.

Jag brukar, i brist på annat och för att vara säker på att inte limma fast någon skruv permanent ta vanlig tätningssilikon (det har man väl ändå liggande...?). Det gör att skruvarna dels inte vibrerar loss, men ändå är väldigt enkla att skruva ur om det behövs. Har använt mindre på datorer men mer på ickevitala delar på båten, bilen etc. (ska saker sitta pga säkerhet ska man såklart ha loctites blå, eller röda om man är beredd att värma/borra bort saker).

Tillägg; Loctite 577 gängtätning har ett lossningsmoment på 11nm, vilket är jämförbart med Loctite 222. Om man nu har lite 577 stående alltså, och det hade jag visst. Kanske ska ta det istället för silikon framöver.

Edited by poi ran

Jag gänglåser oftast med teflontejp. Fast med små skruvar är det inte så praktiskt. Fördelen är att tejp både låser och tätar.

Har för mig att det var blå förseglingsmassa på mina, skruvarna var i alla fall relativt enkla att lossa. Men det gäller nog att få rätt mängd och på rätt ställe kan jag tänka mig.

Eller förresten, den var ju redan öppnad i butiken eftersom de satte i en SSD vid köpet. Det var nog därför det gick lätt för mig när jag sen skulle uppgradera minnet.

Edited by e-snobben