Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Får inte loss bottenplattan för SSD-byte


Jexyman

Rekommendera Poster

Morsning!

 

Har en disk från ADATA i min Macbook Pro som börjat falera. Ska få den utbytt på garanti men har ett problem som jag inte kan lösa. Hur får jag upp bottenplattan när skruvarna är totalt urgängade?

 

Köpte datorn begagnad med ADATA-disken installerad. Antar att skruvarna blev utslitna i samband med att förra ägaren utförde diskbytet. Beställde hem en P5 pentalob-mejsel (rätt hoppas jag) och försökte öppna datorn men mejseln får inget grepp what so ever. Har ni något tips på hur jag kan få upp locket så jag kommer åt disken?

 

Jag är inte så mån om datorns estetiska skick längre så behövs lite våld för att lösa detta är det ingen större fara.

 

Tack på förhand.

 

Mvh

J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Urgängade? Jag antar att du menar att skallarna är förstörda? Jag brukar leta upp en något för stor platt mejsel som man får tvinga ned i urspårningen, sedan trycka ned den ordentligt samtidigt som man skruvar ut. Stigningen av gängan motverkar enkelt det motsatta trycket. Men innan du gör detta skaffar du en ny uppsättning skruvar, för det är svårare att få dåliga skruvar på plats än att få ur dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vilken årsmodell du har vilken typ av skruvmejsel du ska ha. Till min 2011 så är det en Phillips 0 jag ska ha.

 

Om inget annat hjälper (se Alix inlägg) så kan du borra bort skruvskallarna med en pelarborrmaskin. Använd en 1,5 mm borr om jag minns rätt. Borra inte för djupt bara; du måste ha en bit skruv kvar så du kan skruva ur resterna med en plattång när du fått bort bottenplattan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Börjar med Alix förslag och ser om det går att få loss den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...